Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heeft een neutrino je wel of niet geraakt?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heeft een neutrino je wel of niet geraakt?

Ik had vandaag een discussie in mijn gezin over een neutrino (goede besteding van je vrije zondag , toch?).

De zon produceert genoeg neutrino's om elke cm3 die naar de zon is gericht, je hand bijvoorbeeld, met 65 miljard neutrino's te bombarderen (bron: Zenit van jan 2019). Vrijwel alle neutrino's gaan dwars door je heen en hebben geen enkele interactie met je neutronen, protonen of elektronen. Als zo'n neutrino door je heen gaat, heeft die je dan wel geraakt?
    Ik zei van niet want het heeft geen interactie met je materie gehad de andere zeiden van wel want het is door de ruimte die lichaam inneemt gegaan.

Wat denken jullie?

[Toen ik dat vertelde bij de lunch ging mijn zoon van 10 na de lunch naar buiten om zijn hand richting de zon te houden om neutrino's te vangen. Dat was erg grappig.]

Dat de neutrino's geen interactie met je materie hebben wil niet zeggen dat er geen contact is geweest. Ik zou dus zeggen dat ze je wel degelijk hebben geraakt.

OT: zeg tegen je zoon dat je pas gelooft dat hij neutrino's heeft gevangen als hij een handjevol kan laten zien.

Jarno

Commentaar

De ruimte in een atoom zelf (tussen de banen van de elektronen en de atoomkern) is heel erg leeg. Toch komen atomen nooit verder tegen elkaar aan dan dat er nog ruimte is tussen de buitenste elektronen banen. Neutrino's vliegen dwars door deze lege ruimte heen. En als ze per ongeluk tegen een deeltje aan knallen veroorzaken ze een heel klein lichtflitsje. Die kans is heel erg klein.
      Zo klein dat ze een heel zwembad onder de grond moeten bouwen om af en toe een flitsje te kunnen meten. Verreweg de meeste neutrino's gaan zelfs dwars door de aarde heen zonder een kerndeeltje te raken. Dus de kans dat ze in jouw lichaam iets raken is erg klein, ondanks dat er miljarden per seconde door jou heengaan.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Deeltjes die elkaar raken veranderen van baan. Als je protonen op een blokje materie afschiet gaat een deel erdoorheen, en een deel niet. Het deel dat erdoorheen vliegt heeft niets geraakt, en het deel dat van baan veranderd heeft wel wat geraakt. Bij neutrino's werkt dat precies hetzelfde.

Het verschil is de soort onderlinge wisselwerking. Bij protonen en blokjes materie is dat de electromagnetische wisselwerking, bij neutrino's en blokjes materie is het zwakke wisselwerking. De electromagnetische wisselwerking is sterker en daardoor blijkt het makkelijker om iets te raken, deeltjes zijn 'groter'.

Neutrino's raken dus 'nooit' wat. Behalve dan de schil in een supernova, maar dat is een vrij bijzondere situatie.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Een collega van me heeft het eens uitgerekend: op Aarde zal in een heel mensenleven ongeveer één neutrino je daadwerkelijk raken in de zin van dat het niet door je heen vliegt (en niets doet) maar daadwerkelijk reageert met één van de atomen in je lichaam (een kernreactie). Maar ook daarvan zal je werkelijk niets merken, vrees ik ...

Andere schattingen die je op het internet kan vinden komen op een stuk of 10 uit. Het hangt er vanaf of je alle soorten neutrino's en alle bronnen (niet alleen de Zon) meerekent.

Commentaar

... dit heeft natuurlijk een beetje te maken met de definitie van 'raken'. Als je met een kogel door een afrastering schiet, en de kogel vliegt gewoon door een gat in de afrastering, heb je het stuk gaas dan geraakt?....
            Vixen Apex Pro 10x50, Helios Quantum4 20x90, Tasco 306 7x50, SW Heritage 130 flextube

Commentaar

Tsja, heeft 'Oumuamua ons zonnestelsel geraakt?
              Definitiekwestie inderdaad...

Commentaar

Origineel geplaatst door chipper Bekijk bericht
                ... dit heeft natuurlijk een beetje te maken met de definitie van 'raken'. Als je met een kogel door een afrastering schiet, en de kogel vliegt gewoon door een gat in de afrastering, heb je het stuk gaas dan geraakt?....
                Dit zijn de vergelijkingen waar ik op zat te wachten, goed bedacht.
                Jullie geven echter nog geen antwoord op de vraag wat jullie ervan denken. Raakt een neutrino je lichaam als het alleen door de ruimte gaat die het inneemt en geen interactie heeft met de materie?

Commentaar

Ik denk dat svdwal hier het antwoord wel gegeven heeft

Commentaar

Origineel geplaatst door Nando Bekijk bericht
                    Raakt een neutrino je lichaam als het alleen door de ruimte gaat die het inneemt en geen interactie heeft met de materie?
                    Nee, zou ik zeggen. Maar dat hangt dus inderdaad van je definitie van 'raken' af, en wat je onder 'interactie' verstaat. Als je 'botsen' er ook toe rekent wordt het ingewikkelder uit te rekenen: http://personalpages.to.infn.it/~kot...6-neutrino.pdf

Commentaar

Origineel geplaatst door Eelco Bekijk bericht
                      ... t wordt het ingewikkelder uit te rekenen: [/url]
                      Uhm, ja.

Ik zou zeggen, reken het ons even voor. lol

Commentaar

De zinsnede "elke cm3 die naar de zon is gericht" vind ik minstens zo intrigerend, om verschillende redenen.
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

planetoiden zijn geen elementaire deeltjes.

het verschil: we zien een macro-lichaam anders dan een micro-lichaam. op macronivo heb je duidelojk aparte dingen. het zonnestelsel is zelf geen ding, maar een assemblage van dingen. de dingen kan je raken, het assemble niet

op micro nivo werkt dat anders. een atoom wordt een ander soort ding, in ieder geval voor de electromagnetische wisselwerking. neutrino’s zien die wisselwerking niet, voor hen is een atoom wel zoals het zonnestelsel
                          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                            De zinsnede "elke cm3 die naar de zon is gericht" vind ik minstens zo intrigerend, om verschillende redenen.
                            Intrigerend, fascinerend.
                            Dit staat zo in de Zenit van jan 2019. Ik heb het niet verzonnen.

Commentaar

... er is volledig geen interactie van het neutrino met ons, dus het raakt ons niet als het door ons heenvliegt. Het neurino 'ziet' ons niet en wij het neutrino niet....
                              Vixen Apex Pro 10x50, Helios Quantum4 20x90, Tasco 306 7x50, SW Heritage 130 flextube

Commentaar

Werken...
                              X