Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitdijend heelal en lichtsnelheid.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitdijend heelal en lichtsnelheid.

Hallo,

nieuw op dit forum en benieuwd of ik hier antwoorden op mijn vragen kan vinden.

We noemen de toestand van 300.000 jaar na de oerknal moment 't'.

Twee sterren die op het moment 't' 150.000 lichtjaar van elkaar verwijderd
    zijn zien elkaar pas in hun toenmalige toestand 't' na 150.000 jaar na het
    moment van toestand 't'.

De vraag is of de snelheid van het licht ook beÔnvloed wordt door de
    uitdijing van het heelal.

In dat geval zien beide sterren de toestand van de andere ster van moment 't'
    nog veel later dan 150.000 jaar na moment 't'...

Hoe moet ik dit zien?

M.v.g
    Henk

1. Sterren werden pas veel later gevormd.
    2. Aangenomen dat ze pas gevormd worden na 300.000 jaar (anders hadden ze al tijd genoeg gehad om elkaar te zien, wat niet kan.)
    3. Lichtsnelheid zal hetzelfde zijn, tijd zal trager zijn. Alles blijft hetzelfde.

Commentaar

1. heb je gelijk in, is ook bedoeld als hypothetisch voorbeeld
      2. niet geheel duidelijk
      3. ???
      Ik zie dit als een omlijsting van mijn vraag maar niet als een inzichtelijk antwoord. Het gaat mij om het principe:hoelang duurt het in genoemd geval voordat een foton vanaf moment 't' een afstand van 150.000 lichtjaar heeft overbrugd. Is dit 150.000 jaar of meer of minder?

Commentaar

Het is 150.000 jaar. De lichtsnelheid in vacŁm verandert niet. Door de uitdijing van het heelal wordt de energie van het licht minder waardoor het roder wordt, de zogenaamde roodverschuiving. Maar licht reist altijd met dezelfee snelheid in vacuŁm, wat het heelal in feite is.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Het zou toch meer moeten zijn dan 150.000 jaar omdat de afstand ondertussen groter geworden is door de uitdijing. Of heb ik het mis?
          Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Als de twee sterren niet ten opzichte van elkaar bewegen is het de afstand tussen de twee sterren op het moment dat het foton de ene ster verlaat.

Normaliter bewegen de sterren wel wat tov elkaar, dus zal die afstand groter zijn. Maar niet zo heel veel, daar het heelal op kleine schaal niet heel hard uitdijdt en de sterren op die afstand van 150000 lichtjaar in netzelfde sterrenstelsel zitten, of in een sterrenstelsel en een satelliet. Dan zijn de bewegingen als gevolg van het in een melkwegstelsel zitten veel belangrijker dan de snelheid als gevolg van de Hubble expansie.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

De lichtsnelheid is een constante. De vraag van TS is of de lichtsnelheid ook beÔnvloed wordt door de uitdijing van het heelal, met andere woorden of de lichtsnelheid in het verleden mogelijk een andere constante had als tegenwoordig.

Volgens mij (maar wie ben ik) is daar nog geen uitsluitsel over, het gangbare model met constante lichtsnelheid verklaart het waargenomen universum voldoende en er zijn dus nog geen ingewikkeldere modellen nodig met een variabele lichtsnelheid (VSL modellen), ook al zouden deze modellen sommige kosmologische verschijnselen mogelijk kunnen verklaren. Het blijft dus theoretisch totdat er voldoende aanwijzingen zijn om daar verandering in te brengen. Laat staan dat de lichtsnelheid in ťťn van dit soort theorieŽn beÔnvloed zou worden door de uitdijing van het heelal.

Commentaar

dreistein Daar heb je helemaal gelijk in. Maar de gangbare theorie, die van je "broer" Einstein, postuleert dat de lichtsnelheid in vacuŁm constant is. Zolang er geen betere theoriŽn zijn is die correct en daarmee de vraag beantwoord.
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

De lichtsnelheid is idd een constante, maar de onderlinge afstand (in meters) is dat niet. Aangezien de afstand door de uitdijing steeds groter wordt heeft het licht dus meer tijd nodig om de andere ster te bereiken. Als de oorspronkelijke afstand tussen de sterren maar groot genoeg is, zal de uitdijing tussen deze twee sterren dermate groot zijn dat het licht tijdens zijn reis nooit de andere ster zal bereiken. Bij jouw (TS) t= 300.000 jaar was het heelal trouwens al veel verder uitgedijd. Uitdijing van de ruimte zelf is niet aan de lichtsnelheid gebonden. Overigens waren er op t= 300.000 nog geen sterren. Die ontstonden pas zo'n 500 miljoen jaar later. Tot die tijd spreken we van de dark ages.

Vermoedelijk is er anno nu nog licht van verre sterren naar ons onderweg, maar dat licht zal ons nooit bereiken omdat de afstand tussen zender en ontvanger sneller groeit dan de lichtsnelheid. De uitdijing van de ruimte zelf heeft immers geen snelheidslimiet. Toch zijn er wel wat begrenzingen in het heelal aanwezig. De totale massa van het heelal is bepaald niet oneindig. (10 E 73 kg) Vermoedelijk is daardoor het heelal ook niet oneindig.
                  Er zijn theorieŽn dat >ONS< heelal een onderdeel van een Multiversum om de (on)eindigheid van ruimte en massa te kunnen koppelen.
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

dat het heelal na 300.000 jaar nog niet transparant was, en dat er nog geen sterren waren, maakt voor de vraag niet uit. Een foton komt aan na 150.000 jaar op de plek waar de ontvanger 150.000 jaar eerder stond op het moment van uitzenden. staat de ontvanger nu een stukje verder, dan ziet het foton dat iets eerder of iets later in precies die richting is uitgezonden,
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door afhvw Bekijk bericht
                      Hallo,

nieuw op dit forum en benieuwd of ik hier antwoorden op mijn vragen kan vinden.

We noemen de toestand van 300.000 jaar na de oerknal moment 't'.

Twee sterren die op het moment 't' 150.000 lichtjaar van elkaar verwijderd
                      zijn zien elkaar pas in hun toenmalige toestand 't' na 150.000 jaar na het
                      moment van toestand 't'.

De vraag is of de snelheid van het licht ook beÔnvloed wordt door de
                      uitdijing van het heelal.
                      Nee, de lichtsnelheid is constant.

In dat geval zien beide sterren de toestand van de andere ster van moment 't'
                      nog veel later dan 150.000 jaar na moment 't'...

Hoe moet ik dit zien?
                      Het klopt gewoon wat je zegt! Het is een erg leuke vraag, en je eigen antwoord klopt. De snelheid van het licht is constant. De ruimte wordt groter. De afstand neemt toe terwijl het licht onderweg is. Op het moment dat het licht aankomt kan het dus lijken dat de ster 180.000 lichtjaar verwijderd is. Maar zelf dat klopt dan inmiddels niet meer...

Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Op die manier zou het licht nooit arriveren. De paradox van Achilles en de schildpad. ;-)
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Het licht arriveert inderdaad nooit in zeer veel gevallen! De afstand tussen de twee sterren neemt dan harder toe dan het licht kan reizen.
                          Geen paradox aanwezig De cake (het heelal) rijst in sommige gevallen sneller dan de snelheid waarmee de signalen van de rozijnen (de sterren) naar elkaar reizen.

Want: hoe verder de rozijnen uit elkaar zitten, hoe sneller ze uit elkaar bewegen door de opzwellende cake.

Er is dus precies een grens waarbij de uitdijing van het heelal precies nog klein genoeg is dat het licht uitgezonden door de sterren op dat moment ons nog net kan bereiken.
                          Alles binnen die grens noemen we het 'observable universe'.

Wat Bert zegt dus.

Leuke vraag en geweldig interessante materie!
                          Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Mag ik iedereen wijzen op de opmerking van svdwal in comment #6: de uitdijing van het heelal zorgt er alleen voor dat de afstanden groter worden daar waar de zwaartekracht niet te groot is. Dus als deze twee spreekwoordelijke sterren zich in (bijvoorbeeld) hetzelfde sterrenstelsel bevinden (dit is 300.000 jaar na de oerknal zuiver hypothetisch) dan zal de zwaartekracht de uitdijing overwinnen en zal de afstand tussen de twee sterren even groot blijven. Tenzij deze verandert door differentiŽle rotatie van het sterrenstelsel etc.

Commentaar

Werken...
                            X