Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Woepwoep! Nog 4 botsende zwarte gaten gevonden!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Woepwoep! Nog 4 botsende zwarte gaten gevonden!

Zojuist bekendgemaakt: er zijn nog 4 botsende zwarte gatenparen gevonden in de data van de eerste twee waarneem-runs van LIGO.

Zie hier voor de bijgewerkte versie van de "black hole merger zoo": https://ligo.northwestern.edu/media/...lot/index.html

Hier is de pre-release van het wetenschappelijke artikel: https://dcc.ligo.org/LIGO-P1800307/public

Ik kon nog geen "leesbaar" persbericht vinden maar dat is vast binnen een (paar) uur wel ergens te vinden.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Oh! En, en en en !!! GW170729, GW170809, GW170818 and GW170823... Dat is 4 in een maand jonguh!
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Vergeet niet dat het 'LIGO-VIRGO' is..
      Toen ik in Lyon in 2014 bezig was aan optiek van de Virgo Input Mode Cleaner, heb ik de baas (of één van de bazen?) van Ligo mogen ontmoeten (David Shoemaker)
      Ik heb toen mogen leren dat in wetenschappelijke projecten van dit formaat, samenwerking veel beter is dan rivaliteit.
      Je sluit per slot een boel onzekerheden uit, als Italië op (bijna) hetzelfde tijdstip eenzelfde signaal detecteerd als Ligo, en je die gegevens uitwisselt.

Virgo heeft mij een paar weken geleden weer benaderd, met de vraag of ik weer optiek voor ze wil maken, ze zullen één dezer weken met details komen. Spannend !!
      Heerlijk om op deze manier mee te mogen werken aan dit baanbrekend onderzoek..
      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

David shoemaker, broer van?
        no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Commentaar

Hè Ralf, dat is mega-erkenning van de kwaliteiten van het werk dat je destijds afgeleverd hebt. Terecht dat je daar trots op bent. Super!!

Commentaar

Werken...
          X