Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is de Andromedanevel verbogen en heeft M32 er iets mee te maken?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Is de Andromedanevel verbogen en heeft M32 er iets mee te maken?

Vandaag was in het nieuws dat M32 vijf miljard jaar geleden een "botsing" met de Andromedanevel (M31) zou hebben doorstaan.

Nu heb ik altijd de indruk gehad dat er op foto's van M31 een kromming te zien is en vaak gedacht: "hoe kan dat?". Alsof de ene helft een beetje "opgetild" is (in de richting van M32) ten opzichte van de andere helft. Is het geen perfect platte schijf of verbeeld ik me dat maar?
    Als die kromming bestaat: kan het iets te maken hebben met een passage van M32?
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Ja, M 31 heeft inderdaad een warped disk. Of dit door M 32 komt weet ik niet.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Veel sterrenstelsels hebben dit, ook de 'onze'. Dit komt vooral omdat de zogenaamde halo (de vooral donkere materie verdeling waarin de schijf van sterren zich bevindt) niet geheel bolvormig is, maar wat afgeplat, en het vlak van die afplatting een beetje scheef staat met betrekking tot de schijf. Met M32 heeft het niet te doen: dat soort 'botsingen' maken hooguit de schijf van sterren een beetje dikker.

Comment

Waarom zet je de 'onze' in ironische aanhalingstekens, Eelco ? Je moet niet aan de grote klok hangen dat je van een ander stelsel komt ;-).
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Oeps ... maar ik ben meestal wel in het stelsel waar de aarde rondhangt hoor ... echt!

Comment

Originally posted by Fabricius View Post
            Vandaag was in het nieuws dat M32 vijf miljard jaar geleden een "botsing" met de Andromedanevel (M31) zou hebben doorstaan.

Nu heb ik altijd de indruk gehad dat er op foto's van M31 een kromming te zien is en vaak gedacht: "hoe kan dat?". Alsof de ene helft een beetje "opgetild" is (in de richting van M32) ten opzichte van de andere helft. Is het geen perfect platte schijf of verbeeld ik me dat maar?
            Als die kromming bestaat: kan het iets te maken hebben met een passage van M32?
            Maar 5 miljard jaar geleden was er toch nog niets?

Comment

5 miljard jaar geleden waren er zelfs nog meer stelsels in de Locale Groep. In de tussentijd hebben zowel de Melkweg als de Andromedanevel nog wat dwergstelsels verorberd.
              What where the skies like when you were young?

Comment

En verder was 5 miljard jaar geleden al bijna 9 miljard jaar na de Big Bang dus waren er zeker al sterrenstelsels. Sterker, de zon en aarde zijn rond 5 miljard jaar geleden gevormd en er zijn (veel) oudere sterren in de Melkweg en de Andromedanevel. Donkere materie was er toen ook al en wellicht was de disk van de Andromedanevel toen al enigszins verbogen. Maar dat is speculatie van mijn kant.
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
                  Maar dat is speculatie van mijn kant.
                  Dat is goede speculatie :-) : eigenlijk best waarschijnlijk, daar veel stelsels zo'n verbuiging ('warp' in het engels) vertonen. Dat zal in de afgelopen 10 miljard jaar niet veel anders zijn geweest. Zo'n warp kan ook lang blijven bestaan.

Zie bijvoorbeeld http://iopscience.iop.org/article/10...5614.text.html

Comment

Working...
                  X