Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verder kijken

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• DaMatrix
    antwoordde :
    Ah Brinx, ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Maar ik meen toch echt dat neutrale waterstof geen licht doorlaat......dan zit ik er wel heel erg naast....hmmm...

Laat een reactie achter ::

• Coin
    antwoordde :
    dat kost denk ik wel een bierviltje of twee aan sommetjes.
    zoals Hawking dat gedaan zou hebben?

• Brinx
    antwoordde :
    Hm DaMatriX, ESA is het niet helemaal met je eens denk ik:

http://www.esa.int/esaSC/SEMB3AR1VED_index_0.html

"It took about 300 000 years for the Universe to cool down to a temperature at which atoms can form (about 3000įC). Matter then became neutral, and allowed the light to travel freely: the Universe became transparent. The relic of that 'first light' is the CMB."

Misschien bedoelde je met de 'Dark Ages' een periode die weer een tijd daarna kwam, maar dan betwijfel ik of de dichtheid van materie in die tijd groot genoeg was om een significante belemmering te vormen voor de doorgang van licht.

Volgens deze link (geinig artikel trouwens):

http://www.ncsa.uiuc.edu/News/Access/St ... tars1.html

ontstonden de eerste sterren pas dik 100 miljoen jaar na het veronderstelde ontstaan van ons universum. Schattingen lopen natuurlijk nogal uiteen, maar dit is wel van een heel andere orde van grootte dan die 300.000 jaar die genoemd werd als einde van de ondoorzichtige periode.

Ik denk dus dat de eerste sterren best wel gezien kunnen worden - althans in principe. Of een telescoop met 100x het scheidend vermogen (of 100x de lichtgevoeligheid??) van de Hubble die sterren kan detecteren kan ik zo niet zeggen... dat kost denk ik wel een bierviltje of twee aan sommetjes.

• Sanne
    antwoordde :
    Ik heb in een college gehad dat zelfs als we zo'n sterke telescoop hebben dat we terug kunnen kijken naar de oerknal (aangenomen dat die er was) We niets zouden kunnen zien, omdat het heelal toen nog niet doordringbaar was voor licht. Pas toen de protonen, elektronen en neutonen zich hadden gevormd en zicht samenvoegden tot moleculen kon licht vrij door het heelal gaan.

ofzo.. :blackeye:

• DaMatrix
    antwoordde :
    Bij het moment van grootschalige her-ionisatie van het heelal.

O je bedoelt qua lichtjaar? Uhm...tsja dat weet ik niet precies!

• Coin
    antwoordde :
    Een paar miljoen jr na de dark ages zouk zeggen

• Nop
    antwoordde :
    Waar ligt de visuele grens dan?

• Demelza
    antwoordde :
    @ Damatrix: lol!!! :toothy7:

Ik sluit me trouwens bij jou antwoord aan. Zoals ik al eerder aangaf in vorige posts kun je simpelweg niet verder kijken omdat het heelal ondoorzichtig is.

• DaMatrix
    antwoordde :
    Nou Coin, je kan kijken tot het einde van de Dark Ages. De Dark Ages is de tijd dat het heelal bestond uit neutrale atomen die geen licht doorlieten. Pas toen de her-ionisering op gang kwam konden de fotonen ontsnappen en trok de kosmische mist op. Aangezien een telescoop altijd met fotonen werkt, is het onmogelijk om verder te kijken dan het einde van de Dark Ages, hoe krachtig je kijker ook is.

En Hubble is lang niet zover gekomen. Met de James Webb zullen we de allereerste sterrenstelsels zien. Toch denk ik dat we ook daar niet de uiterste grens zullen bereiken. Hoe dichter je bij die grens komt hoe moeilijker het wordt. Bv: met Hubble kan je tot 12,5 milard jaar geleden kijken (ik noem maar wat), met de James Webb 13 miljard jaar, met de James Webb 2 13,2 miljard jaar, met de James Webb 3 13,3 miljard jaar....snap je waar ik heen wil? Die tussenliggende stappen worden steeds kleiner.

Overigens vind ik ook dat gedoe van 'first light' onzin: de eerste sterren vormden zich gedurende de Dark Ages dus hun licht is automatisch onzichtbaar.

• Coin
    antwoordde :
    idd : wat zal bijv. de J.WEBB KIJKER zien wat de hubble niet zag?

• Nop
    antwoordde :
    Maar mag ie even on-topic weer naar de eerste vraag : Wat zou er nu gebeuren als je een nog veel krachtiger telescoop, laten we voor het gemak eens zeggen, 100x krachtiger dan de Hubble, in een baan om de aarde brengen en deze nog verder laten kijken?

Vind m namelijk erg interessant. Zijn er optische beperkingen? Wordt een telescoop dan uiteindelijk een microscoop?

• DaMatrix
    antwoordde :
    Ik geloof niet dat het heelal oneindig is. Slechts heel erg groot. Maar als je kijkt hoe groot de kans is dat twee Demelza's balen omdat ze Limburgers zijn - heel erg klein - dan is de gemiddelde afstand tussen de twee Demelza's zo groot dat de uitdijing van het heelal tussen de twee Demelza's zeer groot is. Groter dan de snelheid van iedere vorm van communicatie.

Dus ik ben bang Jefke dat je een probleem hebt.

Nog een gevolg van oneindigheid: er bestaat ergens een chimpansee met pen en papier en die schrijft geheel foutloos, zonder het zelf te weten, alle werken van Shakespeare over.

• Demelza
    antwoordde :
    Dan moet je eerst een manier verzinnen om te communiceren met je andere ik en hem overhalen om het geld naar jou te sturen. lol!

• Jefke
    antwoordde :
    Ik heb de lotto gewonnen. Althans niet op de aarde maar op een andere. Zou er een bank zijn die dat aanvaard. Het is in princip toch juist. Ik heb gewonnen, en het geld staat op mijn rekening bij hun.

• Demelza
    antwoordde :
    Soms wordt het woord 'oneindigheid' te pas en te onpas gebruikt, zodat je ook niet meer weet of er nu echt oneindig bedoelt wordt of gewoon ontzettend groot. In een mega groot heelal komt alles inderdaad ook heel vaak voor. Meestal in een iets andere hoedanigheid maar in een echt oneindig heelal zou ik ook oneindig vaak dit bericht zitten te typen (pfff, wel vermoeiend zeg).

Ik denk dat je wel heel ver kunt kijken met een heel krachtige telescoop, maar echt tot het aller prilste begin zullen we waarschijnlijk nooit komen.

Werken...
X