Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sneeuwpop-effect

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sneeuwpop-effect

Kan een planeet zijn eigen maan aantrekken? zodat er een soort sneeuwpop met 2 bolletjes ontstaat?

:munky2:

ik denk dat je dan eerder een heel grote krater krijgt en dat ie er niet op vast blijft zitten

Commentaar

Maar stel, het gebeurd heel rustig?

Het duurt bijvoorbeeld jaren voordat ze tegen elkaar zitten. Kan het dan niet zo zijn dat ze tegen elkaar blijven zitten?

Commentaar

Ik denk niet dat dat mogelijk is, Tim. Planeten en manen draaien om een ster heen. Alles is in beweging en heeft een bepaalde snelheid. Hierdoor is het (denk ik) niet mogelijk.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Je hoor het is wel mogelijk, als de massa van de twee objecten maar niet te groot is. Veel asteroiden (of kleine manen) kunnen bijv. gezien worden als twee losse ballen die door elkaar zwaartekracht vastgeplakt zitten (bv. 4179 Toutatis) of als losse "puinhopen", bestaande uit vele losse klompen en enorme holtes ertussen (bv. Amalthea = Jupiter V)

Bij grotere massa zullen de twee objecten samensmelten en geen afzonderlijke delen meer vormen, of (in verreweg de meeste gevallen) gewoon inslaan met de waarschijnlijke vernietiging van 1 van de twee objecten als gevolg.
          This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ik zat er alweer eens finaal naast,,,,, :crybaby:

Maar weer wat geleerd!

Commentaar

mare.. langzaam kan het toch niet gaan!??! wante.. door de zwaartekracht kan het niet langzaam gaan!? tenminste dat denk ik dan

Commentaar

O jawel, als twee objecten met relatief lage massa in een relatief langzame baan elkaar tegenkomen dan trekt het zwaardere object het ander aan. Maar niet zo sterk. Als je op een asteroide sta en je springt in de lucht dan kun je al aan de zwaartekracht ontsnappen. De snelheid wordt niet vergroot als beide objecten elkaar tegen komen. Het is mogelijk. Al heb ik te weinig verstand van theoretische zwaartekracht om het precies te onderbouwen.

Feit blijft dat aan elkaar hangende, losse objecten bestaan in zowel asteroiden en kleine banen. Dat laten massaberekeningen zien. Er zijn objecten die meer uit "lucht" bestaan dan uit vast materiaal.

Commentaar

Het sneeuwpop effeckt waar zij het hier over hebben is het niet het zelfde als een astroide die met twee drie losse delen aan elkaar vasthangd.

Een planeet en of maan van het formaat alla aarde en of maan, zijn beiden niet instaat om tegen elkaar te gaan plakken.
                  De zwaart en aantrekkingskracht laat dat van zulke ruimte objecten niet toe....een crash is altijd en steeds onvermijdelijk.

Commentaar

ja dat denk ik dus ook.. tenminste. ik zie niet voor me dat er 2 van die dingen aan elkaar kunnen komen..

Commentaar

Dat zeg ik toch ook. De massa moet niet de hoog zijn. Bij complete planeten is zoiets niet mogelijk. Zoals ik al zei. Maar ja, Philip leest de berichten van anderen altijd maar half.

Origineel geplaatst door DaMatriX
                      Bij grotere massa zullen de twee objecten samensmelten en geen afzonderlijke delen meer vormen, of (in verreweg de meeste gevallen) gewoon inslaan met de waarschijnlijke vernietiging van 1 van de twee objecten als gevolg.

Commentaar

Dus bijvoorbeeld de manen van Mars gaan ook echt tegen Mars aan botsen?

Commentaar

Daar is al vaker over geschreven, en daarbij: een maan beweegt(vaak zeeeeer langzaam) naar de planeet toe/af.
                          De onze zou van de aarde af bewegen en vevolgens weer terugkeren om door de aantrekkingskracht uiteen te worden getrokken tot, zeg maar, een ring zoals om Saturnus.(niet bewezen)
                          maar of dit gebeurt voordat de zon opzwelt en de aarde oplslokt?(ook niet bewezen)

en daarbij: als je een planeet neemt met een maan, dan weet je dat een maan/planeet in het algemeen een zachte kern heeft met een mantel/korst en deze kan geen hemellichaam dragen. met versmelting tot gevolg.

KLeinere manen storten gewoon op de planeet neer en laten in het minst erge scenario een flinke krater achter.
                          Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                          Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
                            Daar is al vaker over geschreven, en daarbij: een maan beweegt(vaak zeeeeer langzaam) naar de planeet toe/af.
                            De onze zou van de aarde af bewegen en vevolgens weer terugkeren om door de aantrekkingskracht uiteen te worden getrokken tot, zeg maar, een ring zoals om Saturnus.(niet bewezen)
                            maar of dit gebeurt voordat de zon opzwelt en de aarde oplslokt?(ook niet bewezen)
                            Dat onze maan zich ieder jaar een paar centimeter van de aarde verwijderd wist ik. Maar dat hij terug zou keren en uiteengetrokken zou worden, dat is nieuw voor mij. Ik heb zelfs nog nooit van deze theorie gehoord (wat natuurlijk niet wilt zeggen dat het niet waar is).

Waar heb je die info vandaan?

Commentaar

Die theorie klopt ook niet. Als wij de Maan kwijtraken gaat die als afzonderlijke planeet verder. Het verhaal van Coin klopt wel bij Triton: die beweegt juist naar Neptunus toe en zal ooit uiteengerukt worden en een vergelijkbaar ringensysteem als die van Saturnus opleveren.

De manen van Mars bewegen volgens mij ook naar de planeet toe en worden of uiteengerukt of slaan neer. Wat er precies gebeurt is ook weer afhankelijk van allerlei zaken.

Commentaar

Werken...
                              X