Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aards magnetischveld

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aards magnetischveld

Ik zag een paar maanden geleden een serie op de BBC dat ging over het aards magnetischveld.

Dat was heel interesant, en ging voornamelijk over dat het veld aan het verschuiven is. Eens in de zoveel duizend jaar gaat het veld van de zuidpool naar de noordpool en het veld van de noordpool naar de zuidpool. Hierdoor ontstaat het fenomeen ijstijd.
    Op het momnet dat ik het schrijf is het al weer bezig met het verschuiven van de polen.

Diverse observatoria houden heeel aandachtigde polen in de gaten, en het is de afgelopen paar decenia flink verandert en in de war en ze hebben een patroon hierin ontdekt. Het veld van de noordpool en zuidpool is aan het verschuiven en het zit voor bepaalde delen van het veld al bijna op de evenaar.
    Wie weet hier wat meer van ?? of heeft de serie ook gezien, naam van de serie ben ik kwijt
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Er is al veel over te doen geweest......ik ga er nu niet verderop op in gaan gezien ik deze discussie al jaren aan het voeren ben.
    Dat ik al jaren de mensen aan het waarschuwen ben over de evetuele gevaren dat het met zich kan en zal gaan meebrengen.
    Maar de mensen denken dat andere al oplossingen hebben er voor, dat zij de mensen--hun eigen bevolking wel zouden helpen....toch niets is minder waar.
    Dat het allemaal zo geen vaart zal gaan lopen en of dat het maar zal gebeuren binnen enkele 100 en of 1000 jaren.......mensen geloven veel nietwaar.

Commentaar

Nou Philip het hele fenomeen vindt ik zeer interesant, en wil er graag meer over weten.
      "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Dan kan ik u vertellen Arie dat het onzin is. Een ijstijd wordt veroorzaakt als de rotatieas van de aarde anders gaat staan dan dat nu het geval is, oftewel een deel van de polen komt dichter bij de evenaar en een ander deel komt dichter bij de polen. Dit zou theoretisch een ijstijd kunnen veroorzaken. De aardas veranderd in een cyclus van 12.000 jaar.

Waar jij het over hebt is een verandering van de magnetische pool. Dat is weer een andere cyclus die 200.000 jaar duurt. En heeft niets te maken met het klimaat alleen maar met hoe jou kompas gaat staan.
        This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

In de 'Zenit' van deze maand (januari 2006) staat een aardig artikel over de invloed van de precessie van de aardas, de variatie van de excentriciteit van de aardbaan en de grootte van de helling van de aardas met de ecliptica op het klimaat, en de samenhang met ijstijden en interglaciale perioden. Ook wordt ingegaan op de toetsing van deze modellen aan de hand van allerlei biologische afzettingen in sedimenten. Erg aan te raden! (Geen reclame)
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Precies! Die dingen hebben WEL met het klimaat te maken! Aanrader dus Arie!

Commentaar

Een ijstijd door het veranderen van de polen?

Het ergste dat ik me kan bedenken is dat de beesten totaal van slag raken. Maar het is een interessante discussie. Ik zou er ook graag wat meer over weten.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Mensen, nog maals. Je kan een ijstijd krijgen door een verandering van de polen. Maar er zijn 2 soorten polen!

1. rotatieas (echte noordpool)
                2. magnetisme (magnetische noordpool)

Die twee dingen kunnen allebij veranderen maar staan verder los van elkaar!!!

Commentaar

Het lijkt me dat de rotatieas niet zomaar kan veranderen. Door verandering van de rotatieas zouden we inderdaad een klimaatsverandering kunnen krijgen.

Maar volgens mij heeft ArieV het toch echt over de magnetische polen. En het lijkt me echt niet mogelijk dat daar een klimaatverandering van kan komen.

Commentaar

Door die magnestishe polen alleen niet idd....maar die magnetshe polen zitten vast aan het aards pool mechanisme en duiden, geven aanwijzing-en dat die poolshift dichterbij komt.

Wat het aards veld betreft mogen we vooral niet vergeten dat deze on beschermt tegen de schadelijke zonne en kosmishe straling, om maar te zwijgen dat het shild ons ook beschermt teen inkomend ruimtepuin.
                    Stel je nu eens even voor, die ompoling van dat veld komt er...daar kunnen we niet meer omheen kijken.
                    Maar stel je nu eens voor dat we het enkele uren, dagen, weken, maanden, jaren zonder dat schil moeten gaan stellen....de gevolgen zouden en zijn gewoon niet te overzien en kon-kan wel eens het einde beteken zoals we de aarde nu kennen.
                    Mars had vroeger ook zo een veld, en nu nog steeds, al is het nu vele keren zwakker dan toen.....en we zien het resultaat met Mars wat er is gebeurd.
                    Zoals al het water is er weg, en als mens zou je er niet meer kunnen overleven gezien de schadelijke straling dat er heerst.

Dus in de end betekend het wel wat voor het klimaat, al is dit niet de hoofdoorzaak van de klimaats verandering.....het is er een onderdeel van.

Commentaar

Welnee Philip, het aards magnetisch veld draait zich iedere 200.000 jaar om en heeft naar mijn weten nog nooit een massale uitsterving veroorzaakt. Ik heb pas geleden een BBC documentaire gezien over de omdraaiing van de magnetische pool, en daaruit bleek dat de stralingsniveau's met ongeveer 30% zouden stijgen als het veld zou verdwijnen (wat het veld uiteraard doet voordat hij gaat omkeren). Dat komt doordat het globale veld verdwijnt, maar er vele lokale mini-veldjes voor in de plaats komen die alsnog bescherming bieden. Bij de omkering zullen het aantal gevallen van kanker (en dan vooral leukemie) behoorlijk toenemen, maar het zal zeker niet het einde van het leven en zelfs niet het einde van beschaving inhouden.

Al weet ik nu al dat jij het er niet mee eens ben. Jij bent het nooit met iemand eens. Als ik A zeg zeg jij B, maar als ik B zeg zeg jij ineens A :scratch:

O en Demels: de rotatieas van de aarde veranderd niet zomaar, maar hij veranderd wel in de loop van de duizenden jaren. We hebben nu bijv. een andere poolster dan 3000 jaar geleden, een direct gevolg van de stand van de aardas. Wat wel zo is, is dat een langzame verandering van de aardas in combinatie met bijv. het stoppen van de golfstroom een ijstijd kan veroorzaken.

Dan is er nog een 3de theorie, los van de 1.aardas en 2.magnetisme en dat is dat de gehele aardkorst kan verschuiven, oftewel het hele spul (wat immers op een vloeibare mantel drijft) schiet ineens een kant op. Dan krijg je een wel heel abrupte verandering van de polen met alle gevolgen van dien. Maar die 3de theorie is op zijn zachts gezegd speculatief.

Commentaar

Klopt helemaal, Damatrix. Tenzij we opeens geramt worden door een mega asteroÔde of iets dergelijks zal het misschien wel zomaar kunnen gebeuren.
                        Invloeden van binnen (op de aarde zelf, golfstroom) en van buitenaf (zwaartekracht van bijvoorbeeld de maan) zouden er inderdaad wťl voor kunnen zorgen dat dit heel langzaam gebeurt, maar dan ook echt heel langzaam.

Nou ja, ik heb eigenlijk niets aan je bericht toe te voegen.

Commentaar

Tja...die invloeden zijn niet te over zien...ik weet dat niet met zekerheid omdat ik er toen niet bij was als het al eerder is gebeurd.....dit geld evenzeer voor U Dama en alle anedre wetenschappers.....we hebben er gewoon het raden en het speculeren ernaar....punt aan de lijn.

Toch blijf ik er bij dat het niet zo roos kleurig zou gaan aan toe gaan......denk gewoon eens wat harder na mensen......een planeet of maan zonder magnetish veld is gedoemd om op te houden met bestaan.

Op de aarde zal er zoveel straling gaan voorkomen dat zowel, mens plant als dier het niet gaan overleven....om het maar niet te hebben over de misvormingen--mutaties die wereldwijd in een versnelling komt......de aarde is gedoemd net als alles er op....leer er mee leven.

Commentaar

Hahahaha Philip geloof je het zelf? Ik ga hier echt niet op antwoorden hoor op die flauwekul. We gaan er allemaal aan! Spring van de brug! We gaan dood! Haha laat me niet lachen :laughing1:

Met dat soort opmerkingen maak je je steeds ongeloofwaardiger Ph. De omkering staat er de komende eeuwen aan te komen. Dus volgens jouw sterft dan al het leven uit? Welnee man. Tsss...

Commentaar

Ik denk dat je een beetje een doemdenker bent, Philip. Zo erg zal het echt niet zijn. Ik vind het een beetje een overtrokken mening.

Commentaar

Werken...
                              X