Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kuipergordel en planeten

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kuipergordel en planeten

hallo

Denken jullie dat er na Pluto nog en planeet is? Zijn er bewijzen dat er nog eentje moet zijn. Volgens ene geloof zou er nog 1 planeet zijn maar of dat waar is Ik denk van niet wat denken jullie

Is de kuipergordel de eind van ons zonnestelsel? :o

Hey Lightning,

Dat er nog een planeet zou moeten zijn komt door de afwijking in de baan van Neptunus. Soms beweren ze ook dat een onbekende planeet Uranus omver heeft geknikkerd - Quaoar en Sedna zijn veel te klein om zulke schade aan te richten. Ik denk dat er nog iets groots is, maar ik vind het raar dat dat ding dan nog niet is gevonden (want de zwaartekracht van zo'n object zou toch een spoor achter moeten laten). Ik weet het niet...

Het einde van het zonnestelsel is een beetje vaag.. De ene zegt dat het eindigt bij Pluto, de ander bij de Kuipergordel. Ik denk echter iets anders: Het zonnestelsel is het stelsel van de zon. Alles wat om de zon draait of bij de zon gehouden wordt, hoort daarbij. Het einde is dan de Oortwolk (hier komen ook lang-periodeieke kometen vandaan).

Commentaar

Toch even bij vertellen dat de wetenschappers een beter en beter zicht krijgen en zeker wat de kuipersgordel betreft........er bevinden zich nl tientallen planoides ter groote van sedna en kleiner ook nog in de kuipersgordel.....pluto is ook eigenlijk een kuipers object.

Dus dat er nog planoides zijn in de kuipergordel dat staat al vast.....of ze die ene grote of planet x ooit zullen vinden dat is wat anders en dat zullen we heel zekers weten als ze het hebben gevonden.

Zoals Wouter al aan geeft is onze volledige sol system alles wat de zon bij elkaar houd en dat is mis nog wel verder dan die ene orthwolk...

Commentaar

Een beetje offtopic, maar toch

Men haalt twee dingen vaak door elkaar:
        1. Het object dat voor de imperfectie in de baan van Neptunus zorgde en de omklapping van Uranus[/*:m:39nzcvas]
        2. Een sprookje :P[/*:m:39nzcvas]

Planet X is vaak de referentie naar 1. Maar, het is ook een sprookje met dezelfde naam. Planet X, Niburu <en een hoop andere namen> is een spookplaneet die ons zal gaan vernietigen (of eigenlijk al vernietigd zou moeten hebben in april 2004).

Zou het mogelijk zijn dat er eerst twee grote planeten waren voorbij Neptunus, die botsten, en daardoor al die kleinere objecten gevormd werden?

Commentaar

Het is jammer dat we niet echt beelden hebben van het oppervlakte van Uranus......anders was het sprookje gouw opgelost, gezien ik er van uit ga als er ooit een groot opject tegen Uranus heeft gebots of niet er een krater of andere sporen moet van zichtbaar zijn.
          Vergeet ook niet dat Uranus 4-5 manen heeft.

Wat de kuipersgordel betreft ga ik je volgen wouter...moet niet altijd tegen je zijn he
          De meeste wetenschappers gaan er van uit dat het maar restanten zijn van toen ons sol system werd gevormd....toch lijkt me dit wat de licht zinnig opgepakt.
          Weet men bv de ouderdom van de kuipersgordel??? als deze jonger is of ouder dan ons eigen sol system dan weet men dat het al niet zo kan zijn.

Misschien omdat de kuipersgordel zo groot is dat het mis wel restanten zijn van de planeet x......als je weet dat er vroeger een heel groot object tegen de aarde heeft gebots waardoor onze maan is onstaan en mis wel aanleiding geeft voor de schuine stand van Uranus????

Commentaar

VOlgens mij is de Kuipergordel en de Oortwolk net zo oud als de zon, 5 miljard jaar. De zon is ontstaan uit een gaswolk. Om de zon draaide toen "oersoep" - Daaruit zijn de planeten gevormd. Ik denk dat de Kuipergordel en de Oortwolk gewoon brokken zijn die over zijn gebleven; Die nooit zijn samengevoegd om een groter object zoals een planeet te vormen.

En Philip, de Kuipergordel is groot, maar de Oortwolk is nog groter Is het trouwens mogelijk een redelijk grote rotsachtige planeet te hebben voorbij Neptunus? Want vanaf Mars zijn het allemaal gasplaneten, waardoor is dit zo? Kan iemand hier antwoord op geven?

Commentaar

O Ok dan en ben weer wat wijzer geworden :lol:

Commentaar

Is het trouwens mogelijk een redelijk grote rotsachtige planeet te hebben voorbij Neptunus? Want vanaf Mars zijn het allemaal gasplaneten, waardoor is dit zo? Kan iemand hier antwoord op geven?
                Ik denk dat het niet mogelijk is om echte planeet te vinden verder dan de gas planeten....maar eigenlijk weet je het maar nooit.
                Als je pluto een volwaardige planeet noemt dan hebben we er wel eentje....

hoe dat komt?? ik denk dat het te maken zal hebben met de samenstelling van onze zon maar ook met haar grote.
                Eveneens hangd het er van af hoeveel materie er voldoende afgekoeld kan worden en hoe de verschillende soorten gassen gaan reageren zoals Ho2 maar eveneens de hoeveelheid ijzer, nikkel, koper etc...

Stel dat onze zon 10x zo groot was als nu.....dan zouden we heel waarschijnlijk wel minder gasplaneten gehad hebben TOCH als je bekijkt hoeveel manen onze gas pls hebben vind ik het tamelijk veel.

Al de manen samen met de twee astroide gordels zouden samen wel veel meer echte planeten gegeven hebben.

Commentaar

Gezien ik alle artikelen help met overplaatsen van het oude systeem naar het nieuwe moet ik ze ook allemaal lezen en checken of spelfouten, daardoor weet ik nu zelf het antwoord: Het heeft te maken met de temperatuur.

Origineel geplaatst door Tim Kraayvanger
                  Dan heb je nog de gasplaneten. Hoe zijn die ontstaan? Want zeg nou zelf, de planeten zien er anders uit dan die van ons. Dat heeft te maken met de temperatuur van de oernevel. In de nabijheid van de zon was de oernevel van het zonnestelsel zo warm dat bijna alle elementen er in gasvorm bestonden. Alleen materialen met een zeer hoog smeltpunt, zoals metalen en gesteenten, konden uit de nevel condenseren en aan het accretieproces meedoen. Maar ongeveer op de plek waar Jupiter zich nu bevindt was de temperatuur al dermate laag dat waterdamp en gassen zoals koolstofdioxide in ijsvorm overgingen. Sommige wetenschappers spreken op die afstand tot de zon van een 'sneeuwgrens.' Nog verder naar buiten, waarschijnlijk in de buurt van de banen van Uranus en Neptunus, was het zelfs koud genoeg om gassen als methaan en ammoniak te laten bevriezen. Voorbij de sneeuwgrens verzamelden de planeten niet alleen korrels metaal en gesteente, maar ook ijskristallen van water en andere elementen die zich in deze wervelende storm ophielden.

Commentaar

Er wordt ook wel beweerd dat een jonge ster vrij veel zonnewind produceerd en dus materie naar buiten blaast
                    De zwaardere delen waaien niet zo snel weg en hebben genoeg tijd om samen te klonteren
                    Verder van de zon neemt de wind wat meer af en heeft de gas en stof iets meer tijd gehad om samen te klonteren tot gasbollen
                    een maal zwaar genoeg zuigen deze de rest van het gas wat in de buurt is op en kan zo uitgroeien tot een gasreus
                    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Ik volg die stelling Coin....ik zit daar ook al een tijdje mee in mijn hoofd.

Maar dit verklaard dan nog steeds niet die twee Astrioden gordels, eentje dicht bij de zon, en eentje de hele andere kant op (Kuipergordel)

Commentaar

Daarachter nog een zon?

Commentaar

Ik denk het niet Jonathan, of alvast geen zon zoals de onze....een dode bruine ster misschien......daarom dat er ook ze vele aan een planeet x denken misschien...ik weet het niet meer gewoon als ik eerlijk moet zijn.

Sterren vormen etc....maar waarom is er geen planeet gevormd met de restanten (astroidengordel) en waarom een Kuipergordel die we nog eens NOG NOOIT gezien hebben, maar wel weten dat die er is.

Daarom ook heel hoog dringend nodig een missie naar de kuipergordel, want dit is 1 en al een groot misterie waar men heel veel zal gaan vinden.....hopen dat deze missie doorgaat....al zal ik dat niet meer meemaken gezien het een rit van 30 en meer jaren word.

Commentaar

Hopelijk maak ik het nog mee, geef ze nog een jaar of 60. Daarna zou ik wel de pijp uit zijn

Commentaar

Enkele nieuwe vragen

Ik kijk heel erg uit naar de New Horizons..in de zomer van 2015 moet deze sonde aankomen bij Pluto en Charon en verder de Kuipergordel onderzoeken..eindelijk wordt dan (hopelijk) zichbaar wat zich daar nu precies allemaal bevindt.

Ik beschouw Pluto ook niet als een planeet maar een Kuipergordel object. Mijn mening is dat Pluto en bijvoorbeeld Triton (de grootste maan van Neptunus) ergens verre familie van elkaar zijn en "inwoners" waren van de Kuipergordel. Ons stelsel heeft mijn inziens dus 8 planeten en niet 9.

Planeet X kan bestaan hebben maar dan wel in het verleden denk ik en er zouden zich resten kunnen bevinden binnen ons stelsel. Ik heb nog wel enkele vragen en wie weet heeft iemand hier antwoord op:

* Stel dat Triton een Kuiperobject is, hoe komt het dat hij zich nu in een baan rond Neptunus bevindt? Is deze koerswijziging veroorzaakt door een botsing met een ander object lang geleden? Triton heeft amper kraters dus bewijs voor een botsing is lastig te vinden. En waarom heeft Triton een tegenovergestelde draaiing heeft ten opzichte van Neptunus? Vind dit nogal on-logisch klinken.

* Hoever reikt eigenlijk de "invloedsfeer" van onze zon en de zwaartekracht van de gasplaneten Saturnus, Jupiter, Uranus en Neptunus?

* Is Sedna nu nog steeds het meest ver weg bekend staande object vanaf de zon gerekend binnen ons stelsel? Ik las ergens dat Sedna een omlooptijd heeft van ongeveer 10.500 jaar en dat dit object z"n aphelium 76 AE is...dat noem ik niet echt dichtbij haha.

P.S let niet op eventuele fouten want ik ben maar een astrologische prutser wink wink
                              -- Worm-Hole.be -- ;)

Commentaar

Werken...
                              X