Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat gebeurt er met licht als je het waarneemt?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat gebeurt er met licht als je het waarneemt?

Het is misschien een eigenaardige vraag maar ik stel ze toch maar even:
    We gaan er allemaal van uit dat het licht dat de sterren uitstralen x aantal lichtjaren onderweg is naar ons.
    bijvoorbeeld: een ster op 100 lj van ons weg 100 jaar geleden licht uitstraalde dan komt dat vandaag bij ons aan.
    wat is licht eigenlijk? Fotonen?
    de vraag is dan: wat gebeurd er met het licht dat in mijn scoop valt en in m'n pupil terechtkomt? eindigd daar de reis voor
    dat licht? Gaat het nog ergens anders heen? wat gebeurt er met licht dat we waarnemen?
    *** We are stardust ***

15/1150 zelfbouw Dobson ( Lichtenkneker)
    80/480 Baader Scopos RF

De fotonen (lichtdeeltjes) die in je oog terechtkomen zetten daar (en daarna in je hersenen) allerlei chemische en electrische processen in werking, waardoor je je op een gegeven moment, als er genoeg gevoelige orgaantjes in je oog getroffen worden en alles werkt verder goed, bewust wordt van hetgeen je ziet. Dit heel in het kort, want over wat er en detail gebeurt zijn boekenkasten vol geschreven. Het licht gaat dus niet nog verder door, maar wordt omgezet in een andere vorm van energie. Wellicht wordt er hier en daar nog een heel klein deel teruggekaatst door je oog. Ik ben bezig hierover een artikel te schrijven voor Zenit en Heelal (in de serie 'visueel waarnemen'), maar het zal nog wel even duren voor dat verschijnt.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Dat wil dus zeggen dat het oog inderdaad het eindpunt is van een reis van x aantal lichtjaren...

Die fotonen worden volgens jou omgezet in een vorm van energie. er worden dus deeltjes met een bepaalde massa door je oog omgezet in energie.
      de wet van behoud van energie vermoed ik dan?
      *** We are stardust ***

15/1150 zelfbouw Dobson ( Lichtenkneker)
      80/480 Baader Scopos RF

Commentaar

Ik weet niet of er echt deeltjes worden omgezet. Die deeltjes zetten in elk geval iets in werking. Als je met een hamer op een spijker slaat, gaat die spijker in een plank en ontstaat warmte, door de energie die door de hamer geleverd wordt, maar de hamer blijft. Hoe dat met fotonen zit weet ik niet.

Dat wil zeggen: ik weet nog wel dat het foton wordt geabsorbeerd door rhodopsine, maar wat dat 'absorberen' en detail betekent voor het foton op zich, weet ik niet.
        Jan
        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Origineel geplaatst door Stijn Mattheus
          Dat wil dus zeggen dat het oog inderdaad het eindpunt is van een reis van x aantal lichtjaren...

Die fotonen worden volgens jou omgezet in een vorm van energie.
          Fotonen zijn een vorm van energie (zelfs de meest zuivere vorm, want ze hebben geen massa en bewegen altijd met snelheid c).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel
            ik weet nog wel dat het foton wordt geabsorbeerd door rhodopsine,
            Ja. Electronen kunnen fotonen absorberen en op een orbitaal komen met meer energie (en de aanwezigheid van het electron op dat orbitaal maakt sommige chemische reacties (veel) waarschijnlijker).

Electronen kunnen trouwens ook fotonen uitstralen als een electron naar een orbitaal gaat met minder energie.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je kunt het ook eenvoudig zien, als je een lamp in een compleet afgesloten kamer zet, je zet de lamp even aan en dan weer uit dan is het ook direct weer donker in de kamer. Het licht is dus geabsorbeerd door de wanden van de kamer en omgezet in warmte e.d.. Misschien zal er nog een enkele foton niet direct geabsorbeerd worden en teruggekaatst worden, maar dat is niet waarneembaar meer.
              Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Werken...
              X