Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

waarom heeft de aarde geen ringen?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

waarom heeft de aarde geen ringen?

hallo

ik ben julian en ik ben 7 jaar
    en ik heb een vraag:
    waarom heeft de aarde geen ringen net zo als:Saturnus

groedjes julian

Hallo Julian,

Wt een slimme vraag voor iemand van 7 jaar!

Vergeleken met Saturnus is de aarde maar een heel klein bolletje.
    Een klein bolletje kan niet zoveel aantrekkingskracht hebben als een grote bol.
    Daar komt nog bij dat Saturnus een gasplaneet is en gas kan snel stromen. Door de stroming ontstaat ook weer aantrekkingskracht, waardoor deze ng weer groter wordt.
    Nou het verhaal van de ringen..
    Naast zwaartekracht geeft de planeet nog iets anders af, namelijk een magnetisch veld. Je hebt vast wel eens gezien op een plaatje hoe de lijnen van een magnetisch veld om een magneet heen lopen, die lopen
    vanaf de pool (bovenkant) naar het midden. En aan de andere kant loopt hij ook vanaf de pool (onderkant) naar het midden.
    Nou gaan we kijken naar de planeet Saturnus. Saturnus heeft ook een noordpool en een zuidpool, net als de aarde.
    Als er een blok steen in de buurt van de planeet komt, wordt dit blokje steen vrijwel altijd naar het midden van de planeet geleidt, waar de magnetische velden van de noordpool en zuidpool bij elkaar komen en dat vormt de ring van Saturnus.
    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

hallo

nu snap ik het
      mijn vraag
      is nu klaar

groetjes julian

Commentaar

maan

hallo

ik heb nog een vraagje

hoe snel gaat de maan ?

groetjes Julian

Commentaar

De maan draait in ongeveer 27,3 dagen rond de aarde. Dat is een snelheid van ongeveer 3,7kilometer per seconde. Dit is best snel en daarom komt het ook dat de maan niet op de aarde "valt".
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Zijn meteorenzwermen op saturnus dan mogelijk fixxxer?
            Skywatcher Newton 150/1200mm on EQ-5

Het leuke aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.
            Het schrijnende aan de mens is dat ie zich juist zoveel afvraagt.

Commentaar

hallo

dankje wel

groedjes julian

Commentaar

Dat is een snelheid van ongeveer 3,7kilometer per seconde.
                Ik kom op (384000*pi*2)/(27.3*24*3600)= 1.02 km/seconde, ofwel 3682 km per uur:
                Jan
                'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel
                  Dat is een snelheid van ongeveer 3,7kilometer per seconde.
                  Ik kom op ongeveer 1.02 km/seconde, ofwel 3682 km per uur.
                  Met eigen formule? hoe berekent dan?

groetjes

Commentaar

(384000*pi*2)/(27.3*24*3600)= 1.02 km/seconde, ofwel 3682 km per uur.
                    Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel
                      (384000*pi*2)/(27.3*24*3600)= 1.02 km/seconde, ofwel 3682 km per uur.
                      Alles duidelijk maar vanwaar die 2?

Commentaar

Origineel geplaatst door Clansman
                        Jazeker!! Als er een steentje de baan van Saturnus in vliegt en toevallig komt Saturnus er aan, is het zo dat het steentje de atmosfeer van Saturnus binnen dringt en verbrandt.
                        Als een steentje vlak langs de planeet raast, kan dat steentje worden "gevangen" door de planeet, hij draait een aantal rondjes om de planeet om vervolgens f met een hele hoge snelheid te worden weg geschoten f deze zal een baan richting het midden van de planeet volgen; de ring..
                        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

De maan draait niet een circel om de aarde, het is een ellips.
                          Het is namelijk zo; als de maan dichtbij de aarde staat, gaat deze sneller, als de maan ver van de aarde staat, gaat deze langzamer.

(384000*pi*2)/(27.3*24*3600)= 1.02 km/seconde, ofwel 3682 km per uur is een gemiddelde, je begrijpt wel dat de maan dichtbij de aarde iets harder gaat en veraf iets langzamer.
                          Ik geloof dat de maan die ver staat een snelheid heeft van iets meer dan 3400 km/h heeft.
                          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                            Origineel geplaatst door Clansman
                            Jazeker!! Als er een steentje de baan van Saturnus in vliegt en toevallig komt Saturnus er aan, is het zo dat het steentje de atmosfeer van Saturnus binnen dringt en verbrandt.
                            Als een steentje vlak langs de planeet raast, kan dat steentje worden "gevangen" door de planeet, hij draait een aantal rondjes om de planeet om vervolgens f met een hele hoge snelheid te worden weg geschoten f deze zal een baan richting het midden van de planeet volgen; de ring..
                            Oke, wel leuk het verschil te weten
                            bedankt

Commentaar

Alles duidelijk maar vanwaar die 2?
                              Omdat de omtrek van een cirkel 2*pi*straal is en de afstand aarde-maan gezien kan worden als de straal van de baan van de maan.
                              De maan draait niet een circel om de aarde, het is een ellips.
                              Klopt. Ik heb ongeveer het gemiddelde genomen, want strikt genomen is de baan inderdaad een ellips en geen cirkel. Maar veel scheelt het niet. Maar ach, een paar kilometer meer of minder; het gaat hier toch om een goede benadering en niet om een exacte berekening, want dan scheelt de snelheid per dag (wat natuurlijk ook best te berekenen is).
                              Jan

Commentaar

Werken...
                              X