Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Is de achterkant van de maan dan niet interessant?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Is de achterkant van de maan dan niet interessant?

De laatste tijd worden er door verschillende landen ruimtesondes naar de maan gelanceerd. Het maanoppervlak hebben we nu uitgebreid bestudeerd, maar wat ik me afvraag is waarom er geen interesse is voor de achterkant van de maan. Voor zover ik weet hebben er maar een paar maansondes (waaronder de Luna-3 van Rusland) beelden naar de aarde verzonden van de achterkant van onze natuurlijke satelliet. Maar sondes die op dit moment in een baan om onze naaste buur draaien vliegen toch ook over de achterkant heen? Het zou best kunnen dat het niet mogelijk is om radiocontact te blijven houden, maar waarom is het andere maansondes in het verleden dan wel gelukt? En als het Nieuwe Maan op aarde is wordt de achterkant toch ook belicht door de zon?

Ik weet het, we zijn nog lang niet uitgekeken op de voorkant van de maan, maar er gaat een hele nieuwe wereld voor ons open wanneer men ook de achterkant gaat onderzoeken. Of niet dan?

De achterkant van de maan is wel degelijk in kaart gebracht, en in compositie eigenlijk gelijk als de kant die we vanaf de aarde zien. Opvallend is alleen dat er veel meer kraters en bijna geen mares (zeeŽn) zichtbaar zijn.
    Probleem van gestructureerd onderzoek van de andere kant van de maan, is de mogelijk tot communicatie. Voor het verzenden van een signaal vanaf het oppervlak 'aan de overkant' is er een satelliet nodig om dit signaal door te geven. De maan zit dan immers tussen het karretje dat daar dan rond rijdt en de aarde.
    De satellieten die nu rond de maan draaien brengen uiteraard wel gewoon alles in kaart wat binnen het bereik van de sensoren ligt.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ja, dat begrijp ik. Maar toch is er dan geen interesse lijkt me, want er draaien op dit moment zoveel satellieten van landen in een baan om de aarde dat zo'n verbinding in stand brengen niet al teveel moeite zou moeten kosten. Het is toch bizar als er over een decennium astronauten op de maan staan terwijl de achterkant voor het laatst gefotografeerd is in de jaren zestig/zeventig?

Commentaar

De achterkant wordt op dit moment net zo intensief onderzocht als de voorkant, het is slechts zo dat de foto's/data het grote publiek niet bereiken!

Of.... de satellieten schakelen steeds uit wanneer het deel van de maan in beeld krijgen dat voor ons niet zichtbaar is... Maar de kans dat dat zo is, is net zo groot als maanden van tevoren een superstorm in november voorspellen !
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Freek.
          Zie hier een link naar de SMART-1 sateliet.

http://www.esa.int/esaCP/SEMY5JO3E4E_index_0.html

Commentaar

En als je de Kerstman het volgende boek laat bestellen:
            http://www.science-shop.de/artikel/913399
            dan kan je de komende weken zelf beginnen met je studie van de achterkant van de Maan!

Groeten,
            Guus

Commentaar

Of zie hier:

http://www.mentallandscape.com/C_CatalogMoon.htm

Voor de liefhebber.

Commentaar

Werken...
              X