Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over satellieten

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over satellieten

Een kennis van me vraagt hoe het komt dat er 's-winters minder satellieten waar te nemen zijn dan 's-zomers. Ikzelf vraag me af ůf dat wel zo is?
    Hij ligt het hele jaar door in zijn jacuzi(of hoe heet zo'n ding) dus ik ga ervan uit dat zijn waarneming wel klopt?

Wat zien we over het hoofd?

Niemand?????????????

Commentaar

Vooruit dan zal ik wel antwoorden.

Ik denk dat er geen verschil is aangezien, afgezien van de geostationaire satellieten, de satellieten gewoon hun baan baan volgen en er dus geen verschil is tussen winter of zomer.

Mogelijk dat jouw kennis winters wat dieper in zijn jacuzi duikt, vanwege de kou, waardoor zijn ogen wat vaker onder water zitten.

Nee, maar alle gekheid op een stokje, ik zie niet in waarom er een verschil zou moeten zijn.
      Maar wie weet zijn er op dit forum echte satelliet deskundige.

Commentaar

Het lijkt me sterk dat satellieten worden 'binnengehaald voor de winter' ;-)

Waarschijnlijk dampt de jacuzi meer in de winter, en als 'ie dan ook nog verlicht is zie je minder. Ziet hij ook minder sterren in de winter?
        Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Ik kan wel iets bedenken :P De zon gaat in de zomer niet zo ver onder de horizon (de hoek waarop hij onder gaat is in de zomer ook veel minder steil). Waardoor het zonlicht veel langer satellieten in een lagere baan kan verlichten.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Maar de tijd dat het zo donker is dat ze te zien zijn, is natuurlijk ook korter. Misschien ligt die vriend toch in de winter minder vaak in die jacuzzi dan hij zelf denkt.
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Gezien satelieten zonnepanelen gebruiken zou het kunnen zijn dat ze zoveel mogelijk een baan volgen rond de aarde waar het meeste licht gevangen kan worden. Omdat het hier in de zomer langer licht is zou het dus kunnen dat hun baan dan vaker over Nederland leid dan in de winter als het hier korter licht is. Geen idee of dit waar is natuurlijk.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mijn mening verschilt daarvan aangezien de satelieten erg snel reizen (neem bijv iss )
                Dat ze in een korte tijd al weer in het zonlicht zijn.
                De satellieten in de lagere banen dus de categorie leo (low earth orbit ) zoals de iss en de atmospheer onderzoek satelieten
                bewegen zich met een snelheid van 8 km/s dus in 90 min rond de aarde.
                En dan heb je nog alle andere hoogte categorieŽn .
                Ik heb het net even via wikipedia nagezocht.

met hier de link naar dasbetreffende artikelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Baan_%28hemellichaam%29

Commentaar

Het gaat er niet om hoe snel ze weer in het licht zijn, maar hoe lang. Zonnepanelen zijn niet zo krachtig dat ze binnen no-time de stroomvoorraad weer op peil brengen.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik heb iig ook mn best erop gedaan en meer kan ik er ook niet van maken.

Commentaar

Ik had het al ergens eens gelezen dat er in de zomer meer satellieten te zien zijn dan in de winter op onze breedtegraad. Maar ik wist niet meer waar dat was, waarschijnlijk in heelal. Ik heb deze pagina gevonden op het internet met meer info.
                      http://www.satobs.org/observe.html
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                        Ik kan wel iets bedenken :P De zon gaat in de zomer niet zo ver onder de horizon (de hoek waarop hij onder gaat is in de zomer ook veel minder steil). Waardoor het zonlicht veel langer satellieten in een lagere baan kan verlichten.
                        Met dank voor jullie reacties lijkt me dit de meest realistische, ik doe het ermee, dank Jefke!

Commentaar

Werken...
                        X