Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat als een astronaut een hartaanval krijgt?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat als een astronaut een hartaanval krijgt?

Wat als een astronaut aan boord van het internationale ruimtestation een hartaanval krijgt? En hij of zij komt te overlijden?

Stel, de bemanning bestaat uit twee personen, verlaat de tweede persoon het ruimtestation om de overledene met een Soyuz terug te brengen of laten ze die persoon los in de ruimte?

Ik weet het, een bizarre vraag, maar ik vraag het me nu al een tijdje af.

Ik denk dat er wel een draaiboek bestaat voor soortgelijke situaties. Ik vermoed dat ze dan een soort van reddingsmissie sturen. En in geval van overlijden zal het stoffelijk overschot ook wel naar huis gebracht worden.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik heb geen idee wat de officiŽle procedure is, maar als het mij zou overkomen zou ik hebben geopteerd voor een uitzetting in de ruimte. Het zou me trouwens niet verbazen dat dat ook de afgesproken gang van zaken zou zijn. In feite zoals het ook op zee gaat.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hmm - zou zo'n "ruimtebegrafenis" niet leiden tot erg gevaarlijke toestanden? "ISS zwaar getroffen door inslag van overleden astronaut" en van dat soort situaties?
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          "ISS zwaar getroffen door inslag van overleden astronaut"
          Oei, hoe leguber. :P Haha, moet hier wel om lachen.

Nja, als ze hem zo loslaten dat hij in een lagere baan komt en verbrandt in de atmosfeer zal er niets misgaan. Al klinkt dat ook niet echt prettig.

Overigens worden astronauten zeer zorgvuldig medisch gecontroleerd voor een vlucht, of die nou lang of kort duurt. Een situatie als deze zal dus zo goed mogelijk bestreden worden door de fitste astronauten uit te kiezen. Ik weet het, een hartaanval kan ook hen treffen, maar toch lijkt me dit scenario zeer onwaarschijnlijk.

Commentaar

Tja, een risico is het mogelijk wel, maar ik zou eerder bang zijn voor al het al aanwezige schroot dan voor een weliswaar bevroren lichaam.

Commentaar

Mij lijkt dat het stoffelijke overschot mee terug wordt genomen naar de aarde. Zou ook raar staan voor de Nasa : "nasa dumpt dode astronaut in ruimte" ...

Commentaar

Maar waar bewaar je het lijk voor zo'n vlucht gerealiseerd wordt? Er zullen twee andere astronauten mee moeten, die de Soyuz besturen. Of er moet net toevallig een shuttle aanwezig zijn die hem of haar mee zou moeten nemen. Het is erg moeilijk te realiseren om een overleden astronaut mee terug te nemen naar de aarde. Neem je de twee astronauten mee om de Soyuz te besturen, dan zit het ISS zonder bemanning. Je moet dus snel weer een Soyuz-lancering opzetten om nieuwe bemanningsleden te sturen.

Commentaar

Ik denk dat het dumpen van een astronaut (weliswaar overleden, anders is het niet aardig) uitgesloten is.
                  Het is etisch niet verantwoord om het te doen ook al heeft die persoon het in zijn testament staan of wilsbeschiking. Het lijkt me trouwens ook niet fijn want die kans is er wel dat er menselijke resten op aarde zullen vallen mochten deze niet volledig verbranden in de atmospheer. Ik denk dat het volgende gaat gebeuren.
                  Natuurlijk melding bij de Nasa en familie leden, en dan via de shutle soyuz lijkt me niet omdat het dan wel erg krap gaat worden en om nou tegen dicht tegen een overleden persoon te zitten lijkt me ook niet echt fris.
                  Maar dan kom je nog tegen een probleem aan, wat doe je om de ontbinding tegen te gaan ?. Ik denk dat er aan boord van de ISS een spuit aanwezig is die je in de pas overleden persoon met spuiten om de ontbinding tegen te gaan of vertragen.

Maar goed kan het natuurlij kook helemaal mis hebben.
                  "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Er zijn denk ik eerder kisten aan boord zodat in het ergste geval wel iemand meegenomen kan worden in de Soyuz of om - wat mij waarschijnlijker lijkt - iemand los te laten in de ruimte. De atmosfeer verbrandt de kist echt wel volledig, hoor!

Ik kan er trouwens niks over vinden op het net en heb het maar voor de gein gevraagd op Aerospaceweb.org. :P

Kijken of ze dit beantwoorden:
                    What if an ISS astronaut dies in space after, for instance, a heart attack? Will the astronaut be 'thrown overboard' in a coffin (resembling a burial at sea) and will the body thus burn in the Earth's atmosphere, or will a Soyuz or Space Shuttle take the lifeless body back to Earth?
                    Iemand nog aanvullingen e.d. op de vraag? Nu kan het nog veranderd worden. :P

Commentaar

Je kunt als specifiek puntje nog vragen of er een of ander officieel protocol bestaat voor zo'n situatie. Dat weerhoudt mensen er misschien van wild te gaan speculeren.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Er bestaan geen spuitjes die het lichaam kunnen conserveren. Immers er is geen bloedstroom meer om het middel te verspreiden. Wil je een lichaam conserveren/balsemen dan moet je het bloed vervangen door een conserveringsmiddel. Ik zal hier geen details beschrijven maar geloof me, dat doe je niet in een ruimtestation.
                        Als je dit soort reizen doet weet je wat risico's zijn en dat zaken niet gaan zoals thuis op aarde. Het niet meer naar de aarde kunen keren is daar een van. Ook de familie weet dat.
                        Mogelijk is er een variant te bedenken: breng het lichaam buiten het ruimtestation maar wel er mee verbonden en wacht tot er een aflossing komt zodat het lichaaam kan worden mee terug genomen. Het lichaam is zo diepgevroren dat dat wel een tijd zo blijft.
                        Zo maar wat morbide gedachtes op een late avond....

Commentaar

He Marijn zo een zelfde vraag heb ik net gesteld aan NASA zelf. Even kijken of er een reactie op komt.
                          "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Hij is nu al verstuurd Arie.

Commentaar

Ik weet toevallig dat er altijd een (russische) noodcapsule aanwezig is op het ISS. Deze zou in geval van nood (zoals een inslag van een stuk ruimtepuin) wanneer het ISS niet meer leefbaar is kunnen dienen als een reddingssloep om terug te komen op aarde.
                              Ik denk dat deze in dit geval ook gebruikt zou worden al zouden ze wel een andere (nog levende) astronout meesturen.

Commentaar

Werken...
                              X