Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geldverspilling?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geldverspilling?

Hey,

Ik krijg heel vaak van mensen, die weten dat ik in astronomie geÔnteresseerd ben, een opmerking over de grote bedragen die besteed worden aan ruimtevaart. Vaak zoiets van: "Van dat geld kan je bijna heel Afrika helpen." Ik sta dan eerlijk gezegd wel met een mond vol tanden.

Weten jullie misschien hoe ik daarop moet reageren? Hebben ze misschien toch gelijk, of niet?
    Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Tja, andere hobbies kosten ook geld Kijk bijvoorbeeld eens naar computer-hobbyisten, die geven ook veel geld uit voor zoiets "onnuttigs" . Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik vind dat je hier niet te zwaar aan moet tillen want degene die beweert dat je met dat geld beter mensen in Afrika kan helpen heeft vast zelf ook grote uitgaven gedaan in zijn leven. Waarom een auto kopen als je ook kan fietsen? Dat kost ook bakken geld wat net zo goed aan een goed doel kan geven

Commentaar

ik denk dat dercus meer bedoelde dat er veel, zeer veel, overheidsgelden aan ruimtevaart worden uitgegeven en niet zozeer de kosten van je hobby...

en dat is inderdaad wel waar, er gaat veel geld naar de ruimtevaart. maar ik vind dat niet onterecht. kijk, ruimtevaart is best lastig om door private ondernemingen te laten betalen. vandaar dat de NASA bijvoorbeeld zeer veel geld van de amerikaanse overheid krijgt. maar van de andere kant vergeten mensen vaak dat organisaties als deze ook veel geld "verdienen" - ze verkopen nieuwe uitvindingen, en krijgen zo veel aan zogeheten 'derde geldstromen' binnen.
      daarbij komt, dat veel overheden al zeer veel geven aan ontwikkelingssamenwerking enzovoort. natuurlijk kan daar nog meer geld heen maar daar is de wetenschap niet bij gebaad.

en deze discussie kan je zo natuurlijk eindeloos voeren, zonder dat voor en tegenstanders het met elkaar eens worden.
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Ik adviseer om dit acrobat reader bestandje eens te lezen.

Ik citeer het besluit:

"Het is eigenlijk nutteloos te vragen naar het eigenlijk nut van ruimtevaart, omdat het einddoel ervan niet gekend is. Het enige wat we kunnen besluiten is dat de toepassingen van ruimtevaart nuttig zijn, wat het huidige nut van ruimtevaart onderstreept. De rest zal de toekomst uitwijzen. Laten we dit illustreren met het antwoord van Faraday toen de koning van Engeland hem vroeg wat het nut van zijn proeven was. Faraday antwoordde: "Dat weet ik niet, maar ik ben er zeker van dat Uwe Majesteit van de resultaten hiervan op den duur belasing zla kunnen heffen."

Commentaar

Het is idd zo dat er hoge bedragen worden gespendeert aan ruimtevaart en alles er rond.

Dit komt omdat mensen niet goed weten wat men met al dat geld doen.....je hebt er geen zicht en controle op en over.
          Toch moet je hun dan maar eens zeggen dat dankzij de ruimtevaart mensen met een handicapt zoals bv met maar 1 arm of been of zelfs twee, dat deze mensen een min of meer normaal leven kunnen leiden door de kunst benen en armen die er zijn.
          Deze zijn zoals ze nu zijn, dankzij de ruimtevaart technieken.

Heel veel industrie landen hebben te maken met ruimtevaart tech in verschillende prosessen waaronder bv de auto industrie er eentje van de zovele is.

Gps systeem...ik hoor toch niemand klagen die dat heeft....is ruimtevaart.

Er is zo een hele waslijst en je zou uren kunnen door gaan..............waarom zoveel geld aan oorlogen spenderen....met dat geld voorzie je heel de wereld van voedsel....waarom zoveel in eigen zakken steken, waarom top amtenaren zoveel betalen, waarom verdienen managers zoveel dat je Afrika er mee kan gaan voeden.

Ik zou mijn antwoord wel heel snel klaar hebben....dan staan zij lekker met hun mond vol tanden

Commentaar

haha ik zou ook eerder met een mond vol tanden staan als met het antwoord van philip

Commentaar

Ja precies zoals Philip al zegt, nog uitgebreider staat het in dat pdf bestand. Vele technieken passen wij dagelijks toe welke uitgevonden is door ruimtevaart. Bijvoorbeeld opdrinkvoedsel voor patiŽnten, uitgevonden door ruimtevaart.

Commentaar

HAHA Miranda :lol:

Tja, ik zou echt wel weten wat te zeggen, maar ja zo ben ik nu wel eenmaal, altijd een antwoord klaar....ben dus een flapuit en kan der dus niks aan doen :lol:

Je zou idd uren kunne doorgaan daar over, maar geloof me maar dat ze idd meestal het wel afbollen en zo iets niet meer komen vragen :lol:

Ben in een :lol: bui vandaag :lol:

Even serius nu, je zou bijna kunnen zeggen dat we zonder ruimtevaart nooit zover gestaan hebben als nu wat betreft de ontdekking van de kosmos en alles er om heen.
                Hoeveel Miljoenen mensen waren niet aan hun beeldbuis of radio geplakt tijdens de maan landingen, Mars landingen, Titan..........
                Je hoorde vroeger althans niemand klagen, en de bedragen waren VEEL hoger dan nu (ik stond daar ook paf van maar heb daar onlangs wat over gelezen)

NASA en andere ruimtevaart instellingen of bedrijven die er rechtstreeks mee te maken hebben moeten besparen.....de Hubbel telescoop betaalt er de prijs voor.

Het is ook zo dat je er niet echt veel van ziet en hoort op het nieuws of de dag dagelijkese kranten.
                Eveneens zijn er in de gewone en zelfs grotere boeken en kranten winkels geen of maar heel weinig tijdschriften en boeken te vinden.

De mensen zijn niet echt op de hoogte wat betreft wetenschap in het algemeen.....onbekend is onbemind.
                Wetenschap moet dus meer toegankelijker worden in het dag dagelijks leven....de mensen leven hun leven en staan niet echt stil wat er allemaal gebeurt omhen heen dus laat staan wetenschap.

Laat het meer op de voorgrond komen in de plaats van de achtergrond......mensen zullen dan zulke dome vragen niet meer stellen :lol:

Commentaar

Werken...
                X