Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zuurstofgenerator ISS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zuurstofgenerator ISS

Zuurstof generator stopt er voor de vierde keer mee

Een bekend terugkomend probleem is de zuurstof generator. Afgelopen jaar ging de generator al drie keer kapot, en natuurlijk gaat het dit jaar wederom niet foutloos. Al direct de eerste dag stopte de zuurstof generator ermee, waardoor de crew nu moet teren op zuurstof aan boord van het Progress schip.

Salizhan Sharipov heeft afgelopen jaar tijdens expeditie 10 al drie keer de zuurstof generator aan boord van het internationale ruimtestation ISS proberen te repareren. Wetenschappers op aarde waren al bang dat de zuurstof generator er weer mee zou stoppen, dus hadden ze al wat extra zuurstof aan boord van het Progress 16 ruimteschip geplaatst. Hierdoor heeft het internationale ruimtestation ook zonder de zuurstof generator genoeg zuurstof tot de Progress 17 ruimteschip aankomt.

NASA maakte echter vandaag ook bekend dat Sharipov en Leroy Chiao niet in gevaar zijn. "Ze hebben genoeg zuurstof," aldus NASA woordvoerder Rob Navias tegen de Amerikaanse website Space.com.

Momenteel gebruiken de twee crewleden 7.1 pond zuurstof aan boord van het Progress 16 schip. Hier kunnen ze twee weken mee doen, maar ook na die tijd is er nog voldoende zuurstof. In totaal zit er 110 pond zuurstof aan boord van de Progress ruimtecapsule.

De zuurstof generator, genaamd Elektron,is de hoofd zuurstof generator aan boord van het ruimtestation en stopte er op 1 januari 2005 mee. Iedere keer lukte het om de zuurstof generator te maken, maar het probleem verergerde steeds meer en meer. Op 16 oktober moesten beide crews tijdens de crew-wisseling meewerken aan het maken van de generator en met aparte onderdelen moest dat gebeuren, anders zou het niet lukken.

Russische ingenieurs denken dat gas bubbels de oorzaak zijn van het recente probleem. Sharipov heeft de generator de afgelopen dagen nog proberen te repareren, maar zelfs hij, met een veteraan kosmonaut, kan het niet voor elkaar krijgen.

Wil je nog weten wat Sharipov heeft gedaan? Wel, hij heeft met een circulatie apparaat geprobeerd om de bubbels eruit te spoelen, maar de belletjes zitten misschien al in het apparaat zelf. De reparaties gaan dus nog wel even duren.

hij gaat de latsetijd wel vaak kapot

kan er eigenlijk een hele nieuwe zuurstofgenerator mee naar boven???

Hij is al weer gerepareerd, zie mijn nieuwsbericht.
    But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

ik heb het gelezen ja

maar ik vraag me af of ze niet gewoon een nieuwe naar boven kunnen meestuuren

Commentaar

Dan moet er natuurlijk wel eerst een nieuwe zuurstofgenerator zijn
        But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

En dan zou de shuttel ook weer moeten vliegen......wat vast staat is dat die dit jaar blijvend stuk gaat.
          Je kunt iets 1-2 en 3 keer terug maken....maar dan word het wel hopeloos dus hoogtijd dat er een nieuwe komt maar ook dat de shuttel terug gaat vliegen.

Commentaar

kunnen ze idd beter hun rijsje naar mars aflassen

dan hebben ze meer geld

Commentaar

Tsja, ze zien denk ik Mars ook wel als een belangrijk iets..

Commentaar

Werken...
              X