Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Quiz, vraag 7

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Quiz, vraag 7

Hallo,

Hier is vraag nummer 7.

Omdat ik dit onderwerp al eens met Marijn besproken heb, mag hij geen antwoord
    geven...! ;-) Sorry, Marijn....
    Hij weet het antwoord namelijk al. Eerst mogen de anderen.

Hier komt 'ie :

De gemiddelde afstand tot de Maan is 384.000 kilometer.
    Toen de astronauten naar de Maan gingen, deden ze ongeveer 4 dagen
    over de heenreis.
    Om aan de aantrekkingskracht van de Aarde te kunnen ontsnappen, moet
    men 11,2 kilometer per seconde of sneller vliegen.
    Maar.... 384.000 gedeeld door 40320 (11,2x3600) is ongeveer 9,5 uur.
    Dus, met versnellen en afremmen mee, zou men theoretisch binnen een dag
    op de Maan moeten kunnen staan.

De vraag is, waarom deden ze er dan 4 dagen over ?

Succes.

Erik.
    Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
    [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

Bedenk wel dat ze met hun beperkte brandstof geen oneindige remraket-brandstof tot hun beschikking hadden. Als je zo snel reist, dan kost het veel energie om af te remmen.

En afremmen moest, zo moeten niet te pletter slaan of zo hard gaan dat ze na 1 omloopbaan het heelal inschieten. Dus via een 'langere' route kon men alles precies zo plannen dat ze een gunstige baan rond de maan bereiken.

Komt nog bij dat een raket altijd een grotere afstand aflegd dan de kleinste afstand tussen de aarde en de maan. Als de maan namelijk op de korste afstand staat, en je lanceert, dan mist de raket de boel. Oftewel, je raket heeft altijd een langerer 'weg' nodig naar het object.

Pin me er niet op vast, ik ben eigenlijk een ruimtevaart-leek. Al het bovenstaande bedenk ik gewoon door logisch nadenken, maar ik kan er uiteraard geheel naast zitten! Dit is eigenlijke een vraag voor de ruimtevaart-goeroes van het forum, zoals Brinx.
    This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ik heb zo'n schematje liggen van Apollo 13, daarin zie ik dat ie ook eerst nog een keer om de aarde vliegt.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Leuk geprobeerd....

DM,

Helaas, ja, je zit er naast.
        Vooral de derde alinea...daarvan denk ik : ???????

De Maan draait mooie ellipsjes rond de Aarde. Maar de minimum en maximum
        afstand is niet dramatisch groot. Wanneer men versnelt en naar de Maan vliegt,
        doet men dat niet rechtstreeks. De Maan draait rond de Aarde en de
        raket heeft tijd nodig om er te komen. Men vliegt dus naar de plek waar
        de Maan zich over 4 dagen zal bevinden, en NIET rechtstreeks naar de Maan.
        Iedereen die wel eens aan kleiduivenschieten heeft gedaan, zal je vertellen
        dat je VOOR de duiven moet mikken. Op een bepaald punt in tijd en ruimte
        komen hagel en duif elkaar tegen, met voorspelbaar resultaat.

Dat is ook de reden dat de astronauten de Maan vaak niet konden zien.
        De kleine raampjes gaven uitzicht op alleen een zwart vlak met veel sterren.

Ossi heeft gelijk, zo vlogen eerst een rondje om de Aarde, maar dat was om
        vaart te maken.
        Met de vierde trap, SIV-b ( S four B ) maakte ze vaart voor de TLI, Trans Lunar
        Injection.
        Na enkele minuten bereikten ze een snelheid van net iets meer dan 11,2 kmps.
        Daarna werd de vierde trap afgestoten en kon de LEM aan de CSM gekoppeld
        worden.

Maar.....daarna.......wat gebeurt er DAN ?

Denk daar eens over na.......!

Erik.

Commentaar

Wanneer je vanuit je parkeerbaan om de aarde een boost geeft voor de transferbaan naar de maan is je snelheid natuurlijk flink hoog wanneer je net aan dat lange stuk tussen aarde en maan begint en die boost net achter de rug hebt. Omdat je vanaf dat moment eigenlijk uit het onderste gedeelte van de 'gravity well' van de aarde aan het klimmen bent, verlies je veel snelheid naarmate je hoger boven de aarde komt, en dichter bij de maan komt: je wisselt snelheid in voor hoogte, eenvoudig gezegd. Pas in de laatste fase van de transfer, wanneer je alweer dicht bij de maan bent, versnel je pas weer een beetje omdat de maan daar meer invloed op je uitoefent (je zit dan veel dichter bij de maan dan bij de aarde) en je zo als het ware naar de maan toe valt. Door dat 'omhoog klimmen' en de energie-uitwisseling die daarmee gepaard gaat, is je gemiddelde snelheid over de transfer tussen aarde en maan veel lager dan de snelheid die je aan het begin van de transfer had.

De korte versie: Je doet er langer over dan die 9.5 uur omdat je snelheid al snel afneemt naarmate je hoger boven de aarde komt.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Om een idee te geven hoe snel de snelheid afnam hier een voorbeeld van Apollo 15. Om ca. 2h56m21s in de vlucht werd de motor van de 3de trap afgezet, de snelheid was toen 10827 m/s. 3h43m in de vlucht, dus ongeveer 3 kwartier later was de snelheid nog maar 6156 m/s. 5h16m in de vlucht was de snelheid nog maar 4065 m/s.

Commentaar

"Vooral de derde alinea...daarvan denk ik : ???????"

Dat was mijn kromme manier om hetzelfde te zeggen als jij in je eerste alinea doet Maar ik zal me weer bij mijn leest gaan houden en geen onzinnige ruimtevaart-replies geven op dit serieuze forum!
              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Niet wegblijven hier, Olaf! De beste vragen worden vaak gesteld door mensen die niet tot hun nek in de stof zitten. Sommige van de beste oplossingen komen daar ook vandaan, trouwens.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Je vliegt niet in een rechte lijn naar de Maan toe. Immers als je mikt op het punt waar de maan nu is dan is de Maan alweer daar weg als je daar aankomt. Je mikt dus op het punt waar de Maan is op het moment dat je de baan van de Maan kruist. Ook dan nog wordt er niet de kortste weg gekozen, men kiest namelijk meestal voor de baan die het minste energie kost. Voor interplanetaire missies is dit bekend als "Hohman transfer".
                  PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje

Commentaar

Kleine aanvulling, eigenlijk werd de ontsnappingssnelheid
                    bij de Apollo-vluchten niet bereikt. Wel kwam men dichtbij deze snelheid, daardoor werd een hoog apogeum bereikt, in het geval van Apollo 15 was dat 538.342 km. De eccentriciteit van de baan van de Apollo's was ongeveer 0,966. Was werkelijk de ontsnappingssnelheid bereikt, dan was dit natuurlijk > 1.

Commentaar

Vraag 7 antwoord.

Inderdaad,

De beslissende factor is de hoeveelheid brandstof en de tijd om een hoge
                      snelheid vast te houden.
                      Zodra je brandstof op is, begint de aantrekkingskracht van de Aarde je gelijk
                      af te remmen.
                      Op weg naar de Maan hebben ze net genoeg snelheid om in de buurt van de Maan
                      en haar aantrekkingskracht te komen. Op het juiste moment geven ze
                      "tegengas" om in een mooie omloopbaan te komen.

Diezelfde natuurwetten worden ook gebruikt bij achtbanen. Ook bekend als
                      Roller-coasters. Zoals de naam al zegt, eerst rollen ze, steeds sneller,
                      daarna rijden ze uit, steeds langzamer, en zo kunnen ze met een veilige
                      snelheid omhoog, de volgende heuvel oprijden om met een veilige snelheid
                      weer naar beneden te rollen.

Erik.

Commentaar

Re: Leuk geprobeerd....

Origineel geplaatst door Erik
                        Met de vierde trap, SIV-b ( S four B ) maakte ze vaart voor de TLI, Trans Lunar
                        Injection.
                        Na enkele minuten bereikten ze een snelheid van net iets meer dan 11,2 kmps.
                        Daarna werd de vierde trap afgestoten en kon de LEM aan de CSM gekoppeld
                        worden.
                        Klopt niet helemaal, de Saturn V had maar 3 trappen en de 3e kon je uitzetten en even later weer aanzetten dus werd er voor TLI geen aparte trap gebruikt alleen werd trap 3 opnieuw aangezet.

En voordat de 3e trap (4e trap in jouw verhaal) werd afgestoken werd de de CSM gedraaid zodat de LM van de 3e trap afgetrokken kon worden.

Commentaar

Saturn V

Okay........

De vierde ontsteking dan.......
                          Ik wou het gewoon makkelijk uitleggen zodat het voor iedereen goed
                          te begrijpen valt.
                          Ik ben al ruim 2 jaar bezig aan een model van de Saturnus V in schaal
                          1:96.
                          Intussen weet ik al het een en ander van dit toestel. En dus ook dat hij maar
                          3 echte trappen heeft.

Die 4e trap, de "S four B" heet zo omdat deze de vierde ontbranding verzorgt,
                          in dit geval de TLI.
                          De S5 heeft inderdaad maar 3 fysieke trappen, maar er zijn 4 grote ontbrandingen
                          om naar de Maan te vliegen.

En uiteraard wordt de CSM niet gedraaid voor de TLI plaatsvindt, dit gebeurt pas er na !
                          De luiken waarmee ze koppelen zouden acuut ineengedrukt worden door de
                          enorme G-krachten die vrijkomen bij de accelleratie van een TLI.......
                          Pas als de S4b ( de vierde trap ) opgebrand is, wordt de CSM losgekoppeld,
                          ( het hele gevaarte glijdt dan gewichtloos en niet onderhevig aan welke G-krachten
                          dan ook ) draait zich om en gaat naar de LEM, die nog vast zit aan de
                          S4b. De 4 grote "luiken", welke extra stevig zijn gebouwd om de loodzware
                          LEM en CSM te ondersteunen tijdens de accelleraties, zijn dan reeds opengevouwen.
                          Men koppelt aan en de LEM wordt naar buiten getrokken.

De combinatie verwijdert zich langzaam van de S4B. De mannen komen later in een
                          baan om de Maan en de S4b is intussen al gecrasht op de Maan.

De rest is geschiedenis.

Inderdaad........ leuk geprobeerd ! ;-) Ik heb vele goede boeken over de Amerikaanse
                          en Russische ruimtevaart en ik heb veel gelezen.
                          Internet is intussen ook een goede bron; probeer het maar eens ! ;-)

Groeten,
                          Erik.

Commentaar

Re: Saturn V

Origineel geplaatst door Erik
                            De combinatie verwijdert zich langzaam van de S4B. De mannen komen later in een
                            baan om de Maan en de S4b is intussen al gecrasht op de Maan.

Inderdaad........ leuk geprobeerd ! ;-) Ik heb vele goede boeken over de Amerikaanse
                            en Russische ruimtevaart en ik heb veel gelezen.
                            Internet is intussen ook een goede bron; probeer het maar eens ! ;-)

Groeten,
                            Erik.
                            Ik weet ook wel het 1 en ander over het Apollo Project heb ook een aantal boeken gelezen. Maar niet om betweterig te zijn maar zover ik weet was de enige keer dat ze de S4B op de maan lieten crashen bij Apollo 15 dat om te testen of de seismologische instrumenten van eerder missie nog werkte maar ik kan er ook naast zitten.

Commentaar

Hallo,

Hier zijn de coordinaten van de raketdelen die zijn ingeslagen op de Maan :

http://home.hiwaay.net/~krcool/Astro/mo ... narloc.htm

De S4B's van Apollo 11 en 12 werden in een baan om de Zon gebracht en zijn
                              uiteindelijk verbrand. De andere 5 zijn ingeslagen op de Maan.

De reden dat ze insloegen is wel logisch, omdat de S4B (met vracht) een
                              "aanvaringskoers" met de Maan had.
                              Ze vlogen tenslotte naar de plek waar de Maan zich over ongeveer 4 dagen
                              zou bevinden.

Lees dit ook eens :
                              http://www.essays.cc/free_essays/f4/rsk30.shtml

Het gaat over Apollo 13 maar bevat ook erg veel interessante info over de
                              andere Apollo missies.
                              De inslagen werden inderdaad gebruikt om de eerder geplaatste seismische
                              apparatuur belangrijke informatie te laten verzamelen.

Groeten,

Erik.

Commentaar

Werken...
                              X