Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Quiz, Vraag 4

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Quiz, Vraag 4

    Hallo,


    Hier is vraag 4.


    Jaja.... los dit probleem maar eens op.....

    Waarom hoor je bij straaljagers die door de geluidsbarriere gaan WEL een
    grote knal ( zelfs 2 achter elkaar als de Space Shuttle naar beneden komt )
    maar je hoort er GEEN als een raket binnen 35 seconden door de geluidsbarriere
    gaat..........
    Zou een vliegtuig op dezelfde hoogte door de barriere gaan, dan zou je
    WEL een knal horen.

    Bij de Space Shuttle hoor je geen knal als hij omhoog gaat, maar wel als hij
    terugkomt !

    Hoe kan dit ?

    En nee......... het geraas van de raketmotor overstemt de sonische boem (bijna) niet .
    Die zou je dan alsnog duidelijk kunnen horen !!

    Denk hier maar eens over na.

    Groeten,

    Erik.
    Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
    [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

    #2
    Ehm... Omdat de raket nog niet die snelheid bereikt heeft na 35 seconden?
    Als hij terug komt heeft hij die snelheid wel.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

    Commentaar


      #3
      de tijd maakt niets uit demelza (denk ik) het gaat er om dat hij ook bij de lancering door de geluidsbariere gaat.
      [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

      Commentaar


        #4
        Ik gok erop dat dit te maken heeft met de richting van de sonic boom. Bij de Shuttle zal deze wel niet naar de grond gericht zijn zoals bij een straaljager. De sonic boom zal voorwaarts in de vliegrichting uitdijen. Bij de Shuttle is dit dus vrijwel recht omhoog.
        PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje

        Commentaar


          #5
          Wat DECHengst zegt lijkt mij ook logisch, in combinatie met het feit dat lanceerders meestal al snel boven water komen in hun opstijgbaan. Daar op het water zitten niet al te veel toeschouwers, en hoewel daar 'downrange' wel degelijk een sonic boom te horen kan zijn (doordat de baan van de raket die schokgolf heel mooi focust op een bepaald punt verderop), horen de mensen op het land er geen: het schokfront verstrooit aan hun kant de atmosfeer in, opzij en omhoog.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

          A MacBook user!

          Commentaar


            #6
            Vreemd want volgensmij zie je bij de lancering die 'wolk' om de raket ook niet, die je wel ziet bij een straaljager als hij door de geluidsbariere knalt.
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

            Commentaar


              #7
              Martijn, bedoel je soms dit?



              Dat is trouwens niet de schokgolf zelf hoor, niet in dit plaatje en ook niet in de foto's filmpjes van F14's en dergelijke. Het is de condensatie van waterdamp als gevolg van lokale luchtdrukverlaging - daarvoor is niet eens een schokgolf nodig, alhoewel de twee fenomena vaak samen voorkomen! Maar da's eigenlijk een heel ander topic...
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

              A MacBook user!

              Commentaar


                #8
                owkeej ik heb niets gezegd

                Ofwel jah dat bedoelde ik, weer wat geleerd
                [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

                Commentaar


                  #9
                  Het antwoord.

                  Hallo,


                  Inderdaad..... sommigen dachten het al..... de vliegrichting heeft er mee te maken !

                  Alleen vliegtuigen die zich horizontaal over het Aardoppervlak bewegen,
                  kunnen een schokgolf naar beneden zenden. Een schokgolf ziet er kegelvormig uit
                  en verplaatst zich van de lengteas van het vliegtuig naar buiten toe.
                  Oftewel, naar boven, beneden, links en rechts. En dus niet naar voren en
                  naar achteren.

                  Een raket die na, laten we zeggen, 30 seconden door de geluidsbarriere gaat,
                  veroorzaakt wel degelijk een schokgolf. Om die te kunnen horen moet je je
                  evenwijdig aan de raket bevinden (op een vast punt ).

                  Aangezien een raket bijna recht omhoog gaat op het moment dat hij sneller
                  dan het geluid gaat en het geluid met dezelfde snelheid naar beneden
                  gaat, is het geluid van de schokgolf niet te horen, omdat het geluid nimmer
                  de Aarde zal bereiken. 1 plus -1 = 0 .
                  Waarom horen we dan WEL de raketmotoren bulderen, totdat de raket vrijwel
                  uit het zicht verdwenen is ? Omdat dat geluid dus WEL recht naar beneden
                  gestuurd wordt !

                  Theoretisch zou je een raket niet meer mogen horen zodra hij door de geluidsbarriere
                  heen gaat.
                  Hij gaat tenslotte sneller naar boven dan het geluid dat naar beneden gaat.
                  Vreemd genoeg is dit wel het geval.
                  Hoe dit kan weet ik nog niet zeker. Als iemand het weet, wil je deze informatie
                  dan met ons delen ?
                  Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de uitstoot van de gassen
                  met een veelvoud van de geluidssnelheid gaat. Het geluid wordt dus, samen met
                  de uitlaatgassen, met grof geweld naar beneden geschoten.

                  Misschien dat Brinx hier meer over kan vertellen ?


                  Groeten,

                  Erik.
                  Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
                  [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

                  Commentaar


                    #10
                    ehm even een gedachtengang richting andere hobbie het duiken. Onderwater is de geluidssnelheid veel hoger 1500 m/s. Dit betekend dat het geluid ook wordt omgevormd. Maar omdat er bij de raket heel veel waterstof naar buiten wordt gestuurd, betekend dat dat de de waterstof daar als gelsuidsdrager diend, en dat daar dus het geluid veel sneller moet gaan wil het door die bariere heen gaan. Misschien dat het daar wat mee te maken heeft. Omdat het dan door een andere drager gaat.
                    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

                    Commentaar


                      #11
                      Uiteraard lever ik graag een bijdrage! De reden dat je het motorgeluid van supersone vliegtuigen en van lanceerders nog gewoon kan horen wanneer ze (evenals het schokfront) al lang voorbij zijn, is dat de lucht waar die toestellen doorheen vliegen praktisch stil staat (op wind en het zog van het toestel na) ten opzichte van de waarnemer (jij) op de grond. Wanneer ergens de lucht beroerd wordt en geluid ontstaat (normaal gesproken gebeurt dit door snel wisselende luchtwervelingen als gevolg van sterke snelheidsverschillen in naburige volumes lucht), kan dit geluid zich naar alle kanten voortbewegen omdat die lucht niet 'meevliegt' met de raket of het vliegtuig, maar gewoon stilstaat - bij benadering, uiteraard.

                      Een plaatje (van het artikel over de 'sonic boom' op wikipedia) ter verduidelijking:



                      In het rechterplaatje kun je zien dat die schokgolf gevormd wordt door samenvallende 'normale' geluidsgolven. Die geluidsgolven ontstaan telkens op de plek waar het toestel zich bevindt en breiden zich van daar vrij regelmatig uit (de cirkeltjes in de figuur). Ook naar achteren dus! Het enige dat opvalt wanneer je geluid hoort van een toestel dat zich met zo'n grote snelheid van je verwijdert is een sterk Dopplereffect: het geluid klinkt veel lager dan het 'normale' motorgeluid dat je zou horen wanneer het toestel in rust is ten opzichte van jou.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

                      A MacBook user!

                      Commentaar


                        #12
                        concreet heeft het dus met het dopplereffect te maken?
                        [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

                        Commentaar


                          #13
                          Nou, het Dopplereffect is natuurlijk niet de oorzaak van het feit dat je het geluid achter de schokgolf nog kan horen. Het is slechts een effect dat gepaard gaat met een zich van je verwijderende (of je naderende, wanneer het subsoon gaat!) geluidsbron. Ik noemde het hier nog even voor de volledigheid, maar het is een bijkomstigheid.
                          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

                          A MacBook user!

                          Commentaar


                            #14
                            owkeej dan heb ik hem nog niet helemaal begrepen nog ff dieper over na denken.
                            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

                            Commentaar


                              #15
                              Je kunt het je misschien voorstellen door een jongetje op een fiets die iedere seconde zijn fietsbelletje rinkelt, en die extreem hard fietst: nog sneller dan het geluid (niet realistisch, ik weet het, maar het is slechts een gedachtenexperiment). Iedere keer dat hij het belletje laat rinkelen plant het geluid van dat belletje zich gewoon in alle richtingen voort, in een bolvormige schil. Die bolvormige schil heeft zijn middelpunt op de plek waar het jongetje was toen hij belde. Het jongetje op zijn fiets is zelf al een heel stuk verderop, maar het geluid van zijn belletje breidt zich rustig uit in de stilstaande lucht. Hierdoor kun je het gewoon horen, aan welke kant je ook staat. Je hoort nog steeds belgeluidjes als je langs de weg staat waar het jongetje 5 seconden geleden langs kwam (en als je oren gevoelig genoeg zijn!), dat geluid komt namelijk door de stilstaande lucht naar je toe vanaf de plek waar het jongetje was toen hij weer eens belde. Het jongetje is eigenlijk het enige dat hier beweegt: de lucht staat (vrijwel) stil en geeft dus de drukgolven die geluid vormen gewoon in alle richtingen door.
                              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

                              A MacBook user!

                              Commentaar

                              Werken...
                              X