Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Quiz, Vraag 3

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Quiz, Vraag 3

    Goed dan.

    Vraag 3.

    Is ook een moeilijke. Maar blijkbaar niet voor mensen van Astrostart...! ;-)

    Raketten met vloeibare brandstof kunnen heel nauwkeurig in een baan om de Aarde
    worden gebracht. Op exact het juiste moment kan de motor
    worden uitgeschakeld. Is het koud tijdens de lancering, dan is de lucht iets dikker
    en ondervind de raket in het begin wat meer weestand. Bij warm weer iets minder.
    De motor kan men eenvoudig een seconde langer of korter laten branden.
    Dat is het voordeel van een vloeistof. Gewoon de klep dicht draaien !

    Maar er zijn ook veel raketten die alleen met vaste brandstoffen werken,
    ook voor de tweede en derde trap.
    Dat betekent dat de hoeveelheid brandstof extreem nauwkeurig berekend
    moet worden........
    Maar..... als de raket nu eens meer weerstand ondervind dan verwacht werd ?
    Vaste brandstoffen gaan pas uit als ze op zijn. Tot die tijd leveren ze
    100 % stuwkracht. Gaat een raket te snel of te langzaam, dan komt de
    satelliet in een verkeerde omloopbaan...........

    Toch is vaste brandstof een populaire manier van voorstuwen.

    De vraag is nu :
    Hoe kan men een satelliet die gelanceerd wordt door een raket
    die door middel vaste brandstoffen omhoog wordt gebracht toch heel
    nauwkeurig op zijn juiste plek krijgen ?

    Veel satellieten hebben een hulpmotor, die vaak WEL werkt op vloeibare
    brandstoffen. Zij kunnen zichzelf dus het laatste duwtje geven.
    Maar die raket...... Hoe krijg je die in een juiste baan terwijl hij op
    vaste brandstof werkt die niet meer uit kan.....????


    De oplossing is mogelijk toch niet zo moeilijk als je zou denken.

    Succes.

    Erik.

    Hint : toch zijn ook vaste brandstoffen te regelen.......
    Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
    [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

    #2
    Misschien net als met straaljagera??
    De nozzle's (geloof dat ze zo heten) open en dicht doen?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

    Commentaar


      #3
      ???

      Regelbare nozzles ???

      Met die temperaturen ?
      Met die enorme druk ?

      Ik dacht het niet !!!!! ;-)

      We praten hier over raketten. Niet over straaljagers.
      Straalmotoren kunnen soms bijzonder krachtig zijn. Raketmotoren
      zijn nog veeeeeeeeeeeel krachtiger !!!!!
      Nee.... van enige vergelijking kan hier echt geen sprake meer zijn.
      Daarvoor zijn de verschillen tussen straalmotoren en raketmotoren veel
      te groot.


      Probeer eens iets anders.


      Erik.
      Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
      [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

      Commentaar


        #4
        Bij sommige vaste-stuwstof raketmotoren kan de straalpijp afgestoten worden (zodat de uitstroomopening sterk vergroot wordt, de kamerdruk sterk zakt en de stuwkracht van de motor vele malen kleiner wordt), of er kunnen extra poorten in de wand van de verbrandingskamer opengedaan worden om de kamerdruk omlaag te brengen, ook met effect dat de stuwkracht sterk verminderd wordt. Omdat vaste stuwstof niet zomaar uit te blazen is, zijn dit voor zover ik weet de enige mogelijkheden om de stuwkracht op een bepaald gewenst moment af te kappen.

        Leuke vragen zijn dit trouwens, Erik! Ik zal er morgen ook een paar proberen te verzinnen.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

        A MacBook user!

        Commentaar


          #5
          Inventief clubje.

          Brinx,

          Wederom, leuk bedacht, maar nee.
          Jouw ideen zullen mogelijk wel werken of zijn misschien ooit al eens
          toegepast of getest....maar.... nee.

          Zou een wand van een uitlaat afgeworpen worden, dan is er geen regeling
          meer mogelijk. De motor brandt dan de resterende tijd met minder
          stuwkracht. Zodra er weer meer stuwkracht nodig is, ben je al de helft
          van je uitlaat kwijt. Nee. Dit werkt niet.

          Hint: Kijk eens goed naar de Titan III-C. Op dat ding zit meer dan alleen
          een grote tank en twee boosters. (Echter, de Titan heeft een hoofdmotor
          die wel op vloeibare brandstof werkt. Ik geef de Titan dan ook maar
          als voorbeeld. Het is een zoekhulp.)


          Dit systeem kan continue gebruikt worden.
          Chemicalieen en een verbrandingsproces kunnen beinvloed worden.

          Nu moet er wel iemand zijn die het weet.....?! |-)


          Erik.

          p.s. Omdat ik ooit een klein irritant virusje op mijn PC had, werkt mijn
          trema niet meer. Neemt niet weg dat ik niet weet hoe ik mijn
          Nedelanz zou moete schreive ! Ik moet het tot aan de volgende
          Format C: dus gewoon zonder trema stellen. |-(
          Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
          [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

          Commentaar


            #6
            let eens op de films die ze laten zien van een lancering:
            de eerste km laten ze alle motoren en hulpmotoren (op 100%?) draaien , nadat de vaste brandstof/booster raketten opgebrand/leeg zijn worden deze afgeworpen en de laatste traject word dan door de raket en space-shuttle zelf gevlogen.
            correct me if im wrong...
            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

            Commentaar


              #7
              Say what ?

              You're wrong. ;-)

              Coin,
              De vraag was niet HOE de boosters ( en niet specifiek die van de Shuttle maar
              een vaste brandstof raket in het algemeen ) gebruikt worden, maar hoe men
              de stuwkracht kan regelen zodat een satelliet exact op de juiste plek kan krijgen.
              Vloeistoffen kan men eenvoudigweg afsluiten. Vaste brandstof motoren
              branden extreem fel en kunnen niet meer uitgeschakeld worden.

              Toch zijn er methodes om de stuwkracht enigzins te beinvloeden.
              Al blijft het maar marginaal. Maar het kan voldoende zijn. Ik geef toe,
              echt vaak wordt de stuwkracht van SRM's niet geregeld. De meeste
              methodes zijn te onbetrouwbaar of te zwaar. Maar af en toe wordt
              het toegepast.

              Vergeet de Space Shuttle. Mijn vraag heeft niets met de Shuttle te maken.
              Ook worden zijn SRB's niet geregeld. Die boosters zijn HULPmotoren.
              Ik heb het over de hoofdmotor van een raket die op vaste brandstof werkt.

              Erik.
              Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
              [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

              Commentaar


                #8
                Hmm Erik, de methoden die ik had gevonden tot zover hadden allemaal te maken met het sterk terugbrengen van de kamerdruk door extra poorten open te zetten: deze methode is onder andere gebruikt in de Minuteman ICBMs. "Thrust termination" is een handige googleterm om er meer informatie over te vinden. Maar daar doelde je dus niet op!

                Als ik andere manieren zou moeten verzinnen dan denk ik aan het inspuiten van specifieke vloeistoffen om het brandproces te beinvloeden (dit is ook al eerder gedaan), of om de bovenste trap van de raket zelf uit te rusten met hydrazinemotortjes voor de laatste duw. Thrust vectoring lijkt me inderdaad geen handige manier, omdat dat me problematisch zou lijken bij de afwezigheid van een atmosfeer (geen aerodynamische stabiliteit meer). Ik word wel benieuwd naar het antwoord!
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

                A MacBook user!

                Commentaar


                  #9
                  De expert.

                  Hallo,


                  Brinx heeft het weer goed !
                  Inderdaad: inspuiting van gassen of vloeistoffen die de verbranding
                  versterken of verminderen.
                  Het lijkt op het principe van een naverbrander. Hoog-brandbare vloeistoffen
                  worden in de naverbrander gespoten ( bij straaljagers) om meteen 30%
                  stuwkracht er bij te krijgen.
                  Bij raketten kan zoiets ook. Steenkoud water bijvoorbeeld verlaagt de
                  ontbrandingstemperatuur en verlaagt de efficientie, oftewel de stuwkracht.
                  Of zo daadwerkelijk water gebruikten weet ik niet, het is maar een voorbeeld.

                  Een andere mogelijkheid is het extra koelen van de "klok" van de motor.
                  De wand wordt extra gekoeld en beinvloed zo een beetje een deel van de
                  brandstof.
                  Er zijn ook gecombineerde motoren. Die werken met vaste EN vloeibare
                  brandstoffen. Deze zijn dus wel makkelijk te regelen. Zie website hieronder.

                  Dus: om te stuwkracht te verhogen voegt men zeer brandbare stoffen toe.
                  Om stuwkracht te verminderen voegt men niet-brandbare stoffen toe.

                  De methodes die Brinx noemde worden ook gebruikt. Ik vond er info over
                  op internet. Ik vond het eerst moeilijk te geloven, maar het is dus echt waar.
                  Zo leer ik zelf ook nog eens wat ! ;-)


                  Goed gedaan !

                  http://www.lr.tudelft.nl/live/pagina.js ... d1&lang=en

                  http://www.aero.org/publications/simmons/simmons-1.html

                  Erik.
                  Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
                  [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

                  Commentaar

                  Werken...
                  X