Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Versturen van foto's voor het 'digitale tijdperk'

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Versturen van foto's voor het 'digitale tijdperk'

Hallo iedereen,

Wat ik me al een tijdje afvraag is, hoe ze nu foto's ontvangen van ruimtvaartuigen ver weg.

Ik kan nu met computers en alles het goed begrijpen, maar hoe deden ze dat dan bijvoorbeeld in de jaren 60 en 70?
    Hadden ze dan toch iets van een "digitale" camera, want er zitten geen negatieven in neem ik aan :tongue:

Dat heb ik me ook afgevraagd, twee weken geleden met de modelbouwer van de sterrenwacht in Middelburg. Hij zou erachteraan gaan en hij zou me het nog laten horen. Dus ik geef het dan wel door, wanneer ik het hoor.

Commentaar

hmm de maan foto's die zijn gewoon weer mee terug genomen, zo gaat het met veel foto's echter in een onbemande niet terugkerend opbject weet ik het zo niet. WEl intressant eigenlijk
      [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Wat ik weet is dat in de vroege voyagers een tape recorder zat. Als het bandje was volgelopen werden de beelden per radio overgeseind (eens per 6 maanden)
        Er zat een videocamera in die op een soort fotogevoelige (electrische) laag data wegschreef.
        Dit was 1972! Dus al behoorlijk geavanceerd! Hoewel anders, was het geen natte film en lijkt het enigszins op een ccd en een harddisk.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Jeetje, wat een goeie vraag, lunaq! Dat zijn van die dingen waar je niet snel over nadenkt!
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

O jawel hoor Demelza Nou goed, ik ben een ruimtevaartnerd dus ik speel wat vals.

Norbert zei het eigenlijk al. Een soort primitieve CCD-detectoren werden gebruikt, en lijn voor lijn uitgelezen en op magneetband opgeslagen totdat er een data-transmissie gepland stond. De Voyagers bijvoorbeeld gebruikten dit systeem. Trouwens, de allereerste aardobservatiesatellieten (c.q. spionagesatellieten) hebben nog echte film gebruikt die in beschermende omhulsels vanuit de satelliet uit de baan 'gedropt' werden en op de grond werden ontwikkeld.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Okee, ik had hem al begrepen, maar ik vind dat weer typisch zo'n vraag waar je niet zo heel snel bij stilstaat, mits je geen ruimtevaartnerd bent. :blackeye:
              Zulke vragen kunnen je gewoon wakker houden s'nachts als je eraan denkt en je weet het antwoord niet. Een typische 'waar-komen-zilveruitjes-vandaan-vraag' dus.

Commentaar

niet helemaal mee eens. Het is geen ziveruitjes vraag want zilveruitjes zijn geen ruimtevaar :P
                [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

...Hoe zat het trouwens met die zilveruitjes? Is die kwestie nog opgelost?
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

staat in het offtopic deel bij de spoiler :P

Commentaar

Aha! Meteen even snel gaan kijken!

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                        Okee, ik had hem al begrepen, maar ik vind dat weer typisch zo'n vraag waar je niet zo heel snel bij stilstaat, mits je geen ruimtevaartnerd bent.
                        Weet eigenlijk niet meer hoe ik bij kwam, maar vindt het interessant genoeg om er te willen komen :lol:

Commentaar

Inderdaad! Blijft altijd leuk zulke vragen! Meestal kom je er pas s'nachts op, en blijf je de hele nacht wakker omdat je het antwoord wilt weten. Bij mij dan tenminste...

Commentaar

Mensen ik laat die modelbouwer van de sterrenwacht het hier wel even uitleggen :P We hebben het er vrijdag nog over gehad en zijn het meteen uit gaan zoeken, en we vonden wel degelijk wat! (in een boek van 40 jaar oud :P)

Ik ga hem zo e-mailen dan horen jullie het wel zodra hij tijd heeft!

Commentaar

Zenden en ontvangen.

Hallo lunaq,

"Wat ik me al een tijdje afvraag is, hoe ze nu foto's ontvangen van ruimtvaartuigen ver weg. "

Simpel..... met een hele grote radioschotel ! ;-)

Het versturen van foto's vanuit de ruimte gebeurt ook met een radioschotel,
                              al is deze natuurlijk vele malen kleiner.

Maar hoe worden foto's nu precies gemaakt en verzonden ? Tja, dat is
                              moeilijk en makkelijk tegelijkertijd. Het principe is makkelijk uit te leggen, maar
                              technisch is het wat moeilijker.

We gaan terug naar de jaren '60.
                              Aan boord bevindt zich een TV camera, een kleine versie van de studio versie
                              hier op Aarde. Een camera uit die tijd is ongeveer het omgekeerde van een TV.
                              Via een gewone lens wordt een raster, met daarachter een
                              plaat, belicht. Op het raster staat een hoge spanning. Aan de andere kant van de
                              camera wordt een elektronenstraal via spoelen heen en weer, van boven naar beneden
                              over de plaat geleidt en tast de plaat af zoals je ogen de woorden in een boek volgen,
                              van links naar rechts, regel voor regel, naar beneden toe.
                              De plaat werkt als een spiegel en kaatst de elektronenstraal terug.
                              Het raster en de plaat worden op de plek waar veel licht op valt extra elektrisch
                              geladen. Eenmaal bestraald door de elektronenstraal laat de plaat extra
                              energie los, extra elektronen, zodat er meer terugkomt dan er op losgelaten
                              wordt.
                              Er wordt dus een straal gemeten met wisselende intensiteit. Hoe meer licht,
                              hoe groter het verschil.
                              Dit verschil wordt door wat electronica omgezet in een radiosignaal met een wisselende
                              amplitude of frequentie, naar gelang het soort zender ( AM of FM ).
                              Sommige satellieten hadden de mogelijkheid deze informatie op band op te slaan om deze
                              informatie later ( op een lagere snelheid ) naar de Aarde te sturen.
                              Sommige satellieten konden alleen in real-time informatie versturen. Nadeel was, dat men
                              dan maar 1 kans had om het signaal op te vangen en op tape te zetten.

Voorbij Mars moeten zonnepanelen absurd groot worden om nog maar een deel
                              te kunnen leveren van de benodigde hoeveelheid energie. 40 jaar geleden stond
                              nucleaire energie nog in de kinderschoenen. Daarom waren de
                              kernreactoren die men aan boord had ook niet erg efficient. De beeldkwaliteit
                              moest er onder lijden, want er was meer te voeden dan alleen een camera. Het gebrek
                              aan licht, vooral voorbij Mars, deed de beeldkwaliteit ook geen goed.

Duurzaam waren de reactoren wel, want zelfs de oudste nucleaire sondes werken nog steeds !!

Zodra ik meer te weten kom over dit soort technologie, zal ik het zeker
                              melden. Als ik tekeningen kan plaatsen in dit forum, wordt het allemaal
                              nog duidelijker.

Groeten,

Erik.
                              Bouw eens een modelletje! Kijk eens op :
                              [url="http://www.lansbergen.net/"]http://www.lansbergen.net/[/url]

Commentaar

Werken...
                              X