Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verandert door G-krachten de druk in een brandstoftank?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verandert door G-krachten de druk in een brandstoftank?

Vanochtend zat ik een herhaling te kijken van de op t-3 sec gestopte lancering van een spionage satelliet op een Delta IV heavy raket.
    Daar hadden ze het erover dat de brandstof tanks op druk werden gebracht voor lancering. Hierdoor ging ik nadenken:
    Bij een lancering wordt de raket en alles wat er in zit onderhevig aan g-krachten. Dus ook de brandstof in de tanks.
    Nu is druk iets anders dan g-krachten en gaat druk alle kanten op en g-krachten tegen de versnellingsrichting in, maar veranderd de druk als gevolg van g-krachten in een brandstoftank of zelfs de capsule?

Ik vermoed van niet, maar kan dat niet verklaren in mijn hoofd.
    Wie kan het mij uitleggen?
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Druk is niet anders dan kracht per eenheid van oppervlakte. Als de kracht die op een object wordt uitgeoefend (bv brandstof in een tank) verandert, zal de druk die door dat object wordt uitgeoefend ook veranderen en hoger worden in de richting tegengesteld aan die waarin de kracht wordt uitgeoefend. Met andere woorden, als ineens g-krachten worden uitgeoefend waardoor de raket omhoog gaat, dan zal de brandstof in de tank meer druk omlaag op de tank uitoefenen.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dit is zelfs iets waarvoor men bij raketten serieus moet uitkijken. Door de versnelling neemt de druk in de tank toe. Hierdoor gaat er onbedoeld meer brandstof naar de motor, die levert dan meer stuwkracht waardoor de versnelling toeneemt, en daardoor gaat er meer brandstof naar de motor... Het omgekeerde gebeurt ook, dat de motor even wat stuwkracht verliest en daardoor juist minder brandstof krijgt. Dat soort wisselwerking tussen versnelling en brandstoftoevoer heet pogo-oscillatie.

Jarno

Commentaar

Om het even wat simpeler.te maken, bij een vliegtuig word het hydraulisch systeem op voor druk gebracht zo een 30 psi.
        Dit om pomp cavitatie te voor komen, ook bij een vliegtuig komen krachten voor die je liever niet heb in een systeem, dit is bij brandstof bij een vliegtuig niet zo belangrijk maar bij het hydraulisch systeem dus wel, als er pomp cavitatie optreedt (luchtbellen in de vloeistof) dan loopt de pompvast en valt een systeem uit.
        Je zou je zelf kunnen voorstellen als dat gebeurt bij een raket motor dat hel niet leuk gaat worden, een overdruk lijkt me geen ramp omdat de pomp dat regelt.

Commentaar

Kijk. Hier kan ik wat mee. En snap nu ook veel beter wat pogo is (waar de Saturnus V en voorlopers nog weleens last van hadden).

Je kan wel met vragen rond blijven lopen, maar als je ze niet stelt... En zo leer ik weer meer dan de oorspronkelijke vraag.

Dank!
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik dacht ooit gelezen te hebben ( lang geleden) dat ze na het afstoten van een gebruikte rakettrap eerst een kleine vaste brandstofvoortstuwing gebruiken omdat anders de brandstoftoevoer voor de motor van de nieuwe trap problemen geeft.
            je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
              Ik dacht ooit gelezen te hebben ( lang geleden) dat ze na het afstoten van een gebruikte rakettrap eerst een kleine vaste brandstofvoortstuwing gebruiken omdat anders de brandstoftoevoer voor de motor van de nieuwe trap problemen geeft.
              Dat weet ik zelfs zeker.
              Bij de Saturnus 5 raket hadden ze tussen iedere trap een aantal kleine motoren/raketjes die de volgende trap de kick gaf zodat de brandstof de juiste kant op gestuurd werd. 8 tussen de 1e en 2e trap en 4 tussen de 2e en 3e trap.

Heb zelfs een stuk geschreven voor het blad van de sterrenwacht hierover, nav een een filmpje van Amy Sheira Teitel over het aantal motoren op de Satunus 5

Commentaar

Werken...
              X