Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat heb ik gisteravond gezien?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat heb ik gisteravond gezien?

Gisteravond in Noordwijk om 22.30u , terwijl ik mijn montering stond uit te lijnen, zag ik een zeer heldere satelliet richting zuid gaan. Ik meende eerst dat het de ISS was, en richtte mijn kijker er op, maar daar leek hij niet op, het was wel een dikke stip bij 110x. Het vreemde was dat hij opeens veel helderder werd, waarna het weer afzwakte. En hij ging pal zuid, dat heb ik de ISS nog nooit zien doen, die gaat altijd van west naar oost. Hij was wel even helder als de ISS. iemand een idee wat het was, de marssonde?? Toen ik hem zag zat hij op ca 40 graden hoogte.

Het wordt trouwens druk boven, ik heb tot 3 uur zeker tien satellieten door mijn kijkerbeeld zien gaan.
    Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Op de websites van Heavens-above en Calsky is geen satelliet te vinden op deze positie.
    De baan van de gisteren gelanceerde Mars Perseverance Rover (Atlas V-541 raket) staat niet op die websites. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat zo'n raket van noord naar zuid vliegt, want hij moet in de buurt van de ecliptica blijven om Mars te bereiken. Nog even verder zoeken...
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ik keek gisteravond in Leiden rond 23:30 naar Jupiter en Saturnus en zag ook een relatief fel licht.
      Het bevond zich toen zuid westelijk van mij, ook van noord naar zuid relatief langzaam verplaatsend.
      Veel langzamer dan een satelliet zich verplaats.
      Het stond hoger dan Jupiter.
      Ik kon er niets van maken wat het zou zijn.
      Ben nu wel benieuwd wat ik heb gezien.
      Telescoop: Skywatcher Refractor 120/1000
      Montering: Skywatcher EQ5

Commentaar

Werken...
      X