Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

SpaceX gaat astronauten lanceren naar ISS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rond 23.15 zal het ISS weer overkomen (heel laag aan de zuid-westelijke horizon). Een paar minuten later komt de crew dragon over in dezelfde baan.
    Screenshot geeft hoogte ter hoogte van Schiphol aan. Zit je zuidelijker komt hij hoger over, noordelijker lager.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: crew dragon baan.jpg views: 189 grootte: 348,8 KB id: 1452791
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Net even gekeken om 21:44, maar niets gezien. Ik denk dat het nog te licht was. Een paar dagen geleden zag ik het ISS nog zeer fel overkomen. Straks om 23:13 nog eens proberen ;-)

Commentaar

Helaas, hier in het oosten van het land geen succes. Het ISS kwam overduidelijk over maar daarna helaas niets kunnen ontdekken. Jullie wel succes?

Commentaar

ISS gezien om 23:13. Maar geen Crew Dragon. Waarschijnlijk te zwak vanuit Amsterdam.
          "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Ik ook ISS gezien, maar geen Dragon. Maar die dockt toch ook pas over 17 uur ofzo?

Commentaar

Ik zag wel het ISS door Corvus en vlak langs de ster Gamma Hydrae bewegen (rond 23.15 uur).
              Daarna bleef ik ongeveer 12 minuten in dat gebied kijken met een 7x50 verrekijker, maar geen spoor van de Crew Dragon.
              Wel zag ik veel verder naar het oosten en hoger boven de horizon een puntje van magnitude 3 bewegen tussen Alpha Her en Alpha Oph. Dat deed denken aan de Starlink-satellieten.
              Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ook in Oegstgeest geen succes, de ISS was wel goed te zien, maar geen dragon. Ze hadden zeker de koplampen uitgedaan....
                Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Rond 23.18 zag ik de Crew Dragon exact onder de maan door gaan met een 10x50 verrekijker. Blote oog was hij voor mij niet zichtbaar. Dochter van 17 zag hem met grote moeite met het blote oog.
                  Heel erg zwak. Ben geen magnitude schatter, maar beter dan 6 zal hij niet geweest zijn (of de schemering moet de schatting verpest hebben). Toen hij in zuid stond was hij iets helderder, maar nog steeds te zwak om met het blote oog te zien.
                  Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

ArnoM
                    Dus niet de route van het ISS (rode pijl), maar ongeveer 25 graden hoger (groene pijl)?
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CrewDragon.gif views: 0 grootte: 266,2 KB id: 1452832

Intussen werkt heavensabove.com weer.
                    De uitgestelde lancering van CrewDragon zit er nog niet in (wel een oude baanberekening die nu niet meer klopt).
                    Het object bij de gele pijl was geen Starlink.

Commentaar

Fabricius hij zat in exact dezelfde baan als het ISS.

Commentaar

Dan heb ik hem gemist, want ik bleef kijken in de baan van het ISS.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
                          Fabricius hij zat in exact dezelfde baan als het ISS.
                          De Crew Dragon passeerde (op 30 mei, ongeveer kwart na elf) een 4-tal minuten later en zo'n 10 lager aan de hemel dan het ISS. Crew Dragon kon ik enkel zien met de 8x42.
                          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht

De Crew Dragon passeerde (op 30 mei, ongeveer kwart na elf) een 4-tal minuten later en zo'n 10 lager aan de hemel dan het ISS. Crew Dragon kon ik enkel zien met de 8x42.
                            10graden lager? Het ISS kwam al op maar 9 a 10 graden voorbij. 10 graden lager had ik echt niet meer kunnen zien.

Commentaar

ArnoM Het ISS passeerde voor mijn locatie tussen de twee noordelijk sterren van de Raaf (Delta en Gamma Corvi). De Crew Dragon passeerde tussen Alpha en Epsilon. Dat is een kleine 10 lager.

Edit: Er zijn waarnemers die het ISS mt Crew Dragon net na de lancering in een bino hebben gezien. Zij gebruikten de maan als referentie punt. Bij de eerste passage hadden ze een hogere baan.
                              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Werken...
                              X