Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

blijft het bij een raket?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

blijft het bij een raket?

Worden satelieten in de toekomst nog gelanceert met een raket? Of -wat ik denk- gebruiken we dan een magneet-katapult waar ontwerpers nu al mee bezig zijn?

geen idee.....

het draait allemaal om geld in onze wereld,

als die magneet katapult helft goedkoper is dan een standaard raketlancering, zullen ze dat doen.
    maar is magneet katapult bouw wel economisch realitisch, bouw daarvan zal dan wel veel duurder zijn dan een gewone lanceerplatform.

ik denk dat ze eerder liever aan de ruimtelift denken.

maar het kan!, gewoon geld op pleuren maar is niet zo slim

het is zoiets als de hele wereld de huizen met zonnepanelenenegrie bouwen(free enegry!) , dan is al onze economie niet goed meer.

Commentaar

Die magneet katapult lijkt me niet echt het beste vervoer middel om wat dan ook de ruimte in te schieten.

Het tamelijk ver of hoog weet je....je weet nooit of die hoog genoeg raak en hoe dat de stateliets op hun positie komen...het lijkt me niet praktis genoeg.

Net als de spacelift...lijkt me gewoon onmogelijk ook al mag ik niet zeggen dat het nooit zo zal gaan zijn (zeg nooit nooit)
      Het lijkt me ook niet praktis genoeg...te veel kans dat er wat dan ook tegenaan vliegt, het moet stabiel zijn en blijven, je moet gewoon met te veel rekening houden.
      Al gebruiken ze er nog de nanotech voor, het lijkt me niet mogelijk en echt praktis.

Commentaar

ISS(Interplanetair Space Station)

Zelf denk ik dat de bemmannig van een groot ruimteschip met een Sojouz naar een ruimtestation gaan, en daar stappen ze in hun ruimteschip dat vastgekoppelt zit aan het ruimtestation en vertrekken. De bemanning kan als ze terug komen weer met de Sojous die nog vast zit aan het ruimtestation terug. Dan hoef je dus geen hele sterke raket hebben als je naar mars wil.

Commentaar

Mmm ik weet niet, zo'n katapult lijkt me erg gevaarlijk en onpraktisch (niet te vergeten "primitief" :P). OVer die ruimtelift kan ik wel wat zeggen; wetenschappers van NASA geloven dat er over 10-15 jaar mensen naar ruimtestations kunnen gaan via ruimteliften.. :S Dat is voor mij te dichtbij en te snel, er is nog niet eens een werkende ruimtelift in de ruimte!

Commentaar

Mja 15jaar lijkt me ook erg sterk, ik vind het zo en zo al knap dat ze het proberen want mij lijkt het een zeer moeilijke opgave. Lijkt me best wel droog een satteliet met de ruimtelift in de ruimte te brengen. Je knoopt hem beneden op de lift, boven kom je aan, snij je het touwtje los en hij draait om de aarde

Commentaar

Makkelijk

Maar het zou wel handig zijn.

Commentaar

Het zou idd handig kunnen zijn gezien alles veel sneller gaat, je zou dan als het ware een echte ruimte exploring krijgen.

Stel je eens voor aan wat tempo ze dan zouden kunnen gaan bouwen in de ruimte...er is geen houden meer aan gezien het materiaal dagelijks of toch wekelijks de lucht in gaat.

Alleen de gevaren zijn niet te over zien.........................

Commentaar

Vliegtuigen

Op jumbojets worden ook systemen getest die rakketen neer kunnen halen. Als we nou zo'n systeem op een ruimtestation zetten kan je daarmee stukken steen weg schieten.

Commentaar

Let op......met een raket haal je idd een doel neer.....een astroide knalt dan in duizenden kleinere stukken wat het alleen maar erger maakt.

Je zou dan een systeem moeten hebben dat gravitie uitstraalt.....dat het object op een andere koers zet, net zoals onze eigen aarde kan doen met kleine objecten

Commentaar

Dat wordt moeilijk, want zo'n systeem bestaat nog niet en zal in de recente toekomst niet komen. Het object verplaatsen, dan moet je inderdaad met zwaartekracht gaan werken, maar hoe wek je een zwaartekrachtveld op dat ervoor zorgt dat een object afwijkt van zijn koers?

Commentaar

Ja ik denk ook niet dat het zal lukken met ballistische wapens, kijk maar naar Armageddon: de asteroïde kan breken in andere kleinere delen die nog steeds dodelijk zijn. Ik denk zelf dat het niet mogelijk is om een koers te veranderen van een ruimteobject. Die krengen gaan zo snel en zijn zo massief, zelfs ons krachtigste wapen kan daar niets tegen. De natuur zal altijd zegevieren

Maar terug ontopic: Blijven we bij de raket voor ruimtevaart?

Commentaar

Hoe wek je zwaartekracht op???

Iets wat snel rond draaid produceert een soort van magnetish veld?? *energie*

Men zou misschien ook gebruik kunnen maken van lasser stralen....maar dan heb je weer kleinere stukken dus dat lukt ook al niet.

Voorlopig houden we het met een raket....toch worden deze steeds krachtiger en krachtiger, en eenmaal we een andere brandstof hebben zal het wel wat anders gaan worden.

Commentaar

Afweer

Je kan ook om brokken steen tegen te houden een soort machnetisch veld opwekken rond het ruimtestation, het kan wel zijn dat de noorpool van het ruimtestation de noordpool van de aarde afstoot of de zuipool aantrekt. Dan zou de aarde uit zijn baan kunnen worden getrokken. Hij moet dus niet te sterk. Maar als hij te slap is houd hij niks tegen.

Commentaar

De Ruimtelift en andere systemen om in de ruimte te raken:

Ik denk dat een ruimte lift er nooit zou komen en dit om de volgende redenen:

Om een ruimtelift op zijn plaats te houden heb je een geostationaire satteliet nodig. Deze hangen op ongeveer 40.000 km boven de aarde. Je zou dus kabels nodig hebben die vanop de aarde naar die sateliet gaan waarlangs een lift zou kunnen op en neer gaan. Boven die sateliet zou een tegengewicht moeten hangen ongeveer evenveel weegt als het gewicht van de kabel(s) en de liftkooi en de naar boven te brengen last.

Er bestaan momenteel nog geen kabels die zo sterk zijn dat ze niet zouden breken onder hun eigen gewicht laat staan dat het tegengewicht nog eens extra aan die kabel trekt.

Het tegengewicht zou ongeveer een triljoen kg moeten wegen om het gewicht van de kabel en de last te kunnen dragen. Als men dit gewicht in orbit moet brengen (in kleine stukken) is het voordeel van die lift direct teniet gedaan want men zou voor dezelfde moeite een biljoen satelieten van 1 ton in de ruimte kunnen brengen.

Politiek gezien gaat geen enkel land het riskeren (behalve misschien de USA, die kijken toch naar niemand) om zo iets in de ruimte te brengen want als er iets moest misgaan (terrorisme bv) en de lift valt op de aarde zal de kabel neerkomen in alle landen rond de evenaar (om over het tegengewicht nog maar te spreken) omdat de kabel nu eenmaal zo lang is.

Een iets minder dure en gevaarlijke optie is om een sateliet in een lagere ( snellere) baan te plaatsen. De kabel moet dan niet zo lang zijn (2200 km) en het tegengewicht kan lichter ( maar nog steeds het gewicht van de last + de kabel). De kabel kan dan niet meer vastgemaakt worden aan de aarde maar kan dan op bijvoorbeeld 12 km hoogte loshangen en een vliegtuig moet dan bijna aan de snelheid van het geluid de sateliet of iets dergelijks aan de kabel vastkoppelen. De kabel kan niet lager dan 12 km hangen omdat de weerstand van de atmosfeer de sateliet met het tegengewicht uit orbit zou trekken.
                              Het probleem hierbij is echter nog steeds dat er geen materialen zijn voor een kabel die zo sterk is. Ook is de grootte van het tegengewicht nog steeds een probleem.

Hierdoor komen we bijna automatisch bij de ruimte katapult (slinger) waarbij nog lichtere satelieten met tegengewicht een kortere kabels gebruikt kunnen worden, men heeft nu wel meerdere satelieten nodig om een bepaalde massa in de ruimte te brengen en ik denk dat dit idee misschien een kleine kans heeft om uitgevoerd te worden.

De voorwaarde om deze systemen te bouwen is dat men een materiaal heeft dat zeer licht is maar toch supersterk (voor bijvoorbeeld de kabel).
                              Echter als men deze zeer lichte materialen heeft kan men zeer lichte tuigen bouwen volgens het principe van bv SpaceShipOne gecombineerd met een scramjet motor. Hierdoor valt eigenlijk het nut van de ruimte slinger weg.

Ik geloof dat er meerdere eenvoudige systemen zullen komen om mensen in de ruimte te brengen ( bv met hulp van een ballon zoals de Wild Fire en systemen zoals SS1).

Om goederen in de ruimte te brengen die tegen een stootje kunnen is er echter nog een mogelijkheid: Het Jules Verne Space Cannon.

Dit is een kannon dat een lichte raket met bv voedsel, brandstof of water, de ruimte kan inschieten. Het kannon zal dan de zeer zware 1e trap van een raket vervangen zodat men een veel lichtere startmassa zal hebben.
                              Door de zeer hoge g krachten is het echter onmogelijk om mensen of delicate satelieten in een baan rond de aarde te plaatsen.

Systemen met op kernenergie aangedreven raketten zijn momenteel al mogelijk, er zijn al enkele proefreactoren in de jaren 1960 succesvol getest (ontbrandingstesten op de grond). Echter doordat ze zeer kleine hoeveelheden radioactief stof uitstoten (ongevaarlijk volgens NASA) zijn zulke systemen voor de publieke opinie onaanvaardbaar. Zelfs bij een crach zouden de hoeveelheden uitgestoten radioactieve stoffen kleiner zijn als bij het Three-Mile Island accident dat volgens kerngeleerden ongevaarlijk was. De publieke opinie vond dit incident echter een ramp.

Systemen met Materie - Antimateriereactoren zijn om dezelfde redenen uit den boze. Ook is hier een probleem omdat men dit systeem wel kan laten werken maar niet "fale-safe" kan maken. Bij de minste fout zou men een melt-down hebben van de reactor. Ook zijn de stralingen veel groter en moeilijker in te sluiten als bij een klasieke kernreactor.

Systemen op kernenergie kunnen echter misschien wel nog een rol van betekenis spelen eenmaal we ons buiten de orbit van de aarde gaan begeven.

Als laatste systeem is er anti-zwaartekracht. Dit zou volgens mij wel eens de manier van de (heel) verre toekomst kunnen zijn. Maar er zal nog zeer veel basis onderzoek naar de zwaartekracht moeten gebeuren. Momenteel weten we niet veel meer over de zwaartkracht dan Isaac Newton. Men snapt bv niet hoe het komt dat de Voyagers niet zo ver zijn als men berekend heeft. Men is in het CERN in Genève echter een super deeltjesversneller ( LHC ) aan het bouwen die naar men hoopt in 2007 klaar zal zijn. Men hoopt hiermee eindelijk het bestaan van gravitonen aan te tonen. Vandaar is het echter nog een grote stap naar het begrijpen en eventueel naar ons hand zetten van de zwaartekracht.

info over systemen om in de ruimte te komen zonder normale raketten:

http://www.fas.org/spp/military/docops/ ... /app-i.htm

info over het Jules Verne Space Cannon:

http://www-istp.gsfc.nasa.gov/stargaze/SSHARP.htm

over LHC van CERN:

http://public.web.cern.ch/Public/Conten ... re-en.html
                              “The Earth is the cradle of mankind but one cannot live in the cradle for ever” Konstantin Tsiolkovsky

Commentaar

Werken...
                              X