Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat heb ik gezien? Knipperend object in zuidoosten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat heb ik gezien? Knipperend object in zuidoosten

Op 30 december 2019 rond half tien 's avonds keek ik met de telescoop in de richting van Orion. De goto montering draaide naar de veranderlijke ster FU Orionis, een paar graden van Betelgeuze.

In dat beeldveld was een knipperend puntje te zien.
    Elke twee seconden verscheen een flits. Mijn eerste indruk:een rondtollende geosynchrone satelliet. Het deed denken aan de knipperende MMS-satellieten die ik in april en mei 2015 zag (en daarna helaas nooit meer teruggezien heb).
    De motor van mijn montering stond aan en moest aan blijven staan omdat ik de goto-uitlijning niet kwijt wilde raken.
    Het knipperende object verschoof (daarom) heel langzaam. Bij een vergroting van 200x was het gemakkelijk te volgen.
    Ik schatte de helderheidspieken op magnitude 8. Deze flitsen waren ook te zien met de 50 mm zoeker. Tussen de flitsen door was het object onzichtbaar (zwakker dan magnitude 12.5).

Ik ben wel gewend dat er satellieten door het beeld schuiven, maar dit is een bijzondere belevenis.
    Met de handcontroller werd de positie drie keer bepaald tussen 20.30 en 20.42 UT. Later met behulp van Cartes du Ciel omgerekend in azimut en hoogte:

hoogte 38 graden 12 boogminuten, geometrische hoogte 38 graden 10 boogminuten, azimut 132 graden 18 boogminuten.

Wie kan dit object identificeren?
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Even dit draadje opschudden. Vannacht zag ik iets dergelijks, maar dan opflitsend tot ca mag 0 , met korte tussenpozen waarin hij onzichtbaar was. Hij ging van W naar O , en ik zag hem pal zuid in Virgo op ca 40 gr hoogte, langzaam bewegend, veel langzamer als een 'gewone" satelliet. Het was duidelijk geen flare, die licht eenmalig op en nog helderder. Ik zag hem ca 6x oplichten, toen verdween hij in de aardschaduw.
    Iemand een idee wat ik zag? Het was om 1.30u.
    Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

skyfan
      Eerste gedachte: op die positie in Virgo kan het een geosynchrone satelliet zijn. Als een satelliet ronddraait, kan een serie flitsen (flares) ontstaan. Maar magnitude 0 is wel extreem helder voor een geosynchrone satelliet.

Heavens-above.com geeft voor dat tijdstip:
      STARLINK-1129, bewegend van Leo naar Vir, uitdovend om 1h30m26s, max. helderheid "slechts" 4,9m. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat een satelliet helderder wordt dan heavens-above voorspeld heeft. Flitsen heb ik nog niet meegemaakt bij de Starlink-satellieten.

Een paar jaar geleden waren af en toe heldere flares te zien bij Iridium-satellieten. Niet meer dan één flare per omloop. Ik herinner me dat die Iridium-flares vrij traag verliepen. De helderheidstoename duurde een paar seconden en na het bereiken van de maximale helderheid duurde het weer een paar seconden voor ze "uitgedoofd" waren.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Als hij geosynchroon was, dan zou hij volgens mij niet bewegen, en dat deed hij wel, ofschoon erg langzaam. Ik had ook het idee dat hij de aardschaduw inging na het passeren van de meridiaan. En het opflitsen ging heel anders als bij de Iridiums, daarvan heb ik al heel veel gezien. De Starlinks gaan veel sneller, ik zie ze de afgelopen tijd trouwens bij bosjes overkomen, zowel Z-N als W-O , en rond mag 2. Vannacht nog 2 achter elkaar, van Z naar Noord. Misschien was het wel een geheime satelliet?
        Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

In de zomermaanden zie je wel vaker flitsen(de satellieten). Ik vermoed dat de lage zonnestand daar voor een groot deel schuldig aan is.
          Deze week verschillende keren een dergelijke 'flitser" opgemerkt. Telkens vrij traag, en de flitsen op zich zijn te zien binnen een graad of 5-10, binnen een minuut of zo.

Heel wat puin, daarboven... veel verder gaan we het niet moeten zoeken...
          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Werken...
          X