Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Starlink L1

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Starlink L1

Hoewel de lancering van Starlink L1 niet bepaald populair is bij de meeste astronomen en astrofotografen, loont het toch de moeite om even te kijken naar de mijlpalen die SpaceX opnieuw gevestigd heeft op het vlak van ruimtevaart bij deze lancering.

Op 11 november 2019 werd de eerste reeks van 60 operationele Starlink satelieten door SpaceX gelanceerd. Via het Starlink netwerk wil SpaceX breedband internet aanbieden aan iedereen, overal ter wereld, via een netwerk van in totaal 1584 satelieten in een baan rond de aarde op 550km hoogte. Ik hoor je al denken: "Dit is toch de tweede reeks van die oplichtende foto-trashers die een treintje vormen?". Het is inderdaad de tweede batch van 60 satelieten, maar de eerste 60 (gelanceerd op 23 mei 2019) waren slechts een testlancering. De tweede reeks satelieten zijn allemaal iets zwaarder (260kg per stuk vs. 227kg bij de testversies) omdat ze deze keer een ka-band antenne hebben meegekregen en door krypton aangedreven ion-trusters waarmee ze hun baan rond de aarde kunnen wijzigen, ontwijkingsmanoevres uitvoeren én zichzelf uit orbit halen op het einde van hun levenstijd. Daarbij zouden ze 100% opbranden in de atmosfeer, in tegenstelling tot de testversie van de satelieten, waarbij nog een restant van 5% van de sateltiet de binnenkomst door de atmosfeer zou kunnen overleven.

Door het toegenomen gewicht van de individuele satelieten, was dit met een totaal van 15.600kg de zwaarste payload ooit bij een SpaceX Lancering. De Falcon 9 booster die gebruikt werd, vloog reeds voor de 4e keer en maakte ook deze keer een geslaagde landing op het drone-ship "of course I still love you". De SpaceX boosters zijn ontworpen om 10 keer opnieuw gebruikt te worden, wat een aanzienlijke kostenbesparing met zich meebrengt. Een andere primeur op deze lancering, was de fairing die gebruikt werd om de satelieten te beschermen tijdens het eerste deel van de lancering. De fairing werd eerder dit jaar ook al eens gebruikt bij de lancering van Arabsat-6A en zorgt dus voor de eerste herbruikte fairing ooit in de ruimtevaart, opnieuw een aanzienlijke kostenbesparing. De fairing van Arabsat-6A werd opgevist uit de oceaan in goede conditie en kon na wat opknapwerken opnieuw gebruikt worden voor Starlink L1. SpaceX maakt er trouwens een doel van om de fairing helften na separatie te "vangen" via schepen uitgerust met een gigantisch vangnet. Na de succesvolle vangst van 1 fairinghelft door Ms. Tree eerder dit jaar, heeft SpaceX een tweede schip in gebruik genomen (Ms. Chief) met de bedoeling om beide helften op te vangen. Helaas was bij deze lancering de zee te ruw, waardoor de schepen voortijdig terugkeerden naar de haven. Het vangen van de fairing is geen hoofddoel op zich, dus de afwezigheid van de "vangschepen" houdt een lancering niet tegen.

Benieuwd of het tweede "treintje" opnieuw zoveel waarnemingen/kritieken zal oogsten als het eerste...

bronnen: SpaceX, Space.com
    Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

In deze context is dit artikel in The New York Times wellicht interessant.

Commentaar

Sorry. Ik kan respect opbrengen voor die vent / "Starlink". Het feit dat iets tegenwoordig technisch mogelijk is moet niet betekenen dat je het ook moet doen. Uiteindelijk is het allemaal alleen maar om geld in Musks portemonnaie te doen belanden. Trouwens je "totale" aantal satellieten zit er volgens mij zeker bijna een factor 10 naast. Waren het er "maar" 1584...

https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Videos/2017/04/Space_debris_2017_-_a_journey_to_Earth

M.b.t. die 1584 "totaal" (ahum) door jou genoemde aantal...

SpaceX has FCC approval to provide broadband services from a constellation of almost 12,000 satellites. In April, the commission approved SpaceX’s request to operate around 1,600 of those satellites at 550 kilometers instead of 1,150 kilometers as originally planned.

SpaceX’s other authorizations allow for around 7,500 satellites between 335 and 346 kilometers, and around 2,800 satellites at altitudes between 1,110 and 1,325 kilometers.
      https://spacenews.com/spacex-says-mo...-launch-needs/

M.a.w. dat is slecht het eerste deel van de 12000 waar ze toestemming voor hebben gekregen.
      Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Starli...-sn20190907-46
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door InFINNity Deck Bekijk bericht
        In deze context is dit artikel in The New York Times wellicht interessant.
        Begrijp me niet verkeerd, voor ons waarnemers (waar ik dus ook toe behoor) zijn deze mega-constellaties zeker geen goed nieuws. Maar als ruimtevaart-fanaat stel ik wel vast dat SpaceX de laatste 10 jaar de ene grens na de andere verlegt en de toekomst van ruimtevaart steeds duurzamer (en dus toegankelijker) maakt.

Commentaar

Hij (Musk) is niet de enige (maar maakt wel veel lawaai) - https://www.cnbc.com/2019/09/25/blue...st-people.html

Afgezien daarvan zouden die technische innovaties ook voor andere dingen ingezet kunnen worden i.p.v. schroot in de ruimte te schieten.

Ga 12000 zendmasten in Afrika neerpoten als je een monopoli wil op breedband WiFi (en ja dat is te moeilijk, politiek gezien).
          Of ga geld steken in betere doelen zoals https://singularityhub.com/2018/12/2...-leap-forward/ om communicatie mogelijk te maken.

Als je tegenwoordig een nieuwe vervuilende auto uitvind zit ook niemand te juichen ondanks de technische vooruitgang die dit misschien met zich meebrengt.
          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
            Sorry. Ik kan respect opbrengen voor die vent / "Starlink". Het feit dat iets tegenwoordig technisch mogelijk is moet niet betekenen dat je het ook moet doen. Uiteindelijk is het allemaal alleen maar om geld in Musks portemonnaie te doen belanden.
            Ik vermoed dat je bedoelt dat je "geen" respect kan opbrengen voor "die vent". Elon Musk is inderdaad een apart figuur en niet altijd even populair bij iedereen. Zoals eerder gezegd ben ik als liefhebber van astronomie evenzeer bezorgd over het feit dat Starlink de waarnemingen permanent zal verzieken en ben ik het helemaal met je eens: het is niet omdat het kan, dat je het moet doen. De vraag die ik me stel: wie kan er überhaupt de toestemming geven aan SpaceX en consoorten (OneWeb, Amazon, etc.) of ze al dan niet de ruimte mogen volschieten met satelieten. De ruimte is toch van iedereen?

Toch heb ik wel respect voor Musk, als het puur gaat over zijn inzet voor de ruimtevaart, dankzij zijn dikke portefeuille. Hij is trouwens niet alleen: Blue Origin, Virgin Galactic, etc. Allemaal rijke burgers die hun centen in de ruimtevaart steken. Omdat ze het goed voorhebben met de ruimte? Wellicht niet, maar omdat ze hopen er nog meer geld mee te verdienen. Maar toch hebben we veel evolutie in ruimtevaart aan mensen als Musk te danken in mijn ogen en daar zal de wetenschap ook zijn graantje in meepikken.

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
            Trouwens je "totale" aantal satellieten zit er volgens mij zeker bijna een factor 10 naast. Waren het er "maar" 1584...
            Ja en nee, 1584 zijn effectief de eerste shell van satelieten die op een afstand van 550km zullen staan. Uiteindelijk moet het netwerk inderdaad een tienvoud hiervan worden, dus het woordje "totaal" was hier niet op zijn plaats.

Commentaar

Baanelementen zijn nu op het web te vinden, het betreft dus 60 satellietjes en 4 stukken van de Falcon, de nummers zijn: van 44713 tot en met 44772, en dus van 44773 tot en met 44776.
              Echter, vanuit onze contreien is dit 'treintje' nog niet te zien tijdens de nachturen, het lijkt te wachten tot 22 nov.
              Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Werken...
              X