Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe kun je een geosynchrone satelliet snel identificeren?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe kun je een geosynchrone satelliet snel identificeren?

Op 29 juni om 2h00m MEZT had ik de telescoop gericht op een gebied in Ophiuchus. De volgmotor stond aan.
    Tussen de sterren zag ik een lichtpuntje van magnitude 8 langzaam door het beeldveld schuiven; veel langzamer dan de meeste satellieten.
    De eerste gedachte was: een geosynchrone satelliet.
    Later heb ik met een planetariumprogramma de positie en bewegingsrichting van dit lichtpuntje bepaald:
    - azimut 197,27 graden
    - hoogte boven horizon 29,93 graden
    - declinatie (J2000) -6,67 graden
    - schijnbare bewegingsrichting in telescoop die op de sterren volgt: van west naar oost.
    Dit voldoet aan het signalement van een geosynchrone satelliet. Een paar jaar geleden heb ik ook zo'n satelliet gezien bij het observeren van Saturnus.

Is er een snelle methode om vast te stellen welke satelliet dit is?
    Dit object is niet te identificeren met heavens-above.com (want veel te zwak om met het blote oog te zien).

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Misschien kende je deze al, maar laatst heb ik met deze website wel eens enkele (geosynchrone) satellieten uitgeplozen.
    In Planetarium view kan je je zoekgebied aangeven en uitgebreid filteren op type satellieten.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Neo ,
      Bedankt voor de tip.
      Die zet ik bij mijn favorieten.

Na het invoeren van tijd en waarneemlocatie laat die website een paar satellieten zien in dit deel van Ophiuchus.
      Ze liggen in een lijn. Dat zijn geostationaire satellieten die recht boven de evenaar hangen en meedraaien met de aarde (inclinatie ongeveer nul).
      De Eutelsats, Nilesat en Express zijn TV-satellieten.
      Het object dat ik zag staat bijna een graad noordelijk van deze geostationaire lijn en moet (dus) een grotere inclinatie hebben. Nog even verder zoeken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: geosyn-sat.gif views: 56 grootte: 21,0 KB id: 1421447
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Werken...
      X