Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kan een satelliet luna-stationair draaien?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kan een satelliet luna-stationair draaien?

Op een hoogte van ongeveer 36.000km (als ik het goed herinner) zweven tientallen, zo niet honderden satellieten rond de aarde. Deze hangen "stil" in de ruimte, zodanig dat hun positie tov het oppervlak niet veranderd > Geo-stationair.

Is zoiets ook mogelijk bij de maan? Neem aan dat dat een stuk lastiger is, doordat de zwaartekracht van de aarde, de lage zwaartekracht van de maan, de trage rotatie snelheid (1 omwenteling/maand) zullen allemaal niet meewerken.

Ik bedacht mij deze vraag vanwege de chinese rover die de achterzijde van de maan gaat verkennen en een communicatiesatelliet de verbinding tussen de aarde en deze rover moet bewerkstelligen. Kan deze dan bijvoorbeeld hoog boven de zijkant van de maan gehangen worden zodat hij en de aarde en de rover tegelijk kan "zien"? Heb over de positie van deze satelliet nog niet echt iets gelezen.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

De lage zwaartekracht is an sich het probleem niet, dan beweegt de satelliet gewoon wat langzamer. De omloopperiode van een maand is wel een probleem.

Gelukkig hoeven we niet te rekenen. Omdat de maan altijd dezelfde kant naar de Aarde heeft staat de aarde stil vanaf de maan gezien. De Aarde heeft dus een lunastationaire baan, en dus is de afstand zo'n 400.000 km.

Een andere lunastationaire baan lijkt mij in de praktijk niet mogelijk, maar wat wel kan is een satelliet in een lagrange punt parkeren, dat zijn plekken in de baan waar de aantrekkingskrachten en middelpuntvliedende krachten elkaar opheffen bij twee zware objecten die om elkaar heen draaien.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Precies. Hier info over de Lagrange punten van het Aarde Maan stelsel. http://www.russianspaceweb.com/lagrange.html

Commentaar

Zo hebben de Chinezen voorafgaand op de Chang'e 4 maan missie de relais satelliet Queqaio in het L2 punt van de aarde-maan gebracht. https://de.wikipedia.org/wiki/Chang%...-p14legacy.png
        Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/4761-michael777" > Michael777; Gisteren, 22:37.

Commentaar

En de Gaia satelliet, waar ik software voor schrijf, bevindt zich ook in L2.
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Nog meer over de Lagrange punten. https://de.wikipedia.org/wiki/Lagrange-Punkte

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
              En de Gaia satelliet, waar ik software voor schrijf, bevindt zich ook in L2.
              Als ik het goed lees zit Gaia op L2 van Zon/Aarde.
              Om een luna-stationaire baan te krijgen zal hij op een Lagrange punt van Aarde-maan moeten gaan zitten volgens mij.

Bedankt voor de links en uitleg. Ik had wel al van Lagrange punten gehoord, maar niet bedacht dat dat ook hiervoor gebruikt kon worden. Ok, het is lang niet zo stabiel als geo-stationair (die ook niet helemaal stabiel is), maar blijkbaar wel goed genoeg om een satelliet te hangen die contact kan onderhouden tussen de aarde en een onderzoekssatelliet op de achterzijde van de maan.
              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Je hebt gelijk Arno. Ik dacht dat die twee L2 punten hetzelfde waren. Maar het resultaat is hetzelfde. Ook Gaia draait precies één rondje om de Maan per jaar
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                X