Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NASA Pioneer 10, 11 & 12 banden digitalizeren.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

We hebben alle 6 afbeeldingsbestanden van de Pione-QK7992H-band geconverteerd naar PNG's en daarvan verschillende versies verwerkt (Contrast gelijkwaardig, omgekeerde, verschillende kleurencombinaties voor duo-kleurenafbeeldingen.) Alle bestanden worden binnenkort gepubliceerd, samen met informatie die we hebben kunnen verzamelen over de andere 6 bestanden waarvan we nog niet weten hoe ze moeten worden verwerkt. Voor het verwerken van de overige 6 bestanden hebben we hulp gevraagd van oude Pioneer-wetenschappers en werknemers.

Alle bestanden hebben hun eigen map met de PNG's, binaire gegevens, metadata en diverse info. Dit alles maakt het veel makkelijk om bij de individuele bestanden te komen.

We vroegen de verzamelaar die de andere 8-iets Pione-tapes kocht of hij zijn tapes gratis gedigitaliseerd wilde hebben. Maar helaas heeft hij geen interesse om zijn collectie te behouden voor toekomstige generaties, jammer!

Vriendelijke groet,

Niels

Commentaar

Het zijn de feestdagen, de meeste vrijwilligers zijn druk bezig met andere zaken en we wachten op de NASA voor een paar documenten. De projecten staan op een laag pitje.

In de tussen tijd heb ik wat nieuwe banden bemachtigd.

Gezien de doos en documentatie lijkt het op orginele satelliet telemetrische signalen ontvangen bij ontvangst stations van de NASA.

Het is 1/2 inch tape op een 10.5 inch spoel. Volgens documentatie opgenomen met een Ampex FR-100. Er zitten ook banden bij opgenomen met een FR-600.

Heeft iemand enig idee waar een FR-100, FR-600 of verglijkbaars te vinden is?

Er lijken 7 sporen op de banden te zitten. 1/2 inch multitrack geluidsrecorders hadden meestal 2, 4 of 8 sporen? Hoewel het niet mogelijk zal zijn om een 8-spoor kop gelijk met alle sporen te krijgen, vraag ik mij af of het mogelijk is om te kop te verhogen en te verlagen om zo af te stemmen op 1 spoor tegelijken tijd. Ik zou wel willen horen wat er staat op het 'Voice announce' kanaal.

Hellaas heb ik geen 1/2 inch recorder! Is er iemand die het wil proberen?

Fijne feestdagen,
      Niels

Commentaar

Hallo iedereen,

Twee van de 4 satelliet banden zijn aangekomen, de andere twee komen later.

Ik heb goed en slecht nieuws; we gaan eerst kijken naar het goede:

Zoals al in de foto's te zien was zijn de spoelen en tape on goede conditie. Alle banden waren zorgvuldig met orginele documentatie ingepakt in een aluminium houder. Deze houder zat in twee lagen karton. Het kraton lijkt een beetje waterschade te hebben, maar de tape is beschermt gebleven in de houder, die ook geen roest heeft. De spoel heeft geen krassen en deuken.

De tape ruikt niet en ziet er goed uit, geen schimmel of verotting op te merken. Optisch is de tape schoon met weinig krassen op de afspeel kant.

Ik heb de tape een deel handmatig afgewikkeld en merk geen Sticky Shed Syndrome, hoewel ik natuurlijk alleen het verre begin heb kunnen controleren.

Nu dan, ik durfte een poging te wagen om de tape af te spelen op mijn Akai X201D 1/4 4-sporen bandrecorder. Dit heb ik gedaan door een stuk van de tape af te wikkelen en door de tape guides en capstan te leiden. De tape spoelt door via de capstan in een andere doos. Met een paar schone handshoenen zorg ik er voor dat de tape op de goede druk over de koppen loopt.

Dit was op zich een success omdat ik een aantal signalen ontving. Door de tape voorzichtig op en neer te bewegen kan ik proberen om te focusen op 1 spoor. Verder dan dit kwam ik hellaas niet.

Ik ben in gesprek met p.lankhaar over het lenen van een 8-spoor bandrecorder. Hij is bezig zijn recorders uit te testen of ze nog goed werken. Hopelijk kunnen we daarmee afzonderlijke sporen beluisteren.

Het onderste geluidsbestand zijn interessante stukken van een paar minuten afspelen op 7-1/2 I.P.S

Het tapenummer op de dozen en documentatie is 3141/2N003
        Het nummer op de spoel zelf is 10786-16-8
        Satelliet: 1963-014A & B (ERS 5)
        Recorder: FR-100
        Speed: 15 I.P.S
        Station Name: GFORKS

https://www.dropbox.com/s/k2jbyoka6n...68-2.flac?dl=0

Hiermee hebben we bewezen dat er iets op de banden staat, en het op te pikken is met een geluidskop.

En nu het slechte nieuws: Band 10678-159-29 / 330p001 heb ik ook proberen af te spelen, en ik krijg geen enkel signaal binnen, net alsof er helemaal geen band afspeeld. Misschien is deze band wel gewist, of met een andere recorder opgenomen waardoor die niet afspeeld op mijn Akai. Hoe dan ook, daar heb ik op dit moment dus geen monster van.

Er komen nog twee andere banden aan, ik zal een update geven zodra ik die heb geprobeerd.

Groetjes,
        Niels

Commentaar

Ik ben bezig met een substantiele update die veel informatie zal vrijgeven. Een update over de satelliet banden en Pioneer banden.

Hier alvast een preview over het visualizeren van sporen van FR-100 en FR-600 recorders:

https://www.youtube.com/watch?v=I85-aZuupxM

Commentaar

Ik heb geweldig nieuws over de nieuwe ESA-banden!

Ik heb drie van de vijf banden getest met een magnetische ontwikkelaar, en alle drie toonden duidelijk 7 sporen zoals de NASA-banden. Dit betekent dat ze niet zijn gewist of overschreven met een audiorecorder. De tracks zien eruit als rauwe telemetrie, niet als computerbanden. En tape heeft een label dat duidelijk aangeeft dat het afkomstig is van een ontvangststation. Ik denk dat we deze ook kunnen digitaliseren.

De banden die ik heb getest zijn:
            TD-1 (band-ID: 1117-09-08-B)
            ESRO 1A (band-ID: 800 645 08 10B)
            HEOS A2 (band-ID: 1115 06 11B)

Ik heb er twee video's in gemaakt.
            Allereerst een tutorial over hoe je de magnetische ontwikkelaar zelf kunt maken:
            https://www.youtube.com/watch?v=j_kA0cnkBLI

En tot slot een video waarin ik de magnetische tracks op 3 banden visualiseer:
            https://www.youtube.com/watch?v=LAjU2AHIksA

Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de frequentie van een signaal te bepalen door de macrofoto's, eventuele ideen?

Macro-foto's van de sporen zijn hier te bekijken: https://imgur.com/a/rnlJH9P

Ik ben eindelijk klaar met v1.0 van het archief voor de NASA-satelliettapes. De ESA-banden komen later.

Sat-53123114313-Version1.0 (Object photos, text file.)

Sat-GFORKS-314N003-Version1.0 (Object photos, documentation, Akai RTR sample, visualized tracks)

Sat-GFORKS-314N079-Version1.0 (Object photos, documentation, Akai RTR sample)

Sat-GFORKS-330N100-Version1.0 (Object photos, documentation, Akai RTR sample)

Sat-SNTAGO-120J827-Version1.0 (Object photos, documentation, visualized tracks)

Sat-SNTAGO-314J019-Version1.0 (Object photos, documentation)

Sat-WINKFIELD-330P001-Version1.0 (Object photos)

Niels.

Commentaar

Respect voor je doorzettingsvermogen!
              Two luminous disc like eyes appeared above the rim ...

Commentaar

Wat interessante nieuwe vondsten, hebben we telemetrie afgespeeld?

Vorig week heb ik de tijd genomen een aantal ESA banden (1/2 inch 7-spoor) af te spelen op mijn Akai X201D (1/4 inch 4-spoor)

De banden afgespeeld zijn:
                1.
                SAT: ESRO 1A
                TAPE ID: 680841-292-230
                ESOC/Section TLM: 13496
                DATE: 24 JULI 70

2.
                SAT: 720141
                TAPE ID: 1135 05 10A
                ESOC/Section TLM: 21554
                DATE:

3.
                SAT: TD-1
                TAPE ID: 1117 09 08 B
                ESOC/Section TLM: 16837
                DATE: "Day 089"

4.
                SAT: TD-1A
                TAPE ID: 1118 07 09 A
                ESOC/Section TLM: 16672
                DATE:

Om je een idee te geven over hoe satellieten in de jaren 60's en 70's klonken, is deze website met geluidsfragmenten handig: http://www.dd1us.de/historical%20sou...m%20space.html

Ik heb een video gemaakt met de afgespeelde geluiden en een oscilloscoop:

Een aantal opmerkelijke details:
                ESRO 1A heeft aan het begin veel activiteit, het lijkt op een referentie signaal wat aangepast wordt. De toonhoogte verandert en er zijn periodes van ruis. Uiteindelijk ontvangen we een stabiel signaal wat zeker complexer is dan een sinus golf.

ESRO 1A:
                Oscilliscoop:

Spectrogram: lijkt een soort blokgolf te laten zien, zouden dit datafrgamenten zijn?

Signaal afgespeeld op 20% orginele snelheid: een soort morse code?:
                https://archive.org/download/apollo1...12/TD-1A-3.mp3

De ruimte tussen de signalen lijken op spoor 6 van de ESRO 1A band:

TD-1
                Oscilliscoop: De golf van dit signaal zwelt op en komt dan weer neer, heel apart.

Spectrogram: En hier is dat ook te zien.

TD-1A
                Oscilliscoop:
                Dit signaal heeft twee harmonische golven:

En als we uitzoomen heeft het een soort blok-patroon:

Maar helemaal interresant is als we het signaal vertragen, dan lijkt het op een soort morse-code.
                Spectrogram:

Signaal afgespeeld op 15% orginele snelheid:
                https://archive.org/download/apollo1...12/TD-1A-3.mp3

Allemaal nieuwe informatie waar we zeker nog wel even zoet mee zijn.

Het lijkt mij best mogelijk dat dit de ontvangen data is. Als we documenten van de relevante satelliete vinden met informatie over de telemetrie moet het toch mogelijk zijn om een programma of circuit te maken die het signaal verwerkt?
                Een programma zou het kunnen omzetten naar een spreadsheet.

Ik heb er geen verstand van, maar de ESA opnamens lijken niet FM-gemoduleerd te zijn, aangezien die golf er heel anders uit ziet.
                De NASA opnamens zijn dat meestal ook niet, dus blijkbaar was AM en FM-modulatie bij opnamens uit deze tijd niet gebruikelijk.
                De NASA documentatie heeft het ook meestal over "Direct" opnamen en niet "FM"

Ik zal wat mensen die hier beter bekend mee zijn informeren over dit project.

Commentaar

Origineel geplaatst door apollo16uvc Bekijk bericht
                  (...) Ik heb er geen verstand van, maar de ESA opnamens lijken niet FM-gemoduleerd te zijn, aangezien die golf er heel anders uit ziet.
                  De transmissie ging waarschijnlijk d.m.v. FSK (frequency-shift keying) of PSK (phase-shift keying). Maar dat is niet zo interessant, wat je in handen hebt is hoogstwaarschijnlijk het gedemoduleerde signaal. Je kijkt dus al naar de digitale informatie waar het om gaat. Nu uitvinden hoe dat te decoderen.

Commentaar

Gerald van de unmannedspaceflight forum heeft het volgende idee:

Bij het coderen van het bovenste potentiaal met 1, en het lagere potentiaal met 0, met een min of meer vaste kloksnelheid, krijgen we paren 01 of 10, nooit 00 of 11. Dus een dergelijk paar, of overgang, lijkt een bit te coderen .
                    Het zou dus redelijk eenvoudig moeten zijn om het signaal om te zetten in een bitstroom.

Dan vergt ons alleen nog de relevante documentatie te vinden zodat we een computer programma kunnen schrijven.

Stem gevonden op begin NASA band

Op satellietband 'Sat-SNTAGO-120J827' is aan het begin kort een stem te horen. De stem verteld ons waarschijnelijk de opnamentijd. "The time is 11 5 AM"

De satelliet is Upsilon 61, de opnamendatum datum was Sept 7, 1961

Ik heb de opnamen achterstevoren moeten afspelen.
                    Hier het fragment als MP3-bestand.

Commentaar

Werken...
                    X