Announcement

Collapse
No announcement yet.

NASA Pioneer 10, 11 & 12 banden digitalizeren.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Sectie 4.1 van https://arxiv.org/pdf/gr-qc/0512121.pdf :
    "All data received from the Pioneer 10 and 11 spacecraft by the NASA Deep Space Network (DSN) was initially stored in the form of MDRs. These records contained information about the DSN station and reception characteristics, in addition to the actual, “raw” data records themselves, which contained both scientific measurements and engineering telemetry, as received from the spacecraft."

De ruwe data kan van alles zijn, inclusief wetenschappelijke data van het IPP. De data op de tape is waarschijnlijk wel in het MDR format opgeslagen (tenzij het een backup van bewerkte data is ...), dus wellicht helpt het artikel daar uit wijs te worden of er wat uit te peuteren. Er is software voor geschreven door de auteurs (in C, zeggen ze): waarom niet een e-mailtje sturen?

Comment

Ja, misschien kunnen de auteurs topic starter verder helpen hiermee. En als Zellner nog in leven is (hij is in dat geval 76 jaar oud), kan hij er ook nog iets over vertellen. Ik stuur topic starter even een PM met contactgegevens die ik heb gevonden.

Comment

Een ding is duidelijk, we weten hoe de uni of Arizona banden behandeld die uit hun archief worden verwijderd: Ze worden gewist.

Er zijn twee andere banden opgedoken bij de verkoper. Op de banden staat de volgende relevante informatie:

Band 1:
        Pioneer 11 EDR
        UA/IPP
        27 SEP 1975
        QP4305G

Ander label:
        APR 6 1978

Er zit een NASA GSFC code 565 label op maar de stift is onleesbaar.

GSFC = Goddard Space Flight Center

Band 2:
        Pioneer 11 EDR
        UA/IPP
        9 OCT 1975
        T-4

T-4 = tape 4. We hebben al geprobeerd om T-# banden te lezen zonder succes.

Wel hebben we een GSFC band met succes kunnen lezen(QK7992H) de hoop is dus dat de nieuwe Pioneer 11 banden wel leesbaar is.

Het is volgens mij nu wel duidelijk dat alle banden Pioneer 11 data bevatten

Ondertussen gaan we een andere band, Switch Action Tape 1179 opnieuw proberen te lezen. Deze band is gebruikt voor Apollo 16.
        Last edited by apollo16uvc; 30-07-18, 18:39.

Comment

Veel plezier met al die banden

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen - ik heb zelf als studentje veel met dit soort magneetbanden gewerkt (geen ruimtevaart), dus was wel leuk een beetje mee te puzzelen.

Comment

Switch action tape 1179 is met succes gelezen
            https://archive.org/download/SpaceDa...tionTP1179.zip

De twee nieuwe Pioneer banden zijn er:

"De banden zijn vandaag in goede conditie aangekomen Bij eerste inspectie van het label lijkt het "1600 bpi", dus 9-spoor PE-dichtheid te zijn
            wat meestal betrouwbaarder is dan NRZI 800 (7 of 9 spoor).

​​​​
            Als ik goed kijk naar de twee banden die net zijn aangekomen, heb ik een puzzel gevonden.

Beide hebben labels die aangeven dat ze 7-track 556 BPI zijn. Maar één
            heeft ook een later label dat 9-track 1600 BPI aangeeft.

Wat betreft de feiten, dit zal worden bepaald zodra ze uit de "oven" zijn."
            Last edited by apollo16uvc; 06-08-18, 10:37.

Comment

Eindelijk, een Pioneer 11 band is gelezen!

Click image for larger version

Name:	Pione-4138N.jpg
Views:	1
Size:	1.10 MB
ID:	1389050

"Ik heb Pione-4138N gelezen, dit was een 7-track tape, maar van onbekende afkomst - dat wil zeggen, de machine die het heeft geproduceerd, is niet bekend.

Als het NASA was, zou het wel IBM 7090 kunnen zijno ofUnivac 1100-serie.

Als het de Universiteit van Arizona was, zou ik het niet weten. Het zou zelfs een DECSystem 10 kunnen zijn.

In het begin was er een uitbarsting van fouten, maar bijna de rest van de band ziet er goed uit. Ik denk dat de groep van 78 bytes voor het einde van de band waarschijnlijk ruis is.

Merk op dat deze tape 6-bit data zal zijn, dus waarschijnlijk ruwe gegevens. Ik heb geen karakterset kunne vinden op basis van mijn bekende sets, dus waarschijnlijk zijn het binaire gegevens en geen text."

Een stuk van een label:

"9OCT1975
              PIONEER II EDR
              UA/IPP CREATED..........
              START TIME END TIME
              239/03.58 239/11.03

PASS....876... 7TK 556 BPI"

https://archive.org/download/SpaceData/Pione-4138N.zip
              Last edited by apollo16uvc; 06-08-18, 17:23.

Comment

We zijn bezig met de laatste pioneer 11 band, hopelijk kunnen wij deze goed lezen binnen een paar weken.

"
                This is probably a tape from Pioneer 10, (1978) or possibly Pioneer 11.
                The name "TOMASKO" shows up in the tape header, who turns out to be
                Martin G. Tomasko of ASU. As far as I can tell, Dr. Tomasko is still
                kicking.

In the tape you'll see LWSA "Long wavelength small aperture" and LWR -
                "Long Wavelength Redundant". Some detail on this is given here:

https://pds.nasa.gov/ds-view/pds/vie...NT_HOST_ID=IUE "

Op 25 augustus om 00:00 uur hou ik een lezing over nasa switch action table banden op de Non Sequiter Show: https://www.youtube.com/nonsequiturshow

zodra ik een link heb naar de live broadcast stuur ik die door. Het is engelstalig.

Comment

Comment

Interessant!
                    no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Comment

Even iets anders! ponskaarten.

Bedankt Micheal voor het schijven van het Python programma om de kaarten te verwerken. Een oude versie kan je hier vinden: http://codeincluded.blogspot.com/201...eader-faq.html

Deze kaarten lijken te zijn gebruikt voor het Apollo programma, en Saturnus raketten. Lijken baanberekeningen zijn. Ik heb er hier twee, nog een stuk of 6 te doen.

Comment

groeten! Ik heb goed nieuws: we hebben de eerste afbeelding van een van mijn Pioneer-11 tapes verwerkt.

Alle dank gaat uit naar Leo voor het verwerken van de eerste afbeelding op Pione-QK7992H tape. Heel erg bedankt voor je werk Leo!

Wat info:
                        Deze afbeelding op de band heeft een resolutie van 768x768 en is 6-bit met 64 belichting intensiteiten. De afbeeldingsgegevens zouden twee kleurkanalen bevatten, blauw en rood, maar voor nu hebben we alles als grijswaarden verwerkt. We zijn nog niet zeker hoe we de kleurkanalen moeten verwerken.

RAW-afbeelding:

Contrast gelijk gemaakt:

https://imgur.com/a/i6l8RUO

Comment

Hier een GIF van drie foto's die we nu hebben verwerkt:

het lijkt er op dat we een kleuren foto hebben gevonden met twee kleuren kanalen, rood en blauw. We moeten dus zelf een groen kanaal toevoegen. Ik ga proberen het rode en blauwe kanaal elk in een aparte PNG te leveren. Ik heb geen ervaring met het maken van valse-kleuren plaatjes, maar iemand hier misschien wel? Als iemand dat zou kunnen proberen zou dat heel tof zijn.

Comment

Zou dit de ring van Jupiter kunnen zijn ?
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Comment

Originally posted by apollo16uvc View Post
                              het lijkt er op dat we een kleuren foto hebben gevonden met twee kleuren kanalen, rood en blauw. We moeten dus zelf een groen kanaal toevoegen. Ik ga proberen het rode en blauwe kanaal elk in een aparte PNG te leveren. Ik heb geen ervaring met het maken van valse-kleuren plaatjes, maar iemand hier misschien wel? Als iemand dat zou kunnen proberen zou dat heel tof zijn.
                              Geen probleem hoor, je kan makkelijk het rood- en blauwkanaal in een RGB plaatje sleutelen, waarna je het ontbrekende groenkanaal synthetisch aanmaakt op basis van de R en B info. Emil (MvZ) heeft daar een handig tooltje voor, Synthcolor.
                              Plaats anders beide kleurkanalen maar in dit draadje.
                              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Comment

Originally posted by Neo View Post
                                Geen probleem hoor, je kan makkelijk het rood- en blauwkanaal in een RGB plaatje sleutelen, waarna je het ontbrekende groenkanaal synthetisch aanmaakt op basis van de R en B info. Emil (MvZ) heeft daar een handig tooltje voor, Synthcolor.
                                Plaats anders beide kleurkanalen maar in dit draadje.
                                Hier een ZIP met kleuren foto 1, aparte kanalen en samen: https://www.icloud.com/iclouddrive/0...8x1536.png.zip

Comment

Working...
                                X