Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een Gaia model op ware grootte

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een Gaia model op ware grootte

Hallo allemaal,

Zoals sommigen van jullie waarschijnlijk weten werk ik bij ESA in Spanje voor het Gaia project. Gaia heeft twee telescopen aan boord die tegelijkertijd foto's nemen van alle sterren tussen m ~ 4 en m ~ 21en dat gedurende vijf jaar. Met al deze data gaan we geweldig nauwkeurig de posities, helderheden, parallaxen en eigen bewegingen van zo'n 2,5 miljard sterren bepalen en worden ook van alle sterren tot m ~ 16 de spectra bepaald. Daarnaast krijgen we positionele data binnen voor planeto´den, quasars en zelfs heldere verdichtingen in uitgestrekte objecten zoals gasnevels en sterrenstelsels.

Bij ESA in Spanje staan op het terrein modellen opgesteld van allerlei satellieten, waaronder Herschel en Rosetta. Sinds vandaag staat daar ook een model van Gaia bij. In tegenstelling tot de eerdere modellen is het model van Gaia op ware grootte. De "tent" om de telescopen heen is doorzichtig gemaakt waardoor je de telescoopopstelling kunt bekijken. En de zonnepanelen zijn vervangen door granieten platen waardoor je dit ook allemaal van dichtbij kunt bekijken.

Click image for larger version

Name:	IMG_0357.jpg
Views:	2
Size:	3.17 MB
ID:	1356844

Name:	IMG_0358.jpg
Views:	1
Size:	3.30 MB
ID:	1356843

Name:	IMG_0359.jpg
Views:	2
Size:	2.56 MB
ID:	1356845

Groetjes, Teus
    Attached Files
    20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter met een SkyWatcher StarAdventurer

Het duurde even todat ik doorhad dat de grijze stenen platen het zonneschild zijn. Dan wordt hij wel groot! Ik kan net zien dat M1 spiegelend is.

Layout:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_(...%A9ma-gaia.png

De zonnecellen zitten er onder:
    https://directory.eoportal.org/docum...IA_Auto37.jpeg

Comment

Working...
    X