Announcement

Collapse
No announcement yet.

50 jaar ruimtevaartfanaat: dat levert dan een zeer unieke verzameling op.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 50 jaar ruimtevaartfanaat: dat levert dan een zeer unieke verzameling op.

Het zal je maar overkomen...Een goede kennis (we kennen mekaar toch al enkele decennia) deed al ontieglijk veel pogingen om mij mee te tronen naar zijn 'zolder' om zijn ruimtevaartverzameling te bekijken. Mijn steeds terugkerend excuus: kost mij gewoon teveel tijd. Klinkt onbeleefd en dat is het waarschijnlijk ook wel, maar het is nu eenmaal 'mijn waarheid'.
    En was daar nu niet het feit dat ik samen met iemand van onze sterrenwacht en mensen van de Euro Space Society op 4 oktober een groot(s) ruimtevaartevenement plan met onze beide astronauten en een toenmalig verslaggever (televisie) van hun drie vluchten; ik was er nog niet geweest! Die 'zolder' zoals hij dat noemt; daar was ik een drietal uur aan het snuisteren, en laat ons zeggen dat ik slechts een deel van zijn materiaal heb gezien.

Op vraag van de man zelf post ik geen naam en geen adres. Het is een Belg. Daar moeten jullie het mee doen. Hoofdreden; de verzameling is ZO waardevol dat het niet echt een goed idee is om naam en woonplaats vrij te geven. Het is een verzameling van exact 50 jaar. Vele duizenden krantenknipsels vanaf de jaren 50van de vorige eeuw tot heden.Meer dan 380 handtekeningen van astronauten, meestal met een persoonlijke boodschap. Pronkstuk hiervan? Ik zou het niet weten; Gagarin, Komarov, Glenn,Cernan (is trouwens bij hem thuis geweest),Leonov, Tereshova, Armstrong, Collins, Aldrin, het hele rescue team van Apollo 11 ( de bemanning van de US Hornet), bemanning van zowat alle Apollo vluchten, van zowat alle shuttles.... je kan het zo gek niet bedenken.

Filmmateriaal; Ik schat zo; een paar duizend uur. En geloof me; daar zit echt wel exclusief materiaal tussen. En ja; op 4 oktober worden daar fragmenten uitgehaald.
    Globes; bekijk hieronder de maangelobe maar eens. Hoge resolutie. De allerkleinste details met een sterk vergrootglas (genre diamantslijpers); haarscherp !
    Maqettes; al even exclusieve exemplaren.
    Boeken : een hele bibliotheek. De vluchtplannen van alle Apollovluchten. Akkoord; die kan je nu op het net vinden, maar hij heeft ze op papier. Toegestuurd door NASA zelf.
    Ik post hieronder ook even een compilatie van een film . Halfweg zie je in een opname van de NOS uit 1969 nog even Chriet Titulaer. De reportage duurt meer dan twee uur.
    We zullen daar alvast een mooie compilatie van maken.

Heb ik nu spijt dat ik misschien 20 jaar heb gewacht om op bezoek te gaan? Bijlange niet; ik heb er NU van genoten :-)dat telt...
    Kwaliteit van mijn foto's is belabberd. Genomen met ipad, achter staat achter glas (of toch bijna alles) en ik moest angstvallig vermijden dat zijn naam in beeld kwam. Een opgave op zich !
    Last edited by jeanpierre; 15-07-17, 09:49. Reason: tikfout
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	1.81 MB
ID:	1347222Click image for larger version

Size:	1.53 MB
ID:	1347223Click image for larger version

Size:	1.58 MB
ID:	1347224Click image for larger version

Size:	1.87 MB
ID:	1347225Click image for larger version

Size:	1.62 MB
ID:	1347226Click image for larger version

Size:	1.47 MB
ID:	1347220Click image for larger version

Size:	1.68 MB
ID:	1347221

Comment

Size:	1.38 MB
ID:	1347230 Hittetegeltjes Click image for larger version

Size:	1.74 MB
ID:	1347229Click image for larger version

Size:	1.21 MB
ID:	1347228

Comment

En bij deze het filmfragment uit de NOS reportage. Ergens halweg zie een nog jonge Chriet Titulaer. Op het eind een stukje van de start en landing van Dirk Frimout in '92 en van de start van de vlucht van Frank De Winne. Je ziet ook ergens een oranje lap stof: een stuk van de parachute van het ruimtevaartuig waarmee André Kuipers werd gelanceerd.

Name:	parachute.JPG
Size:	43.1 KB
ID:	1347232
        De stemmen die je hoort in de film zijn die van ons. 'externe geluiden' zeg maar. Film werd afgespeeld op een scherm van 12 vierkante meter.

Comment

Ik kan dit alleen maar lezen met plaatsvervangende, tenenkrommende schaamte en die eerste alinea blijft hangen. De rest van het verhaal staat in de schaduw van dat eerste stukje.
          Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
          Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Comment

Originally posted by KeesScherer View Post
            Ik kan dit alleen maar lezen met plaatsvervangende, tenenkrommende schaamte en die eerste alinea blijft hangen. De rest van het verhaal staat in de schaduw van dat eerste stukje.
            tja... van schaamte heb ik nu eenmaal zelden of nooit last. En de man neemt het mij helemaal ook niet kwalijk, daarvoor kennen we mekaar te goed.. Ik schrijf nu eenmaal zoals het is.Ik was ook die bewuste dag op de trein gestapt om 5:40 en thuisgekomen om 1:35 met de laatste trein. Dat was ontbijt om 5 uur en drie boterhammen om 19 uur op de trein. En de dag erop stond ik op 9 uur terug in Gent.(een uur onderweg) En zo ziet de rest van het jaar er ongeveer ook nog uit. Tijd speelt dus een cruciale rol. Maar genoten heb ik daar ter plaatse des temeer:-)
            Ik kreeg van de man de kans om heelwat gratis materiaal mee naar huis te nemen. Ik heb dit bewust geweigerd. Ik heb veel liever dat dit wordt verdeeld onder bezoekers die écht interesse hebben op 4 oktober.

Comment

Ik heb zopas trouwens wat waardevol materiaal aan de collectie van de man kunnen toevoegen. Ik wist dat Frank De Winne een eigen film had over vlucht 'expedition 21', de vlucht uit 2009 waar hij boordcommandant werd. Ik vroeg hem gisteren deze film op en kreeg die vandaag toegestuurd via een ftp server. (ding is 4 GB groot). Deze film verspreid ik niet, maar kunnen we gebruiken voor het ruimtevaartevenement op 4 oktober. Met toestemming van Frank steekt hij nu ook in de privéverzameling van de man hier. enkele screenshots.

Name:	fdw3.png
Size:	886.4 KB
ID:	1347338

Name:	fdw4.png
Size:	938.2 KB
ID:	1347339Click image for larger version

Name:	fdw5.png
Size:	1.06 MB
ID:	1347340

Name:	fdw1.png
Size:	1.09 MB
ID:	1347336Click image for larger version

Name:	fdw2.png
Size:	897.4 KB
ID:	1347337

Name:	fdw.png
Size:	1.15 MB
ID:	1347335
              Bewaren

Comment

Die grote 51 cm Maan globe is trouwens verkrijgbaar via astroshop.de
                Zie: Mondglobus nach aktuellen satellitendaten
                http://www.astroshop.de/blog/?p=20446
                Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Comment

Working...
                X