Announcement

Collapse
No announcement yet.

NASA computer en tapes uit het Apollo tijdperk gevonden in garage in Pittsburg

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• NASA computer en tapes uit het Apollo tijdperk gevonden in garage in Pittsburg

In een garage in Pittsburg is een computer met data tapes uit het Apollo tijdperk ontdekt. De eigenaar van de garage overleed in 2015 en degene die de garage opruimde kwam de genoemde computer met 300 tapes van NASA's Goddard Space Flight Center uit 1969 tot 1972 tegen.

Volgens het document heeft NASA gezegd dat zij de computer niet nodig had, maar wel interesse had in de tapes. Toen NASA de tapes binnen had, bleek het onder andere te gaan over tapes van Pioneer 8, 9, 10 en 11, de Helios zonnemissies en Intelsat IV-2.

Foto's van de gevonden computer zijn achterin het document te zien.

https://oig.nasa.gov/FOIA/O-GO-16-0061-S.pdf

C9.25 + CGEM | Lunt LS60THa/B1200C | ASI 120MM | Canon EOS 60D
    WARNING: Made of supernovae by-products!

Er zijn ook amateurs bezig geweest met moderne software om de foto-data van "antieke" ruimtevaartuigen opnieuw tot foto's te verwerken. Dat in die tijd de foto's nogal wazig waren lag aan de aardse kant, want de opnieuw geproduceerde foto's zijn nu een stuk beter dan toen. Ik heb alleen geen link naar voorbeelden.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Dat was het Lunar Orbiter Image Recovery Project. Die hebben in een oud gebouw van McDonalds op het terrein van NASA Ames Research Center aan de slag gegaan met oude tape drives van NASA (de McMoon zoals ze dat noemden). En die hebben inderdaad betere beelden kunnen maken van de oude data op tape met moderne computers.
      http://www.moonviews.com/

Later hebben ze ook oude beelden van Nimbus weersatellieten bewerkt, zodat oudere ijsbedekking data beschikbaar kwam voor onderzoek naar smelten van de poolkappen. Maar in 2014 waren ze klaar en zijn ze gestopt. Ik hoop dat er oude Pioneer 10 en 11 foto's op de nu gevonden tapes zijn en dat ze de McMoon nog eens op kunnen starten.

Comment

Voor de echte Lunar Orbiter fans: https://www.gofundme.com/loirp-book-and-research
        Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Comment

Wow, echte computers uit het stenen tijdperk....met 128K geheugen oid?
          Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958) Ontwerp/bouw nieuwe telescoop in retro of steampunk stijl.

Comment

Interessante tip, RefractorPhill!

Comment

Originally posted by ido.oosterveld View Post
              Wow, echte computers uit het stenen tijdperk....met 128K geheugen oid?
              Zoveel? Ik herinner me 512 bytes, 1 kilobyte. Maar dat was uit de tijd dat er niet eens een kast omheen zat en er 8 segment displays op zaten voor de uitvoer.
              What where the skies like when you were young?

Comment

Toen ik in 1971 de ICT in ging, had onze grote main-computer Siemens 4004/45 een intern geheugen van 64k.
                Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Voor wie meer wil weten over de interne architectuur etc. is dit boek interessant.
                  Attached Files
                  Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Wat gaaf! Het laat ook zien hoe snel de techniek is gegaan, ik denk dat de gemiddelde Casio rekenmachine van een tientje rondjes om deze computer loopt wanneer het gaat om rekenkracht...

Op de website van de fabrikant noemen ze Nasa niet, dat vind ik een gemiste kans:

"Founded in 1947 as the Electronic Engineering Company of California, EECO was one of the earliest electronics manufacturing companies to locate in Orange County, California. EECO has been an innovator and pioneer in such diverse industries as videotape editing equipment, passenger entertainment systems for aircraft, and computer systems for the hotel industry.
                    "
                    sander, bedoel je de KIM-1 met 6502 processor? Op zo'n systeem heb ik nog leren programmeren in assembly, ook op dat gebied is er veel veranderd.

Comment

Bilbo

De AIM-65 geloof ik (was van een vriendje) maar er waren wel meer van dat soort kits. Totdat de thuiscomputer begon eind jaren zeventig waren dat de enige betaalbare computers.
                      What where the skies like when you were young?

Comment

De eerste zakelijke Sharp computers die ik verkocht in 1983 (met geintegreerd beeldcherm en tape recorder) hadden 8K en 16K geheugen. 2 tapes draaiden erop: één voor het programma en één voor de databestandjes. Prijs: resp. 2.950,00 guldens en 4.950,00 guldens.
                        Toen ik het 5 jaar geleden eens aan mijn kinderen vertelde zaten ze me met grote ogen aan te kijken:.papa is al wat ouder en gaat nu wartaal uitslaan.....

Back to topic: Het is natuurlijk wel enorm knap geweest dat ze tussen 1969 en 1972 de ruimtevluchten en maanlandingen hebben gerealiseerd met enorm eenvoudige computers met beperkte rekenkracht (naar huidige maatstaven).

Het upgraden van oud materiaal met de huidige technieken is natuurlijk zeer dankbaar werk en zo blijft toch veel archiefmateriaal bewaard.
                        Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958) Ontwerp/bouw nieuwe telescoop in retro of steampunk stijl.

Comment

Working...
                        X