Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

windlicht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

windlicht

Nu op DWDD,

hoe stop je zo'n halve gare,hij komt steeds weer met nieuwe lichtvervuiling(

Gr,Henk

Dat was het eerste wat ook in me opkwam; weg mooie sterrenhemel....
    WO ZenithStar 80 II ED op Guan Sheng AltAz mount | SW Equinox 120 ED op iOptron MiniTower Pro mount | WO oculairs: UWAN’s, SPL’s en SWAN

Commentaar

Onder de nieuwe afbeelding-plaats-voorwaarden hier onder een foto van hetgeen waar bovenstaande heren (en ik) zich druk om maken.

Een website omschrijft het goed:

Het is donker, het ruikt naar slik en zout, een late vogel roept,
      de sterren spannen zich boven Zeeland en dan ineens is er licht.
      Precies en dan dus geen smetteloze sterrenhemel meer. Hoezo is dit een cadeau? Een ode aan duurzaamheid. Echt?
      Hoe durf je het zo te noemen. Je hoeft het geen mooie namen te geven. Het heeft al een naam:

Lichtvervuiling

Foto: Peter van Trijen (aldus eerder genoemde website)

Moet er bij zeggen dat de techniek erachter wel knap is. Vind het er zelfs wel mooi uitzien. De laserstralen worden gericht op een, door computersoftware herkende bewegende wiek. Vraag me daarbij wel af in hoeverre er rekening gehouden wordt met false positives. Naast de wiek schijnen en de laserstraal doet iets strafbaars...

Doe dit ergens in een museum aub...
      C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

De wieken draaien te langzaam om een rondje te zien met het blote oog. Je zal altijd de 3 aparte bladen zien. Vind ik nou niet bepaald mooi. Op een foto heeft het wel wat, maar in werkelijkheid.
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
          De wieken draaien te langzaam om een rondje te zien met het blote oog. Je zal altijd de 3 aparte bladen zien. Vind ik nou niet bepaald mooi. Op een foto heeft het wel wat, maar in werkelijkheid.
          Zoals iemand in dit filmpje zegt; Het heeft wat weg van springtouwen... Maar nogmaals, doe maar in een museum...

C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Verschrikkelijk. Hoe kan het dat zulke dingen gedaan worden terwijl we als doelstelling hebben het verlagen van de CO2 uitstoot? Totaal onzinnig dus.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
              Verschrikkelijk. Hoe kan het dat zulke dingen gedaan worden terwijl we als doelstelling hebben het verlagen van de CO2 uitstoot? Totaal onzinnig dus.
              Blijkbaar heeft 'laserlicht' nog de perceptie dat het 'groen' is... Ben benieuwd wat het effect zou zijn als er rode lasers gebruikt zouden zijn...

Commentaar

Buiten dit,zag ik gisteravond toen ik naar een vriend ging dat ze nu weer zo,n enorm beeldscherm hadden neergezet vlakbij een benzine station
                naast de A16 richting Rotterdam,dat straalt je al van ver te gemoed.Blijkbaar is dat weer een nieuwe trend want je ziet er steeds meer opduiken.
                Een slechte zaak niet alleen vanwege de lichtvervuiling maar je aandacht van het verkeer word er ook nog door afgeleid ,want je kijkt er automatisch naar.
                Ik snap niet dat ze daar toestemming voor krijgen.

Commentaar

We waren vanavond op familiebezoek in het zuiden, en vrouw en dochter wilden dat Windlicht wel eens zien, dus op de terugweg er langs gereden. Nou, ik kan dit met de beste wil van de wereld geen lichtvervuiling noemen. Die foto's hierboven zijn zwaar overdreven (zeg maar overbelicht). Op de dijk zie je drie dunne groene lijntjes die op en neer bewegen met de windmolens mee, dat is alles, en de mooie zeeuwse sterrenhemel was ongehinderd te bewonderen, ik had daarbij meer last van aanrijdende auto's, en geen enkele last van die groene lijntjes. En of ik het mooi vond, tja, wel grappig, en het is kunst, dus ieder mag er van vinden wat ie wil, maar lichtvervuiling, nou nee dus.
                  Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

de vraag is niet of je het mooi vind of niet,het is naar mijn idee fout om dit gepiel met lichtbundels als kunst te bestempelen

het is gewoon weer een emmer lichtvervuiling die in de donkere horizon wordt leeggekieperd

gr,Henk

Commentaar

Blijkbaar heeft 'laserlicht' nog de perceptie dat het 'groen' is...
                      Sterker nog : het woord LASER wordt zelfs bewust vermeden. Men noemt het LEDlicht

het is naar mijn idee fout om dit gepiel met lichtbundels als kunst te bestempelen
                      Dat vind ik niet. Ik vind het zelfs een buitengewoon knap werk.

het is gewoon weer een emmer lichtvervuiling die in de donkere horizon wordt leeggekieperd
                      Er valt over te discuteren. Het werk is slechts enkele dagen actief, op vrijdag en zaterdag, en om 23.00uur gaat het licht uit. De lichtkoepels van Antwerpen, Bergen op Zoom en Roosendaal zijn veel dominanter aanwezig, en blijven dat heel de nacht. Ik ben gisteravond gaan kijken. Je moet er al behoorlijk dicht bij staan. Er is geen -of nauwelijks- overdracht van storend licht op de omgeving of op de sterrenhemel. Het valt in het niet bij de al heersende lichtvervuiling van de industrie en straatverlichting.
                      12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Ik heb al hetzelfde gehoord van mensen die gaan kijken zijn : 'knap werk en nauwelijks of niet storend'. Er zijn veel ergere soorten van lichtvervuiling. Dit zou ik zelf helemaal niet onder 'lichtervuiling' catalogiseren.
                        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Nee, is het ook niet. Tenzij je net op die plek aan de horizon een foto probeert te maken. Maar dit valt in het niet met andere storende invloeden en dat is waar je je energie in moet stoppen denk ik. Als we ook gaan "zeuren" over zaken die eigenlijk wel meevallen, dan krijg je nooit een poot aan de grond.

Commentaar

het is precies anderom!
                            als je de kleine zaken,bv de storende buitenlamp van de buren die precies in je waarmeemveld schijnt niet benoemd als storend en durft aan te pakken,(is moeilijker dan in het algemeen te roepen dat er lichtvervuiling van een stad / industrie is)dan zul je bij het verminderen van grote lichtvervuilingsbronnen geen poot aan de grond krijgen
                            de enkele buitenlamp valt op de satelietbeelden ook niet op,maar dat de hele gemeente de verlichting aan heeft wel degelijk
                            kortom ik vind iedere onnodige bundel teveel!!

gr,Henk

Commentaar

Lichtvervuiling van openbare verlichting en industrie kun je aanpakken door op de energiekost te wijzen. Door bewustmaking dat dergelijke verspilling écht niet meer van deze tijd is. Industrie en staat kun je enkel raken met argumenten die om véééél geld gaan, en als je een beetje geluk hebt, kun je milieubehoud en dierenwelzijn ook aankaarten.

Als je overheden en industrie zover kunt brengen dat ze zelf het signaal beginnen uit te brengen van, ho, tot hier en niet verder, dan raakt die boodschap ook wel bij de kleine vervuiler. (zo werkt het bij zwerfvuil en milieuverontreiniging ook; vroeger goot opa z'n afgewerkte olie immers ook gewoon in de sloot!). Daar is echter nog veel werk aan, dat is juist.

Zomaar blind op ieder lampje van de buren of een kunstmanifestatie schieten werkt averechts. Mensen gaan zoiets snel kleinzielig vinden.

Die kunstenaar geeft overigens zelf een prima signaal dat je met minimale energie en minimale lichtvervuiling het medium 'licht' wel degelijk een boodschap kunt laten overbrengen. Want geef toe, mochten alle reclamepanelen zo subtiel zijn, dan zouden we er véél minder last van hebben.
                              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Werken...
                              X