Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hinder door verlichting.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hinder door verlichting.

Wij hebben een doodlopende straat in het rustigste deel v. Heerenveen waar 'snachts nooit iemand de deur uit gaat.
    Toch staat er om de 30m een lantaarnpaal.
    Vroeger gingen ze van 12u tot 3u uit... maar dit is tegenwoordig helaas ingekort tot van 1u tot 2u, en gaat er maar ntje uit i.p.v. 3. (Terwijl er nog steeds 0 mensen buiten te bekennen zijn)

Dit jaar heeft mijn overbuurvrouw de bewegingssensoren op de verlichting weggehaald en fellere verlichting opgehangen.
    Ze doet dit voor haar "veiligheid", maar ik wordt er laaiend gek van.
    Voor huis was mijn waarneemstekkie, maar nu ik verder kijk dan de planeten snap ik hoe vervelend die verlichting is.
    Onder Altar is niks meer te zien dankzij haar verlichting.

In de achtertuin heb ik vrijwel geen last van verlichting... alleen van de lichtvervuiling boven t' centrum.
    Eigenlijk is het om te huilen hoeveel licht mensen aanlaten terwijl ze slapen.

Ik heb al wat rondgelezen naar oplossingen, maar mijn buurvrouw kennende zal ze niet zo gauw een keer mee komen kijken.
    Ik zal toch maar eens gaan vragen of ze weer sensoren kan aanschaffen en wat van de zijverlichting weg kan doen, maar ik verwacht er niet te veel van.

Als er nog andere ideen zijn hoor ik het graag!
    Ik heb gezien dat ze in texas in het dorpje gelegen naast een observatorium rode straat- & buitenshuis verlichting hebben.
    Zou dit niet iets kunnen zijn?
    Skywatcher N 130/900, Bresser Exos-2 (EQ5), Euro EMC Solar Filter 155-202

Heb je al eens uitgelegd aan de buurvrouw wat je hobby is en dat je last van die verlichting heb.
    Verder helpt een lamp laten branden je helemaal niets,sterker je maakt het inbrekers
    alleen maar makkelijker,het scheelt ze weer een zaklamp meenemen.
    Bij mij is 3x ingebroken ondanks de verlichting.

Commentaar

Buurvrouw vertellen dat een hond beter werkt tegen inbrekers?

Ja, helaas lijkt het een mensenrecht om veel buitenlicht aan te mogen laten.
      Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Het is een heel hardnekkig misverstand dat veel verlichting veiliger is, mede aangewakkerd door de verlichtingsindustrie.
        Verlichting zonder sociale controle, en u woont blijkbaar in een straat waar niemand buiten komt, dus die sociale controle is niet aanwezig, zorgt net voor meer criminaliteit en vandalisme. De meeste inbraken gebeuren trouwens overdag, als de mensen uit werken zijn. Misschien kan u eens met de buurvrouw gaan praten, en vragen of ze de lamp wil uitdoen wanneer u gaat waarnemen, dan kunt u tijdens uw nachtelijke sessies een oogje in het zeil houden, wat veel effectiever is dan verlichting. Bewegingsmelders zijn ook beter dan licht dat continu brandt, het schrikeffect is groter, en een lamp die plots aangaat valt meer op dan ntje die steeds aan is. Veel succes, maar het zal moeilijk zijn om dat misverstand uit de wereld te helpen, en jammer maar helaas, de toestroom aan vluchtelingen gaat dit nog verergeren, mensen worden bang gemaakt, en gaan zichzelf "beveiligen", al is het door felle verlichting te plaatsen.

Commentaar

Dat zeiden de agenten die bij mij de schade kwamen opnemen ook,koop een hond dat is de beste afweer die je kan hebben en het hoefde geen grote te zijn als hij maar blaft.Helaas zou mijn kat daar niet zo blij mee geweest zijn.Dus de hele boel gebarricadeerd met dievenklauwen ,tralies, secustrips op de deuren.
          Kortom het personeel van de bouwmarkt rolde al de rode loper uit als ik weer eens de nodige antidiefstal rommel kwam halen.
          Nou het heeft allemaal lekker geholpen,weer ingebroken en de secustrips gewoon verbogen,dubbele sloten gewoon uit de deur gebroken,kortom niets houd ze tegen.
          Oh ja en de feestverlichting die ik had in de achtertuin heeft ze ook niet weggehouden.En waarom zou het ook,inbrekers breken net zo makkelijk ook overdag in.
          Wat mij overigens ook al eens is overkomen,en gewoon in het zicht van voorbijrijdend verkeer.

Commentaar

Origineel geplaatst door EricG Bekijk bericht
            en u woont blijkbaar in een straat waar niemand buiten komt, dus die sociale controle is niet aanwezig. de toestroom aan vluchtelingen gaat dit nog verergeren, mensen worden bang gemaakt, en gaan zichzelf "beveiligen", al is het door felle verlichting te plaatsen.
            Overdag is onze straat erg levendig en is er toch wel wat sociale controle, maar dit houdt natuurlijk op als rond 10u de laatste hondjes uitgelaten worden.
            Wij zitten in een gedeelte van de stad waar vrij weinig inbraken voorkomen. In 15 jaar tijd maar 1 poging en die is door een buurman met een hond voorkomen.
            In onze straat worden de vluchtelingen volgens mij gewoon geaccepteerd en niet als dieven gezien.
            Als wij al diefstallen hebben zijn het meestal oost-europeanen. Die lopen ns in de zoveel tijd als kip zonder kop alle straten door terwijl ze in een onverstaanbare taal aan het bellen zijn... en tegelijkertijd een beetje rondkijken of er ergens een makkelijk huisje staat.

Ik ga er binnenkort vast even langs om even te vragen of het licht uit mag tijdens het waarnemen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Big Bear Bekijk bericht
              <...> Bij mij is 3x ingebroken ondanks de verlichting.
              Zijn er er ook telescopenspullen van jou gestolen? Dekt de verzekering dat gewoon? Of is het te groot om mee te slepen?
              Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

@ Linda,Telescoop spullen stelen?Daar hebben ze geen interesse in,veel te moeilijk weer te slijten.
                Alleen TV,s,spelcomputers en spellen,tablets,laptops en sierraden vinden de heren van het dievengilde interessant,de rest laten ze liggen.

Commentaar

Telescopen etc. zijn waardevol, maar je krijgt ze natuurlijk nooit verkocht als je er geen verstand van hebt.

Ik wil de 2015 TB145 'Great Pumpkin' zaterdag gaan bekijken. Denk dat als het goed weer is, ik toch maar eens moet gaan vragen om de lichten uit te doen, want anders wordt het met een peak magnitude van 10,5 wordt het met die verlichting aan alsnog niks.

Commentaar

Klinkt raar maar waarom vraag je niet ofdat jij haar buitenlichten mag bedienen. Als jij buiten zit is die socialecontrole er toch en verbruikt zij minder stroom. Ik zeg een win win situatie voor jullie beiden!

Commentaar

Werken...
                    X