Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kreeg een uitnodiging om op het lichtplan van de gemeente commentaar te geven.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kreeg een uitnodiging om op het lichtplan van de gemeente commentaar te geven.

Dat is natuurlijk een mooie kans om de gemeente eens na te laten denken over 'groen' licht, zoals de buurgemeenten al doen (Vaals (zie knipsel) en Margraten). Valkenburg heeft een groot buitengebied. Bijgesloten het hamerstuk voor 5 november.
    Iemand suggesties om de raad op betere gedachten te brengen?
    Voeg bestanden toe
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Je kan zeker wel het belang van het kunnen zien van de sterrenhemel aankaarten. Per slot van rekening is dat een belang dat je hebt als amateur astronoom, en met jouw veel andere plaatselijke amateur astronomen, die bv verenigd zijn in diverse organisaties. Er is het belang van de stichting Sterrenwacht Limburg, waar je voorzitter bent en dus voor dat belang opkomt; omdat de Sterrenwacht nu al veel bezoekers trekt, en instellingen je zelfs oude telescopen doneren en daarmee ondersteunen, is er ook een duidelijk maatschappelijk belang bij het hebben van een zo goed mogelijk zichtbare nachthemel.

Dan is er ook zoiets als woongenot. Openbare verlichting mag dat niet verstoren. Je hebt een belang als betaler van de rekening, je wil niet dat er geld wordt verspild.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

De gemeente erop wijzen dat volgens de Europese norm, alle nieuw geplaatste openbare verlichting dimbaar moet zijn. Ze gaan zich er niet vanaf kunnen maken met deze
      Verder kunnen we momenteel niet overgaan tot het realiseren van diverse doelstellingen die
      momenteel nog geen bezuinigingen opleveren omdat de investeringskosten groter zijn dan de
      besparing op de energiekosten zoals LED en dimmen.
      Europa legt het op.
      Probeer wel om het LED idee uit hun hoofd te praten, om het wegdek uniform te verlichten met LEDS, heb je tweemaal zoveel masten nodig als met Na hd. Het blauwwitte licht van LEDS heeft dan nog eens een nefaste invloed op het leven van nachtdieren en flora. Probeer te overtuigen tot de plaatsing van full cut off armaturen, die dimbaar zijn, tenslotte gaan die lampen er 20 jaar of langer staan, op die tijd is dimmen wel rendabel.
      Hierbij een voorbeeld van de lichtvisie van provincie West-Vlaanderen, dat naar Belgische normen erg vooruitstrevend is.
      Mischien kan je er iets uit gebruiken:
      http://www.west-vlaanderen.be/kwalit...lichtvisie.pdf

Commentaar

Probeer eerst de personen te vinden die doorslaggevende invloed hebben op het beleid in deze gemeente (ambtenaren die dit stuk hebben geschreven, wethouder, raadsleden). Check in welk stadium de besluitvorming zich bevindt. Als de gemeenteraad er nog over moet stemmen, richt je dan tot de raadsleden van de belangrijkste partijen.
        Misschien heb je wat aan de volgende argumentatie.

De overheid dient besluiten te nemen zonder vooringenomenheid (artikel 2:4 Algemene wet bestuursrecht). Bovendien moeten besluiten deugdelijk gemotiveerd zijn.
        Dit beleidsstuk lijkt geschreven te zijn vanuit de vooropgezette gedachte dat verlichting de veiligheid en (....blablabla...... citeer het beleidsstuk; ik kan het nu even niet zien tijdens het typen van deze reactie) bevordert. Een onderbouwing ontbreekt. Welke feiten of wetenschappelijke rapportage(s) liggen ten grondslag aan dit plan?

Verder zijn er nog wel argumenten te bedenken in de sfeer van verspilling van belastinggeld, verstoring van de natuur, lichthinder en verstoring van de hobby, maar dit laatste argument zal in het algemeen niet veel indruk maken op beleidsmakers.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Vreemd dat ze ook het buitengebied 'comfortabel' willen maken.
          Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb zo'n 5 jaar geleden een kort geding tegen de gemeente Ermelo gewonnen vanwege illegaal door hen geplaatste sportveldverlichting in een buitengebied. Gewonnen, niet omdat wij daar last van hadden of omdat ze zonder raadsbesluit geplaatst waren, maar vanwege de redelijk uitgebreide lijst die ik had meegeleverd van soorten die in het gebied voorkomen en die op de rode lijst staan. Ze moesten een buro inschakelen dat kwam inventariseren en hun lijst bleek nog een stuk langer.
          Succes!
          Hopeloze Alpha met Bta interesse

Commentaar

Eerste waar ik overheen struikelde is dat er gesteld wordt dat bewoners zich veilig en comfortabel moeten voelen en dat zou dan met verlichting geregeld moeten worden. Waar wordt die aanname op gebaseerd? Er zijn meer manieren om burgers zich veilig te laten voelen in het donker. Door ze er bekend mee te maken, en door het mooie er juist van te laten zien. In de nacht zitten wij met onze helft van de planeet immers in de schaduw van een ster. Daar is niks engs aan. Dat gaat (vanuit menselijk perspectief) al miljoenen jaren zo.

Over de orinterende verlichting in het buitengebied: daar kun je verlichting op afroep plaatsen die alleen aangaat als er van n of zelfs twee kanten verkeer komt. Anders blijft het uit.

Wat me ook opvalt is dat er gezegd wordt dat er vanuit het oogpunt milieu, verkeersveiligiheid en sociale veiligheid gekeken wordt. Stel ze de vraag in welke verhouding dat gaat, waar ligt het zwaartepunt. En daarna de vraag stellen of al die drie punten niet zwr overschaduwd worden door het oogpunt "het mag niet te veel kosten".

Al met al vind ik het voor een gemeente die in zo'n mooi gebied van Nederland is gesitueerd een weinig ambitieus plan: vervangen wat er is, niet te veel veranderen. Ik lees er misschien overheen maar gaan ze wel iets doen met betere armaturen met full cut-off? Ik zou zeggen dat het zaak is Valkenburg te motiveren een voortrekkersrol te laten nemen maar of dat gaat lukken... misschien een avond organiseren in de wacht voor de diverse raadslieden? Ik denk dat er dan ook vanuit het land wel mensen jullie kant op komen, als je het bijvoorbeeld combineert. Dan zien ze ook dat de strijd tegen lichtvervuiling niet een lokale maar landelijke is!
            Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Bij mij in de buurt gaat het de goede richting op:
              Straatverlichting in Etten-Leur bij wijze van proef gedimd

Commentaar

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb ze meegenomen in het commentaarstuk. Met name de EU richtlijn in combinatie met de gebrekkige onderbouwing van veiligheid en 'comfort'. In combinatie met een grote bezuiniging + subsidie argumenten genoeg om het roer om te gooien.
                Morgen is al de raadsvergadering en wellicht hebben jullie geholpen het tij te keren!

Groet
                Norbert
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Norbert,

Je mag spreektijd aanvragen, dat weet je?
                  "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                  Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Ook Londen is er uitgebreid mee bezig:
                    http://www.ipadclub.nl/45780/londen-...pad-bediening/
                    Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Commentaar

Werken...
                    X