Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LED-straatlantaarns: vloek of zegen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

LED-straatlantaarns: vloek of zegen?

Gelezen in het magazine voor klanten van E.ON, april 2012:
    in Europa branden 90 miljoen straatlantaarns, die samen 2,5 procent van het totale energieverbruik consumeren.
    Door over te schakelen op LED's kan het verbruik met 70 procent dalen. Deze verlichting gaat 10x zo lang mee.
    LED-verlichting rukt snel op in Engelse straten. Het zal niet lang duren voordat LED gemeengoed wordt in de rest van Europa.

Vraag: wat zullen de gevolgen zijn voor (amateur-)astronomen?
    Als LED-straatlantaarns veel minder energie gebruiken, is het voor gemeenten verleidelijk om ook lantaarns neer te zetten op plaatsen die nu nog onverlicht zijn.
    LED-verlichting heeft toch een breder spectrum dan de straatverlichting die nu gangbaar is?

Zijn onze telescopen straks definitief onbruikbaar of ontstaat er juist een markt voor (nieuwe?) filters die de golflengten van LED-licht weg kunnen filteren?

Met andere woorden: moeten we de proliferatie van LED toejuichen of moeten we massaal in opstand komen voor het te laat is?
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Mijn (subjectieve en beperkte) ervaring is dat er minder licht omhoog straalt en er dus minder strooilicht ontstaat.

Het neerzetten van lantaarnpalen in de buitengebieden gaat niet alleen gepaard met electrakosten, maar ook met palen plaatsen en kabels trekken. Of dit genoeg remt? Ik weet het niet.

Commentaar

Wie is hier deskundig op het forum om zijn "LED" licht er over te laten schijnen?
      Mijn mening: vooral het afdekken dat de verlichting niet omhoog schijnt is zeer belangrijk.
      Onlangs is in mijn omgeving een nieuwe koeienstal in gebruik genomen met een geheel open zijkant die 's avonds vol verlicht is en over de weilanden heen schijnt met een ZEE van licht. Br..... Er zijn wel een soort rolgordijnen aangebracht over de gehele lengte van de stallen, maar die zijn maar sporadisch gesloten.
      8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Ze hebben een breed spectrum dus geen sterke pieken zoals natrium en metaalhalidelampen maar een behoorlijke dip in het groenblauw.

http://ledmuseum.candlepower.us/led/specx02.htm

Dat betekent dat in het O III bereik er beduidend minder licht komt van ledlampen en dat geldt eveneens voor Halpha omdat ook aan het rode einde veel minder licht uitgestraald wordt.

Dus met filters valt er wel het een en ander uit te filteren.
        Verder zijn LEDtarenpalen (hier in het dorp staan ze ook) veel beter naar beneden gericht.
        My eyes are the best optical devices provided. Others:
        GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Het is toch een kwestie van ontwerp of er strooilicht omhoog gaat?
          Er bestaan goede en slechte armaturen, ook bij TL-lampen, natriumlampen en weet ik veel wat voor lampen er nog meer bestaan. Als opdrachtgevers en ontwerpers zich nu al zelden bekommeren om de bundeling van het richt in de juiste richting (omlaag), waarom zouden ze dat plotseling wel doen als het om LED gaat?

Stelling:
          om het bewustzijn van ontwerpers te vergroten, moeten amateurastronomen zich meer op die ontwerpers richten en hun stem laten horen. Lees: ongevraagd advies geven.

Commentaar

Een tijdje geleden heb ik geprobeerd te achterhalen wie invloed heeft/hebben op het overheidsbeleid m.b.t. verlichting, in het bijzonder assimilatieverlichting. Toen kwam ik uit bij de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde.
            In het bestuur van deze stichting zitten o.a. mensen van de grote lampenfabriek in het Z v.h. land en ook mensen uit de ontwerpwereld.
            Op de website van deze stichting staat ook informatie over leds (ik zie nu dat je het moet spellen als leds en niet als LED's):
            www.led.nsvv.nl/

Als we nu eens een lijstje met concrete aanbevelingen voor led-straatlantaarns maken....?
            Wie echt invloed wil hebben, moet meedenken en -praten in een zo vroeg mogelijk stadium.
            Voorkůmen is beter dan genezen.

Aanbeveling nr 1 hebben we dus al:
            1. Leds zodanig inbouwen dat het licht niet omhoog of horizontaal schijnt, maar uitsluitend op het wegdek en/of trottoir dat verlicht moet worden.

Commentaar

En om ons eraan te herinneren waar we het voor doen:
              http://www.avex-asso.org/dossiers/pl...s-bas-os-s.jpg

Dat willen we dus niet nog een keer meemaken in het led-tijdperk!

Commentaar

Dit lijkt mij ook iets voor het Platform Lichthinder. Dat is per slot van rekening de club die hier over gaat.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Als een paar amateurs vrees ik dat je niet veel gaat bereiken. Eigenlijk zou het KNVWS of De Koepel iets moeten doen. Als ze dat lukt dan wordt ik voor de rest van m'n leven lid!

Edit: Platform Lichthinder, die ook natuurlijk. Die bekijken het probleem niet alleen vanuit een stel hobbyisten die gebaat zijn bij een donkere hemel, maar betrekken er ook andere aspecten bij.
                  Orion SkyQuest XX12 | C8 op Vixen GP | PST | TV Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14 | Posttransitale Depressie (ja nog steeds!)

Commentaar

Die NSVV daar heb je nou niet echt iets aan. Die hebben heel andere belangen en heel andere ideeŽn over wat goede verlichting is dan wij. Ze stellen richtlijnen op ter advies en daar is het wel zo'n beetje klaar mee.

Commentaar

"Dit lijkt mij ook iets voor het Platform Lichthinder."
                      "Eigenlijk zou het KNVWS of De Koepel iets moeten doen."

Vrij naar Kennedy:
                      vraag niet wat anderen voor u kunnen doen, vraag wat u zelf kunt doen om lichthinder terug te dringen.

Allereerst zouden we moeten weten of vervanging van lampen door leds positief of negatief gaat uitpakken voor onze hobby.
                      KNVWS, De Koepel en NSVV zijn blijkbaar nog niet bezig met deze vraag. Je mag dus in dit stadium niet verwachten dat zij al actie ondernemen vůůr of tegen leds.

Afhankelijk van het antwoord op de primaire vraag kunnen we bekijken of er iets gedaan kan/moet worden om het beleid te beÔnvloeden.

@capella
                      "Die NSVV daar heb je nou niet echt iets aan. ...Ze stellen richtlijnen op ter advies en daar is het wel zo'n beetje klaar mee."
                      Niet mee eens. Hun richtlijnen hebben wel degelijk invloed. Gemeenten verlenen vergunningen voor lichtmasten op basis van NSVV-richtlijnen. Dat is in tientallen uitspraken van rechters erkend:
                      http://zoeken.rechtspraak.nl/resultp...lichtingskunde
                      Dus ik durf de stelling wel aan dat de NSVV meer dan enige andere club invloed heeft op het "verlichtingsbeleid" in Nederland.
                      Daar moet je dus zijn als je een mening kwijt wilt over de toekomst van led.

Maar eerst back to topic.
                      Is led beter of slechter dan lamplicht?
                      Wat betekent het voor visuele waarnemers die geen O III en H alpha-filters in hun ogen hebben?

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                        Is led beter of slechter dan lamplicht?
                        Wat betekent het voor visuele waarnemers die geen O III en H alpha-filters in hun ogen hebben?
                        bij *gelijke* verlichtingssterkte van de hemel SQM waarde verdeeld over 400-700nm lijkt het me

- slechter dan Na en Hg / metaalhalide en fluorescentie lampen omdat ledlampen een meer continu spectrum hebben
                        - beter dan gloeilampen omdat het aandeel in het OIII gebied en Halpha aanzienlijk minder is (eerste door een 'dip' in blauwgroen) Maar gloeilampen worden nauwelijks meer gebruikt.

Maar LED lampen kunnen veel beter naar beneden gericht worden waardoor van alle licht wat op de weg / pad / etc. waar het moet zijn komt er minder er langs heen naar de hemel gaat.
                        Dus nog een open vraag.

Commentaar

Wat we zeker zelf kunnen doen is gaan waarnemen op een plek waar al veel van die led-straatlantaarns staan, kijken in welke mate ze de waarnemingen storen, en dat vergelijken met andere plekken waar ze niet staan. De theorie van filters geeft aan wat je zou moeten verwachten, maar omdat er altijd meer zaken meespelen dan alleen de techniek lijkt het mij dat waarnemingen (zowel visueel als fotografisch) van belang zijn.

Overigens denk ik dat het inschakelen van een specifiek voor dat doel opgerichte organisatie wel een goed plan is. Een officiŽle club komt veel beter over dan een groepje mensen op een internetforum, heeft (als het goed is) een beter netwerk en kan daarom veel effectiever optreden.
                          What where the skies like when you were young?

Commentaar

De richtlijnen van de NSVV hebben wel degelijk invloed, ja. Maar het is geen verplichting, het is wat het is: een richtlijn.
                            Daarbij worden ook geen eisen gesteld waar astronomen blij van zouden worden, je moet dan meer denken aan zo min mogelijk overlast voor omwonenden. Niettemin mogen gemeenten daar nog altijd naar eigen inzicht van afwijken. De meesten van ons zullen toch niet voor storende straatverlichting of sportvelden naar de rechter stappen.

Commentaar

O ja ik heb het Astronomik CLS filter getest onder LED lampen en het blijkt dat deze ook enigszins (wel minder dan spaar- of natriumlampen) gefilterd worden.

http://skysurfer.eu/astronomik-cls.php

Commentaar

Werken...
                              X