Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Soms zit het tegen, soms zit het heel erg mee!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Soms zit het tegen, soms zit het heel erg mee!

www.lightpollutionmap.info dat het verschil op de kaarten ook heel goed te zien is. Ik heb de afbeeldingen naast elkaar gelegd en waar vanaf 2012 steeds een rode vlek zichtbaar is, is die in 2019 ineens verdwenen. De rode speld is mijn achtertuin.

Hoewel ik dit jaar maar liefst drie keer mijn vakantieplannen in rook heb zien opgaan, maakt het kijken naar onderstaand GIFje mijn hele jaar weer goed.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: db5L10.gif views: 0 grootte: 455,0 KB id: 1462778

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Halleluja.jpg views: 0 grootte: 137,8 KB id: 1462779
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Gefeliciteerd!
    Een glastuinder die het licht heeft uitgedaan.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Mooi zeg! Je kan ook een verzoek tot handhaving indienen als een kas niet voldoende is afgeschermd in de nachtelijke uren. Zeker als het een Natura2000 gebied is, daar gelden strengere normen.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dit is heel vreemd: opeens is het grootste gedeelte van de tekst van mijn beginpost verdwenen! Dit is de oorspronkelijke tekst:

Begin 2019 ben ik verhuisd van Deventer naar Twello. Op het moment dat we besloten het nieuwe huis te kopen zat er in de straat (ongeveer 200m noordelijker) een bloemenkwekerij. Inderdaad: een kas. Een lichtkotser.
        Maar omdat het nieuwe tuintje goed ommuurd is, zonder inschijnende lantaarnpalen en veel beter zicht rondom, ging ik er sterrenkijktechnisch toch op vooruit ten opzichte van mijn oude kleine tuintje in Deventer.

Tijdens(!) de verhuizing voltrok zich echter Het Wonder: de bloemenkwekerij bleek óók midden in een verhuizing te zitten - naar een locatie vele kilometers verderop. Het afbreken van de kas was inmiddels al begonnen. In de plaats van de grote kas zijn er nu enkele woonhuizen gekomen. Hoe veel mazzel kan je hebben als amateurastronoom!

Ik ontdekte laatst tijdens het vergelijken van lichtvervuilingkaarten op www.lightpollutionmap.info dat het verschil op de kaarten ook heel goed te zien is. Ik heb de afbeeldingen naast elkaar gelegd en waar vanaf 2012 steeds een rode vlek zichtbaar is, is die in 2019 ineens verdwenen. De rode speld is mijn achtertuin.

Hoewel ik dit jaar maar liefst drie keer mijn vakantieplannen in rook heb zien opgaan, maakt het kijken naar onderstaand rijtje afbeeldingen mijn hele astro-jaar weer goed.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Het forum is duidelijk nog niet stabiel.
          Hier nog een foto waar je je goed van gaat voelen. Ik zit onder de Heineken-ster.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: adammapd.png views: 111 grootte: 151,4 KB id: 1462900
          "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Tijdens waarneem en fotografie sessies in de achtertuin meet ik vaak de SQM waarde om te zien of de situatie verbetert. Vroeger was ik al blij dat ik 20.4 of zo haalde. Tegenwoordig haal ik dat al met de tuinverlichting van de buurman (vroeger geen led, nu wel led) aan. Als ik dan even vraag om het uit te doen stijgt hij tegenwoordig naar 20.5 of soms 20.6.............
            In onze hele omgeving is trouwens de meeste straatverlichting ook inmiddels led geworden. Dit straalt rechter naar beneden en minder naar boven en dat merk je echt.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: LightPollution.JPG views: 105 grootte: 18,9 KB id: 1462910

Ik woon vlak onder de letter a van Waddinxveen...

Maar voor Roel is het natuurlijk helemaal top!
              Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

CLS filters zullen binnenkort voor een prikje te verkrijgen zijn...
                Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
                  CLS filters zullen binnenkort voor een prikje te verkrijgen zijn...
                  Dat was een doordenkertje...

Afgezien van de glastuinders die stoppen met hun bedrijf zijn er ook tuinders die hun natriumlampen vervangen door felle led-lampen met een breed spectrum. Dit zal de komende jaren een grote vlucht nemen volgens het rapport "Denkkader Licht" van de universiteit Wageningen (augustus 2020). Bloemen groeien goed op led-licht. Deze techniek wordt steeds verder geperfectioneerd. Perfect voor de sierteler dan. Niet voor ons. De knappe koppen uit Wageningen reppen met geen woord over lichtvervuiling of de noodzaak het licht binnen de kas te houden. Toe maar jongens, laat het licht maar schijnen! Het kost toch bijna niks meer!

Als je de pech hebt in de buurt van zo'n "glow in the dark" kas te wonen, moet je maar hopen dat de tuinder zich aan de regels houdt en de kas goed genoeg afschermt.

Een CLS-filter houdt smalbandig licht van klassieke natriumlampen tegen, maar is waarschijnlijk nutteloos als je breedbandig led-licht uit kassen wilt tegenhouden. Heeft iemand dit al in de praktijk getest?
                  Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Werken...
                  X