Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hoe dien je hier klacht tegen in?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterkte Jean-Pierre

En ik ben het ook eens met je stelling.
    Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Sterkte, Jean-Pierre. Inderdaad is het heel dichtbij; ook in mijn kring zie ik van alles gebeuren.

Commentaar

Ik ben hier wel tegen, al was het alleen maar omdat dit soort zaken mensen aantrekt en dat kan niet de bedoeling zijn. Uit een lokaal nieuwsbericht hier: "... ben je in de buurt? Rijd langs en toeter, fiets of loop langs en zwaai..." ECHT?!?! KOM LANGS?! Dat is toch niet wat we hiermee willen?

>> Overigens iedereen die hierdoor wordt geraakt; sterkte. Mijn schoonzus is arts in Tilburg en ik krijg wat vreselijke verhalen mee.
        Maar activiteiten die erop gericht zijn mensen naar een plek te halen, moeten we echt niet willen. Dus als dit met muziek ging ipv licht, dan was ik er net zo tegen.
        Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Sterren kijken in de stad : Nederland is blijbaar nog het enige lan binnen Europa waar je nog 'inde buurt' mag zijn. Hier mogen wij onsze stad of dorp niet uit. Niet met de auto, niet me de fiets en niet met de trein. Hier kueen we nergens naar een evenement gaan kijken. Alles virtueel, via skype, viber...NIET fysiek.
          Dus ook niet met een vriend vijf km verder de telescoop opstellen.
          Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Eventjes een hart onder de riem voor de Nederlandse overheid: ik steun hun beleid.

Het is een illusie on met de huidige wereldwijde verspreiding van het virus te denken dat we het uit kunnen roeien. Dus we gaan er vroeg of laat mee in contact komen, dat is een zekerheid. We kunnen er in een paniekreactie voor kiezen om de wereld in groepjes van 1 persoon in lockdown te doen tot iedereen die besmet is beter of overleden is, dan ben je misschien van het virus af. En dit gaat gewoon niet werken met misschien uitzondering van landen zoals China waar je dit wel gewoon kan opleggen en handhaven.

Je kan ook accepteren dat mensen met het virus in contact gaan komen, en er voor zorgen dat de medische zorg de vraag aan kan. Dat kan door de verspreiding van het virus af te remmen, want stoppen kan niet meer. En dat afremmen kan je doen met draconische maatregelen of met hart voor de mens.

Virologen en epidemiologen zullen hoogst waarschijnlijk kiezen voor de twee maanden of zo zelfisolatie van alles en iedereen. Een overheid heeft nog andere belangen af te wegen. En daar vind ik dat de Nederlandse overheid een van de weinigen is die gepaste maatregelen neemt en vooruit kijkt in plaats van een paniekreactie. Of ze gelijk hebben gaan we zien.

De tijd van indammen en uitroeien van het virus is echt voorbij nu. Net zo iets als een brandmelder in een brandend huis installeren, want dat geeft de beste bescherming zegt iedereen en alle statistiek...

Stel jezelf de vraag: wanneer is het weer geoorloofd om de lock-down op te heffen, de grenzen weer te openen, mensen weer een normaal leven te laten leiden? In Hubei zijn nu al dagen geen nieuwe gevallen meer gerapporteerd. Terug naar normaal of nog in zelfisolatie blijven met gesloten grenzen om herhaling te voorkomen?

De enige zinnige oplossing die ik hier zie is de gecontroleerde verspreiding waar de Nederlandse overheid voor gekozen heeft. Het gaat naar mijn inschatting een paar jaar duren voordat er een medicijn / vaccin is dat aan alle inwoners gegeven is. Tot die tijd kan je jezelf opsluiten als je denkt dat je dat volhoudt.

En om toch nog een klein beetje on-topic te blijven: leuk zo'n lichtshow als eerbetoon, hulde voor de gedachte er achter, maar ik zie duizend keer liever de hulde die Lifesvr voorstelt met de lichten uit en een kaarsje aan.

Alleen in het donker van de nacht zijn de sterren te zien: Doe elke heldere nacht al uw lichten uit voor de helden van onze samenleving! #OnzeHeldenOnzeSterren

Commentaar

Origineel geplaatst door RCS Bekijk bericht
              Eventjes een hart onder de riem voor de Nederlandse overheid: ik steun hun beleid.

Het is een illusie on met de huidige wereldwijde verspreiding van het virus te denken dat we het uit kunnen roeien. Dus we gaan er vroeg of laat mee in contact komen, dat is een zekerheid. We kunnen er in een paniekreactie voor kiezen om de wereld in groepjes van 1 persoon in lockdown te doen tot iedereen die besmet is beter of overleden is, dan ben je misschien van het virus af. En dit gaat gewoon niet werken met misschien uitzondering van landen zoals China waar je dit wel gewoon kan opleggen en handhaven.

Je kan ook accepteren dat mensen met het virus in contact gaan komen, en er voor zorgen dat de medische zorg de vraag aan kan. Dat kan door de verspreiding van het virus af te remmen, want stoppen kan niet meer. En dat afremmen kan je doen met draconische maatregelen of met hart voor de mens.

Virologen en epidemiologen zullen hoogst waarschijnlijk kiezen voor de twee maanden of zo zelfisolatie van alles en iedereen. Een overheid heeft nog andere belangen af te wegen. En daar vind ik dat de Nederlandse overheid een van de weinigen is die gepaste maatregelen neemt en vooruit kijkt in plaats van een paniekreactie. Of ze gelijk hebben gaan we zien.

De tijd van indammen en uitroeien van het virus is echt voorbij nu. Net zo iets als een brandmelder in een brandend huis installeren, want dat geeft de beste bescherming zegt iedereen en alle statistiek...

Stel jezelf de vraag: wanneer is het weer geoorloofd om de lock-down op te heffen, de grenzen weer te openen, mensen weer een normaal leven te laten leiden? In Hubei zijn nu al dagen geen nieuwe gevallen meer gerapporteerd. Terug naar normaal of nog in zelfisolatie blijven met gesloten grenzen om herhaling te voorkomen?

De enige zinnige oplossing die ik hier zie is de gecontroleerde verspreiding waar de Nederlandse overheid voor gekozen heeft. Het gaat naar mijn inschatting een paar jaar duren voordat er een medicijn / vaccin is dat aan alle inwoners gegeven is. Tot die tijd kan je jezelf opsluiten als je denkt dat je dat volhoudt.

En om toch nog een klein beetje on-topic te blijven: leuk zo'n lichtshow als eerbetoon, hulde voor de gedachte er achter, maar ik zie duizend keer liever de hulde die Lifesvr voorstelt met de lichten uit en een kaarsje aan.

Alleen in het donker van de nacht zijn de sterren te zien: Doe elke heldere nacht al uw lichten uit voor de helden van onze samenleving! #OnzeHeldenOnzeSterren
              En u bent epidemioloog of op andere manier expert op dit vlak?
              Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Dit topic gaat over lichtvervuiling en niet over de bestrijding vd Corona-crisis. Zullen we on-topic blijven?

Daarnaast is Astroforum niet bedoeld om dit soort zaken te bespreken; de enige plek waar off-topic gegaan kan worden, is de Huiskamer.

Commentaar

Ik heb gisteren vanaf mijn balkon - overigens heerlijk in de luwte - kunnen waarnemen in de stad Groningen. Natuurlijk heb ik de lichtbundels gezien maar dat duurde maar zo kort dat ik er hoegenaamd geen last van heb gehad. Misschien omdat het zo enorm helder was dat er nauwelijks weerkaatsing optrad. Maar hoe dan ook. Ik denk dat deze actie geen enkel kwaad heeft gedaan aan de praktische uitvoering van onze hobby. Dat gezegd hebbend, ook ik ben fel tegenstander om in de nacht allerlei lichten aan te laten en zeker sky roses zijn mij een doorn in het oog.
                  Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                  Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                  Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Initiatieven om hulp en zorgverleners (Waar Lifesvr er zelf één van is) te eren zijn doorgaans goed bedoeld.
                    Maar hier zit een wel een commercieel geurtje aan! (wij van WC-eend…)

Vanavond kijk ik voor de derde keer met vrienden (ieder vanuit eigen tuin) naar het ISS, dat zou pas een leuk landelijk alternatief zijn.

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                    Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Neo, die persoonlijke uithaal is allerminst op zijn plaats. Ik zal het maar houden op stress van uw kant, het doet soms vreemde dingen met een mens.
                      Zoals Skyscanner aanhaalt, ik sta mee in de frontlinie. Ik ben mee verantwoordelijk voor 150 ambulanciers en brandweermannen. Ik heb geen les nodig in empathie.

Waar ik het in dit verhaal zeer moeilijk mee heb is niet het evenement op zich, zoals hierboven aangehaald is een evenement afgebakend en zijn er toelatingen. Hier is dat echter niet het geval, geen enkele vergunning of toelating, en denkt men onder het mom 'we doen het voor het goede doel' zomaar de regels te kunnen overtreden. Dit is puur plat opportunisme om hun bedrijf in de aandacht te brengen. En als we er niet op reageren (een klacht hoeft niet per se, maar we mogen het niet laten passeren), dan doen ze het volgende week opnieuw, en langer, en groter, en vaker.
                      Er zijn regels waar we ons aan moeten houden. En die gelden nu ook nog.

Ze hebben die skytracers 3 dagen lang overal persoonlijk gaan ronddragen.
                      En nu moeten ze ze nog eens gaan ophalen ook.

Social distancing? Enkel essentiële verplaatsingen? Ik dacht het niet. Hiermee doen ze net wat de overheid ons verbiedt.

Sterkte, Jean Pierre!
                      Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Lifesvr, hierbij excuus voor de sneer die ik maakte over empathie. De mensen in de zorg hebben mijn diepste respect voor hun goede werk en toewijding, en niet alleen in deze tijden maar sowieso altijd al omdat ik zelf regelmatig er mee te maken heb.

Zelf heb ik ook een pesthekel aan lichtvervuiling maar waar ik me zorgen over maak in dit topic is dat een tegenactie niet te onderschatten effecten kan hebben op de publieke opinie t.a.v. de astronomie community die tegen lichthinder strijdt. Zodra deze crisis voorbij zal zijn vermoed ik dat de speelruimte voor zo'n illegaal (?) lichtspektakel vanzelf aanzienlijk zal afnemen, vandaar ook 'choose your battles wisely'.
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bedankt, Neo, excuses aanvaard.
                          Ik begrijp jouw reactie ook hoor. Er zal sowieso minder begrip zijn voor de rede dan voor de actie dezer dagen.
                          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

In Nederland is de situatie wel anders, in Vlaanderen is het verboden om skytracers te gebruiken, en is het een milieuovertreding. Preventie lichthinder beraad zich nu om nav Eart-hour een persmedeling te doen, en daar is zeker plaats voor het verboden karakter van skytracers nog eens te benadrukken, hoe goed bedoeld, en hoe nobel het initiatief ook mag zijn, het mag geen milieu overtreding verschonen. Er zijn andere mogelijkheden en middelen om hulpverleners in het zonnetje te zetten.

Commentaar

Het lichtspektakel schijnt afgelopen te zijn. Niks van gemerkt. Jullie ook niet? Dan kunnen we deze discussie sluiten.
                              Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Nee hoor, niets van gemerkt!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: skybeamer.jpg views: 0 grootte: 1,21 MB id: 1443285

Even uit de prullenbak gevist, ik vroeg me al af wat dit in godsnaam kon zijn. 30 s op ISO 800 met een telelens van 400 mm F/2.8, op zondag 22 maart 2020 om 20:14 in Hilversum.

Commentaar

Werken...
                                X