Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hoe dien je hier klacht tegen in?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hoe dien je hier klacht tegen in?

Blijkbaar een Nederlands “initiatief” - al lijkt het meer op opportunisme, maar intussen natuurlijk gretig gedeeld en nagevolgd in Vlaanderen. Kan dit niet op voorhand gestopt worden?

Ik zou graag klacht indienen maar mag niet gaan rondrijden om die plekken te gaan opsporen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 70CED38B-03EF-4E8B-888F-36004B452BC9.jpeg views: 323 grootte: 125,3 KB id: 1442599
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

In Vlaanderen is dat een Vlarem overtreding. Je kan daar klacht tegen indienen bij de milieu- of duurzaamheidsambtenaar van de gemeente, maar dan dien je wel te weten welke gemeente. Preventief klacht neerleggen zal niet kunnen vrees ik, vermits de overtreding niet gebeurd is.

Commentaar

Joh, ik zou eerder zeggen, geniet ervan en wees blij als je zelf niets mankeert.
      Het is maar een eenmalig ding van een half uurtje en geen structurele overlast.

Bij dit soort evenementen om onze helden in het zonnetje te zetten zou ik sowieso niet gauw klagen over wat overlast.

Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

iemand die daartegen klacht DURFT in te dienen schaadt onze hobby op de meest erge manier dat je je maar kunt bedenken. Ben ik van overtuigd. Een half uurtje eerbetoon...
        En dat op een moment dat vroeg of laat erg veel mensen psychisch zwaar onder druk staan. Ik hoop eerder dat dit initiatief wekelijks wordt herhaald.
        Ik wit niets van dit evenement, maar deel het nu ook zelf op social media. Voor mijn medemensen.
        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Gelukkig is het dan toch nog niet astronomisch donker.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: lightthesky.gif views: 0 grootte: 8,3 KB id: 1442617

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
          Ik hoop eerder dat dit initiatief wekelijks wordt herhaald.
          Ik hoop eerder dat mensen die de hele dag thuis opgesloten zitten 's avonds in hun achtertuin of op hun balkon gaan kijken naar de prachtige sterrenhemel en er troost uit putten.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Wel dan volgende week: met z’n allen sluikstorten tegen snelheidsovertredingen? Moet ook maar kunnen dan!

Zelfs onder het mom van “eerbetoon” is dit niet goed te praten. Dit is een precedent en het doet nog maar eens een schepje bovenop het gevoel waartegen we strijden.

Een beter initiatief zou zijn: doe alle openbare lichten uit, laat een kaarsje branden en ga buiten eens genieten van de sterrenhemel.

weet je wat, ik geef het op.
            Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Je mag dit toch niet zo erg opnemen... In Gent is er elk jaar het lichtfestival. De overgrote meerderheid van onze faculteit sterrenkunde gaat daar met graagte naartoe, ikzelf inbegrepen. Het is een evenement... Iets waar de mensen plezier aan beleven, zonder iemand kwaad te doen. Als we tegen alles wat licht is gaan ageren, dan jagen we de rest van de mensheid die geen sterren kijkt tegen ons in het harnas. Alle openbare verlichting uit ben ikzelf ook falikant tegen trouwens. Beter verlichten: dat wel.
              Niet iedereen wil naar de sterren kijken. Dat moeten we ook respecteren.
              Hier luiden nu naast mijn deur elke dag om 20 uur de kerkklokken als eerbetoon. Moet ik dat dan als lawaaihinder gaan zien? nee toch...

Commentaar

Aan je bericht te zien moet je toch internet hebben en kan je moeilijk gemist hebben wat er de laatste weken gaande is.
                Zoek anders eens op; "empathie"

Commentaar

Ben het met Jeanpierre eens dat als je over dit kortstondige evenement gaat klagen dat het de strijd tegen langdurige lichtvervuiling meer schade dan goed zal doen.
                  Als de economische gevolgen over een tijdje merkbaar worden zijn er vast wel weer meer oren naar plannen voor bezuiniging op nodeloze verlichting.

Commentaar

Helemaal mee eens, zo'n evenement laten blokkeren daar valt nauwelijks iets mee te winnen maar veel mee te verliezen op de langere termijn.
                    - Choose your battles wisely.

Commentaar

Mijn dochter is medisch laborant ( echografie, cardio, pacemakers ) ze heeft al meer Convid 19 patiŽnten onderzocht als dat wij tegen zullen komen op dit moment werkt ze meer dan normaal en dan gaan we zeuren over een lichtshowtje van een half uurtje.

Commentaar

Origineel geplaatst door sidney Bekijk bericht
                        Mijn dochter is medisch laborant ( echografie, cardio, pacemakers ) ze heeft al meer Convid 19 patiŽnten onderzocht als dat wij tegen zullen komen op dit moment werkt ze meer dan normaal en dan gaan we zeuren over een lichtshowtje van een half uurtje.
                        vandaag is mijn oudste zoon (41) opgenomen. We hebben een vriend verloren in ItaliŽ (Begamo). Iedereen , ook wijzelf hier, heeft recht op wat 'licht' om het ludiek te zeggen.

Commentaar

Het lijkt mij inderdaad zeer verstandig om deze even te laten voor wat het is. Het is maar een half uurtje, en op dit moment vol op het orgel gaan tegen lichtvervuiling zal meer kwaad dan goed doen. De prioriteit ligt nu (volkomen terecht) even ergens anders.
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

jeanpierre : Veel sterkte in deze moeilijke tijden. Ik hoop dat het snel weer beter gaat met jouw zoon.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              jeanpierre : Veel sterkte in deze moeilijke tijden. Ik hoop dat het snel weer beter gaat met jouw zoon.
                              Dankjewel, hij is jong en sterk maar net als ik ook longpatiŽnt. Hij was er vroeg bij, dus komt wel goed...

Commentaar

Werken...
                              X