Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lichtvervuiling, pandemieŽn en automatische SQM-metingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lichtvervuiling, pandemieŽn en automatische SQM-metingen

De komende weken merken we misschien weer dat vliegverkeer een nadelige invloed heeft op de bewolking. Er zal veel minder gevlogen gaan worden.

Vergeleken met de vorige keer dat dat gebeurde, een vulkaanuitbarsting op IJsland hebben we nu een tool om dat wat quantitatiever na te gaan: http://washetdonker.nl/

What where the skies like when you were young?

Ik vond het gisteravond al heel transparant. Coddington's nevel was gemakkelijk, en spiralen in M106 en NGC 2903.
    Ik heb geen SQM, maar bij mij zal het misschien ietsje beter zijn geweest dan in De Zilk.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Gisteravond leken er inderdaad minder vliegtuigen voorbij te komen en met het blote oog waren vrij veel sterren te zien, maar door de telescoop viel de transparantie toch wat tegen. Komeet C/2019Y4 Atlas was amper te zien. Alsof er nog steeds cirrusnevels of vliegtuigstrepen waren. Een goede avond, maar geen topavond.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Op flightradar24.com lijkt het aantal vluchten afgelopen week inderdaad iets te zakken...
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot_2020-03-17 Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map Flightradar24(1).png views: 79 grootte: 80,6 KB id: 1442131
        Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
        X