Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar zijn goede plekken met weinig lichtvervuiling?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar zijn goede plekken met weinig lichtvervuiling?

Ik woon in de randstad precies tussen noord- en zuid Holland.
    ik mijn tuin kan ik net nog de orionnevel zien, maar minder heldere objecten zijn niet te zien.
    Op welke plek in Nederland (liefst zo dichtbij mogelijk) is de lichtvervuiling een stuk minder kun je ook goed de auto parkeren?

cloudbuster heeft ooit een mooie topic hier op 't forum gezet:

https://www.astroforum.nl/forum/visu...derland-belgi
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Op de astrowiki vind je ook een lijst van waarneemplekken incl. beschrijving per plek:
      http://wiki.waarnemen.com/index.php/Waarneemstekken
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

lightpollutionmap.info
        of
        Blue Marble Night Lights
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Woon zelf ook in die regio (Haarlemmermeer) en ga voor donkerdere omgevingen richting kop Noord-Holland. Heel soms de knardijk tussen almere en lelystad, maar dat is al een stuk minder dan kop noord-holland.

Zijn waarnemers die richting parkeerterrein bij N206 lisse/hillegom gaan of wassenaarseslag, maar dan ben je beperkt tot het westen, aangezien daar zee is. Kijk je naar de rest, dan kijk je het licht in.

Veel plezier met uitzoeken.
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

https://avex-asso.org/dossiers/pl/europe-2016/
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Bedankt voor de reacties, ik ga het testen.

Commentaar

Ik heb begrepen dat de parkeerplaats bij De Zilk voor de Amsterdamse Waterleidingduinen groter is gemaakt en donkerder is. Zelf nog niet wezen kijken. In de zeerichting en in het zenit is het daar aardig donker, naar het oosten, zuiden en noorden nog steeds flink wat licht.

Langevelderslag is waarschijnlijk niet handig, je kan bij mijn weten (een jaar geleden wezen kijken) het terrein niet op met de auto en er is veel verlichting bij het restaurant aan de zeekant.

Wassenaarse Slag is aardig donker nu, als je in de schaduw van de containers kan staan. Sporadisch wordt daar waargenomen, ben er zelf al een jaar niet meer geweest, en dit jaar heb ik ook andere plannen als het helder is.

echt donker moet je naar de kop van Noord-Holland. Zie de topics over breezanddijk.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Voor mensen die in de buurt van Veenendaal - Ede - Wageningen kan ik 'knooppunt 27' in het Buitenveld aanbevelen. Vrijwel 360 obstakelloos zicht en alhoewel je in de verte wel stadsverlichting ziet, kun je de melkweg goed zien.
                  Celestron EdgeHD 8" (f10/f7) | Advanced VX | ROR Observatory | Canon EOS 1100d

Commentaar

Origineel geplaatst door mvlaanderen Bekijk bericht
                    Voor mensen die in de buurt van Veenendaal - Ede - Wageningen kan ik 'knooppunt 27' in het Buitenveld aanbevelen. Vrijwel 360 obstakelloos zicht en alhoewel je in de verte wel stadsverlichting ziet, kun je de melkweg goed zien.
                    Dit is toch bij dat uitkijktorentje? Staat al een tijdje op m'n lijstje om een keer de telescoop op te pakken en daar 'ns neer te zetten.

Commentaar

Origineel geplaatst door mvlaanderen Bekijk bericht
                      Zag je de melkweg al vr middernacht? Dan is die plek behoorlijk donker.
                      Toen ik zondagavond (22 - 1 uur) op een plek met relatief weinig lichtvervuiling zat, lukte het niet de melkweg tussen Casiopeia en Orion te zien.
                      Na middernacht komt de Zwaan hoger aan de hemel en daar is de melkweg helderder.
                      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door HanKr Bekijk bericht

Dit is toch bij dat uitkijktorentje? Staat al een tijdje op m'n lijstje om een keer de telescoop op te pakken en daar 'ns neer te zetten.
                        Klopt. Zeker doen! Het is een prachtlocatie. Ik raad je wel aan om iets het veld in te lopen. Groot licht is populair bij automobilisten

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht

Zag je de melkweg al vr middernacht? Dan is die plek behoorlijk donker.
                          Toen ik zondagavond (22 - 1 uur) op een plek met relatief weinig lichtvervuiling zat, lukte het niet de melkweg tussen Casiopeia en Orion te zien.
                          Na middernacht komt de Zwaan hoger aan de hemel en daar is de melkweg helderder.
                          Ik begin meestal pas rond 23.00 uur. Daarna let ik niet zo op tijd. Laat ik zeggen dat het wel vroeg in de nacht is.

Commentaar

Zelf al 3 keer nabij Dijkgatsbos geweest in de buurt van Wieringerwerf. Mooi uitzicht op het oosten en zuiden. Helaas zijn wij niet de enigste die van deze donkere plek gebruik maken.
                            De laatste keer 3 auto's het parkeer terrein op zien rijden maakte een rondje en reden weer weg. Verder is het er wel schitterend en heerlijk rustig te genieten van de natuur.

Commentaar

Ik woonde vroeger in Hillegom en ik heb inderdaad de parkeerplaats bij de Zilk gebruikt als waarneemplek. Ook een plek in de bollenvelden tussen Hillegom en Lisse was ok. Ergens langs de derde loosterweg en dan een flink stuk richting de spoorlijn. Voorbij rijdende treinen waren dan wel meh.

Momenteel woon ik in Rotterdam en daar is het nogal ruk. Heb hier voor in de achtertuin een 25 cm dobson staan en dat lukt wel.

Gelukkig kreeg ik anderhalf jaar terug verkering en mijn lief woont in Dreischor op het eiland Schouwen-Duiveland in Zeeland. Ik heb bij haar mijn 12 cm refractor neergezet, en het is daar nog goed te doen. Naar het zuiden wel wat last van de lichtkoepels van Zierikzee en daarachter Goes/Middelburg/Vlissingen maar over het algemeen prachtige omstandigheden daar als het helder is. En zeker beter dan Hillegom en omgeving en Rotterdam.

Als mensen dus wat meer naar het zuiden zitten in de randstad is dit ook te overwegen.
                              SkyWatcher Startravel 120 az3, Konus 20 x 80 bino, Horizon 7 x 50 dakkant bino, Noblesse 7 x 50 porro bino.

Commentaar

Werken...
                              X