Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

shocking: lichtvervuiling in beeld gebracht met drone

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

shocking: lichtvervuiling in beeld gebracht met drone

Afgelopen weekend maakte een drone een nachtvlucht boven het Westland.

video

Zo is goed te zien wat het effect is van verschillende lampen die glastuinders gebruiken (oranje = hogedruknatriumlampen, paars/roze = led).

Waarschuwing: shockerend voor astrofotografen.

Commentaar

Ja, daar mag je wel een zonnebril bij opzetten, thex.

Commentaar

Brr, die paarse kleur is wel extra lelijk. Hoe ziet dat er vanaf de grond uit of domineert het oranje.
        Je ziet ook mooi de inversielaag, doordat we in NL ook geen hogere heuveltoppen hebben om uit te wijken, extra nadeel.

Commentaar

Origineel geplaatst door reflector Bekijk bericht
          Brr, die paarse kleur is wel extra lelijk. Hoe ziet dat er vanaf de grond uit of domineert het oranje.
          Lelijk inderdaad, maar wel een beter oplossing dan "normaal" licht, aangezien er minder energie nodig is voor dezelfde "groei".

Commentaar

Als je dat paars beter kunt uitfilteren (visueel en fotografisch) dan is het een vooruitgang. Wat vinden de deskundigen?
            Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Heb 's even zitten googelen op emissiespectra van lampen in de tuinbouw.
              Wat ik zo snel kan vinden is dat er twee frequentiegebieden belangrijk zijn voor de plantjes: ca. 440-450nm en ca. 650-660nm
              Blauw en rood, dus dat verklaart de roze/paarse gloed wel lijkt me.

Die eerste (440-450) is wel te filteren, maar die tweede (650-660) is heel erg vervelend.
              H-alpha zit namelijk op 656.28. Kennelijk is het precies de H-alpha lijn waar het de plantjes om te doen is!
              Heel interessant maar ook heel verontrustend...

Hmm, en gek ook eigenlijk, want de zon heeft juist een dip in de emissie op die lijn.

Commentaar

Ook in N-Limburg rukt de innovatieve roze LED verlichting langzaam maar zeker op en mengt zich sinds kort een voorzichtig roze koepeltje tussen de oranje wolken. Een gelukje is dat rond 18:00 uur het hele kassenspektakel uit floept, dat was wel eens anders. De nieuwe straatlantaarns zijn ook een hele verbetering, zie de lamp midden op de voorgrond. Goed afgeschermd en ze worden rond middernacht nog eens in stapjes gedimd.

roze leds
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.

Commentaar

Bij station Driebergen-Zeist zag ik bij de nieuwe onderdoorgang geeloranje LEDtarenpalen, met vrijwel dezelfde kleur als natriumlampen. Goed afgeschermd (zoals de meeste ledtarenpalen) maar ook makkelijk te filteren kleur.
                  Ik hoop dat dit soort ledtarenpalen vaker gebruikt worden, nog beter dan de 3000K die al beter is dan de felwitte 4000-5000K en die je ook steeds meer ziet.
                  My eyes are the best optical devices provided. Others:
                  GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Zou er geen glas of coating bestaan die licht in maar een richting doorlaat. Vast niet..
                    Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Zag net dit en moest direct aan
                      Lichtvanger denken.

https://www.thisiscolossal.com/2019/...nhouse-series/

Op twitter werd dit door @darkskyseatle gedeeld en in de reacties las ik dingen als: “och Amsterdam kennende zal dit wel powered zijn door windmolens”... alsof het dan opeens minder erg is.

C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

And now the wheels of heaven stop
                        You feel the devil's riding crop
                        Get ready for the future
                        It is murder

barnyman geeft ook een mooi voorbeeld
                        (ik ga wel kijken maar stop met cola)

Commentaar

Werken...
                        X