Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Invloed van de maan op hemelachtergrondhelderheid

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Invloed van de maan op hemelachtergrondhelderheid

Op twitter kwam ik een ontzettend interessante set grafieken tegen van iemand die de hemelachtergrond afgelopen nacht met 87% maan had bijgehouden op de campus van de Universiteit Groningen.

De maan ging onder om 4 uur en er was geen verschil te zien in de SQM, die daar rond de 17.5 hangt. Vanaf een meetlocatie 1500 meter verderop (!) met SQM rond 19.8 zag je het verschil wel, met diepste dip net even onder de 18.

Hier vind je de grafieken:
    https://twitter.com/wegisdezon/statu...76065407102977

Op locaties met heel veel lichtvervuiling kun je dus altijd evenveel zien, ongeacht de maan. Waar de grens ligt, hangt natuurlijk af van HOE lichtvervuild en hoeveel maan. Maar het lijkt er dus op dat met 87% maan de grens op een SQM waarde van 18 ligt. Op http://washetdonker.nl/ staan grafieken van meerdere locaties met verschillende "basisduisternis".
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Ik heb gisteravond op mijn 17.4 thuislocatie nog wat dubbelsterren bekeken en had al de indruk dat het weinig uitmaakt met die maan er bij.
    Toch nog een voordeel van zo'n lichtvervuilde locatie dus
    C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Interessante waarneming. Ook al zou men kunnen zeggen dat dit ergens logisch is als men bedenkt dat de bijna volle maan ook weinig invloed heeft als deze overdag te zien is, het is toch mooi om dit in de metingen bevestigd te zien. Desondanks heeft voor mij ook in de lichtvervuilde stad het maanlicht veel invloed als ik sterrenhopen etc wil kijken. Dan is er toch extra strooilicht. Veel hangt ook af van de transparantie denk ik, en die kan per nacht toch sterk verschillen.

Frappant is het verschil tussen de campus en de lokatie op slechts 1500m afstand!
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Als je van grafiekjes houdt; vorig jaar maakte ik OSC opnamen van de Pleiaden terwijl de Maan (eerste kwartier, dus 50%) zo'n 81 graden verderop stond. Ik dacht, laten we eens proberen of het iets wordt. Het was immers mooi helder en transparant. De invloed van de Maan op de helderheid van de hemelachtergrond was duidelijk aanwezig tot het moment dat hij onder de horizon verdween. (zie scherpe knik in de curve). De onderbrekingen waren om tussentijds de scherpstelling te checken. De waarden zijn uit DSS geplukt na de registratiestap.

Locatie was Venlo, redelijk lichtvervuild maar toch niet zo erg dat de Maan geen factor van betekenis meer is.
        De laatste drop in helderheid is door het verder dimmen van de stadsverlichting.

storend licht
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

We hebben met de WLS nu ook zo’n SQM zoals bij Http://washetdonker.nl aangeschaft. Nu een plekje vinden om ‘m neer te zetten en aan te sluiten.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
          X