Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lightpollutionmap.info

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lightpollutionmap.info

Op https://lighttrends.lightpollutionmap.info kan je voor praktisch elke plaats op Aarde, en zelfs voor je eigen waarneemplaats, het verloop van de lichtvervuiling van de afgelopen jaren in beeld brengen.
    De werking is erg simpel: klik linksboven in het zoekvak en type de naam van bijvoorbeeld je woonplaats in. Daar wordt dan op ingezoomd. Vervolgens kan je met de muis inzoomen en slepen naar de gewenste plek. Kies vervolgens linksboven het kruis-pictogram (analyse data by selecting a pixel), de cursor wordt een blauw kruisje en klik vervolgens op de gewenste locatie.

Er verschijnt links een nieuw keuzemenu. Standaard staat de VIIRS DND satelliet geselecteerd. Als je vervolgens op "Generate chart" klikt, dan krijg je een grafiek met de gemeten waarden vanaf 2013 en een trendlijn. Let op dat de schaal op de y-as zich aanpast aan de gemeten waarden. Zo zal de schaal bij Grandpré heel anders zijn dan die van bijvoorbeeld hartje Amsterdam!

Door bij satellietkeuze DMSP te kiezen krijg je een grafiek vanaf 1992. De data hebben (zoals elk soort data) wel hun beperkingen. Een toelichting wordt gegeven bij "About" (rechtsboven). Zo komen de waargenomen golflengtes niet helemaal overeen met die waarvoor het menselijk oog gevoelig is.
    Maar het is zonder meer grappig om te zien hoe het verloop in de jaren is, en om de gemeten waarden van verschillende waarneemplekken met elkaar te vergelijken.

Heel interessant.
    Bedankt voor de link.
    Ik heb het bekeken voor zowel mijn eigen woonhuis als mijn vakantie-adres.
    Wat ik al vermoedde bleek waar. In beide gevallen is het er niet op vooruitgegaan, integendeel.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Het is interessant om het verloop over tijd te bekijken. Wat wel opvalt is dat voor veel plaatsen de spreiding van de waarden nogal groot is, soms ook met behoorlijke uitschieters. Maar de trendlijn zal waarschijnlijk toch een indicatie geven of het beter/slechter is geworden.

Commentaar

Voor mijn thuislocatie inderdaad ook heel veel uitschieters, maar wel een dalende trend (-2.83% sinds 1992). Wellicht ergens een straatlamp al een paar jaar kapot

Wel schrikwekkend: waar mijn schoonouders wonen (op het platteland in de Westhoek in Vlaanderen) is er een stijging van 11,12% over dezelfde periode.
        Last bewerkt door Toxmose; 05-06-19, 11:22. Reden: Even schoonouders hun locatie erbij genomen
        'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Helemaal schrikbarend: zelfs op de Roque de los Muchachos op La Palma stijgt de lichtvervuiling. En dat terwijl het een Dark Sky Park is.

Commentaar

Thuis is de trend heel licht dalend, op de Sterrewacht stijgend.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
            X