Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"Gele natriumlamp langs rijksweg ingeruild voor hagelwit ledlicht"

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Gele natriumlamp langs rijksweg ingeruild voor hagelwit ledlicht"

https://www.ad.nl/auto/gele-natriuml...icht~aa130c9a/

Kak. Daglicht = volledig spectrum = lichtvervuilingsfilter gaat niet meer helpen.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Maar wel weer veer betere afscherming. Per saldo denk ik wel een verbetering. Hier bij de A1 staan die dingen al en ik zie echt minder uitgestraald licht. Zeker op die vochtige avonden.
    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Het is niet alleen maar slecht nieuws. De LED lampen bij mij in de buurt zijn véél beter afgeschermd dan de oude kwik / natrium lampen. Die schenen namelijk bijna 30 graden omhoog en de LED lampen zijn vanaf 40 graden omlaag vrijwel volledig afgekapt. Het is hier in Rotterdam nog steeds geen pretje maar het verschil is duidelijk zichtbaar. En misschien kan Rijkswaterstaat na verloop van tijd wel overtuigd worden om de verlichting na middernacht te dimmen of uit te zetten. Het is in elk geval een stap(je) in de goede richting .

Jarno

Commentaar

Goh, ALS ze goed geplaatst worden dan winnen we wel qua uitgestraald (verloren) licht. In Nederland wordt daar wellicht heel goed naar gekeken, bij ons merk ik vooral volgende zaken op:

- LED-armaturen worden zomaar op de bestaande palen geplaatst, en dus ook nog vaak eens in een hoek omhoog.
        - De bestaande palen stammen uit de tijd dat er een kwikdamplampje op moest. (dus moesten de palen relatief kort bij mekaar staan). Nu hangen ze er een LED mastodont op. Overkill??
        - Als ik kijk naar de lichtkoepels rond mij; dan zie ik de kleur veranderen van oranje naar grijs/wit. Voor mij duidt dat toch écht niet op winst hoor.
        - "Goedkoper in onderhoud en energieverbruik" lijkt nu een excuus om overal licht te gaan plaatsen. Ook waar het vroeger 'te duur' was.
        Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

"Goedkoper in onderhoud en energieverbruik" lijkt nu een excuus om overal licht te gaan plaatsen. Ook waar het vroeger 'te duur' was.
          Dat zie ook in meer en meer met buitenlampen die overal opgehangen worden om het inbrekers gemakkelijker te maken.

Commentaar

Bij mij merk ik een duidelijke achteruitgang.
            ik haalde een SQM-Lvan 20.3 max, maar sinds de led armaturen ben ik niet meer boven de 20 gekomen.
            Laaste tijd is dat zelfs 19.7.

Maar goed de blaadjes zijn van de bomen dus ik ben benieuwd wat het gaat worden als die er weer zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Han.K Bekijk bericht

Dat zie ook in meer en meer met buitenlampen die overal opgehangen worden om het inbrekers gemakkelijker te maken.
              Inderdaad, onze achtergevel en slaapkamer wordt sinds kort ook regelmatig in het licht gezet door de nieuwe achterburen. Licht okay, maar waarom zo veel en waarom omhoog?
              Toch maar eens even kennis gaan maken
              Arjan

Commentaar

Bij mij is alles veel meer en meer ledlicht in de omgeving geworden, dat straalt recht naar beneden en wordt ook na een bepaalde tijd gedimd. Het is een heel stuk donkerder geworden, dat merk ik met de astrofotografie en ook aan de sqm metingen die nu zo'n 0.4 is gestegen in mijn achtertuin.
                Het was inderdaad wel goed geweest, als ze nu een led lamp hadden ontwikkeld, die slechts 3 piekjes in het spectrum had, om daarmee toch wit licht te suggereren, dan hadden wij daar mooi filters voor kunnen toepassen. Maar goed, ons kleine astrowereldje heeft een te kleine stem tegen de rest.
                Last bewerkt door Bert Bogchelman; 26-02-19, 08:57.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                X