Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dag La Palma

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dag La Palma

https://www.lapalma-info.nl/2018/11/...-van-la-palma/

Liggen er een paar vuistgrote stenen in de buurt?
    I don't pretend to understand the Universe - it's a great deal bigger than I am.

Comment

Die liggen er genoeg! Kan nauwelijks geloven dat dit echt waar is, zo stompzinnig.

Comment

Het is niet goed. Maar het bezoekerscentrum ligt niet op de top, maar een stuk lager. Vanaf de sterrenwacht en zeker vanaf de Pico de la Cruz zie je die lantaarnpalen niet staan; de schade valt dus mee.

Maar inderdaad: stompzinnig is het wel.

Comment

Verder is de installatie goedgekeurd door “la Oficina Técnica para la Protección de la Calidad del Cielo, perteneciente al Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC)” wat dus het technische bureau voor de bescherming van de luchtkwaliteit is. Die zullen toch wel weten wat ze doen? Een ex-collega van mij weekt er nu als teleskoop-operator en denkt dat het allemaal wel mee zal vallen. Er staan nu al lantaarnpalen daar en die zijn rood en van lage lichtsterkte...
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Het viel mij op tijdens mijn 2 bezoeken dat op La Palma bepaald geen moeite wordt gedaan om lichtvervuiling tegen te gaan. Er zijn best wel een aantal wat grotere tot grote plaatsen (totaal 70k inwoners?) waar geen enkele poging wordt gedaan om maar iets tegen de lichtvervuiling te doen. Nu zijn er nog steeds heel mooie waarneemplekken te vinden hoor!
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

De astro-mannen zelf doen ook niet heel goed hun best. Ze rijden 's nachts met auto's met verlichting over het terrein vd sterrenwacht en hebben het licht in hun 'Residentia' ook aan (weliswaar aan de kant afgewend van de sterrenwacht, maar toch vreemd).

Op de plekken waar wij afgelopen maand waargenomen hebben, zullen we geen last van deze nieuwe verlichting hebben.

Comment

Dat is wat kort door de bocht. Natuurlijk is er lichtvervuiling van de grotere plaatsen, maar dat is onontkoombaar. Als je naar de buitenwegen kijkt en de gebruikte armaturen zie je dat er zeker wel wat gebeurt. Ook zijn er geen omhoog stralende lampen, en zijn er geen grote billboards of reclamezuilen te zien. Vliegtuigen moeten ook een speciale route vliegen. Dus "geen moeite" gaat wat ver.
                What happens in Cygnux X-1
                Stays in Cygnux X-1

Comment

Voor zover ik me herinner zijn de astronomen verplicht om 's nachts met de lichten van hun auto aan te rijden... Heeft te maken met de veiligheid en de verzekering... Ik moet wel toegeven dat ik meestal de lichten uit deed, zeker wanneer ik één van de andere telescopen passeerde.
                  Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                  457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Comment

Lijkt mij ook niet meer dan logisch dat je gewoon je autolampen aan hebt. Het licht in de residentia is inderdaad opvallend, maar ik vraag me af hoeveel effect dat heeft op die telescopen.
                    What happens in Cygnux X-1
                    Stays in Cygnux X-1

Comment

Working...
                    X