Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Tess-W fotometer

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Tess-W fotometer

Dankzij de vrienden van de uni complitense en het Stars4all EU project ben ik de trotse bezitter van een Tess - fotometer. Vergelijk het met een SQM, waar wat optische verbeteringen aanzitten, en 'verbonden' met een netwerk van kastjes. Astron en Sterrewacht Leiden hebben er inmiddels ook een. Vanaf vanavond wordt de hemelhelderheid gemeten en doorgegeven aan het portaal. Alles is open en over een tijdje komt het apparaat ook daadwerkelijk op de markt. Nu provisorisch op het dak van de schuur. Ben benieuwd.
    Op de website tess.stars4all.eu vind je veel (goede) informatie.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

heel interessant, hoe zorg je er zonder domepje voor dat dit schoon blijft
    Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Commentaar

Af en toe poetsen vrees ik De sqm is nu live en te zien op http://tess-dashboards.stars4all.eu/...rlands?orgId=1
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dit is echt heel leuk. Een nachtje bewolkt/onbewolkt. SQM-waarde, temperatuur (van sensor) en bewolking in handige grafiek. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screenshot 2018-10-29 at 11.37.22.png views: 71 grootte: 466,6 KB id: 1398939

Commentaar

Vooral ook leuk om te zien hoe de SQM waarde correleert met het wolkendek!
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Grappig! De tijdstippen zijn in UT?
            Wat ik er niet uithaal is de Maan. Die kwam al vrij vroeg op, maar des te hoger die in het begin van de avond komt, des te beter lijkt de SQM-waarde te worden.
            (maar misschien loste gedurende de avond een lichte sluierbewolking op, zodat het Maanlicht veel minder verstrooid werd en de SQM-waarde daarom beter werd)

Heb je al enig idee wat de prijs van dit ding gaat worden?

Commentaar

Als ik het goed zie gebruik je een MLX IR sensor om te bepalen of er wolken zijn. Welke precies? Wat voor waarden gebruik je om te bepalen of het helder is, bewolkt of sluier? Mooi ding hoor!
              Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

GuusGilein ik vrees dat als de SQM maximaal 18 aanwijst, de maan wel het minst van je zorgen is.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                  GuusGilein ik vrees dat als de SQM maximaal 18 aanwijst, de maan wel het minst van je zorgen is.

Hebben jullie hem al geprobeerd op het dak van de Sterrewacht?

Commentaar

Nog niet, via het WLS-kanaal heb ik er ook nog niets over gehoord. Lijkt me wel een geinig ding om op het dak te hebben staan. maar misschien komt die wel op het dak van het Oort-gebouw, en dat zou jammer zijn.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

svdwal ik stuur je even een pm, een student (die je vast wel kent) waarmee ik samenwerk heeft er een, en zoekt een plekje. Zou mi ook beter passen in de oude sterrenwacht. Misschien kunnen jullie samen het dak op
                      zwik de specs staan op de site http://tess.stars4all.eu . Het ontwerp is helemaal open.

Commentaar

Inmiddels is de link die ik plaatste niet meer geldig, maar onze Spaanse vrinden hebben zelfs een beter dashboard gemaakt voor mijn fotometer-op-dak.
                        https://tess.dashboards.stars4all.eu...ars243?orgId=1
                        Mijn tuin is officieel een magnitude 20 tuin. Niet verkeerd eigenlijk!

Commentaar

Werken...
                        X