Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veel Nederlandse steden langzaam donkerder

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Veel Nederlandse steden langzaam donkerder

Na jaren lang ieder jaar lichter te zijn geworden lijkt Nederland op een keerpunt beland. Veel Nederlandse steden worden weer langzaam donkerder.
    Dit blijkt uit meetgegevens van de satelliet Suomi NPP die de afgelopen 6 jaar het opgaande licht heeft gemeten van de 54 grootste steden in Nederland.
    Provincies waar de steden het snelst donkerder worden zijn Flevoland (-2,4% per jaar), Gelderland (-1,7%) en Friesland (-1,5%).
    De Zuid Hollandse steden stoten het meeste licht uit per km2 (32). Gevolgd door Brabant (23) en Noord Holland (21).
    De provincies met de donkerste steden zijn Drenthe (10,5), Groningen (11,9) en Flevoland en Friesland (12,1).
    De steden die het meeste licht uitstralen zijn Delft (score 48), Amsterdam (40), Rotterdam (score 36), Den Haag en Zoetermeer (score 30).
    De steden die het donkerste zijn: Stadskanaal (score 7), Dronten, Emmen, Heerenveen, Veendam (score 9).
    Volledig artikel, met verwijzing naar het te downloaden onderzoek, is hier te lezen.

Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Goed nieuws!

Wel wordt er steeds meer led verlichting aan de huizen gehangen. Hopelijk blijft de invloed daarvan beperkt.

Comment

Het is goed nieuws dat steden iets minder lichtvervuiling veroorzaken.
      Het is minder fraai dat bloemenkwekers nu de koppositie van grootste lichtvervuilers hebben overgenomen. Sommige kassen stoten meer licht uit dan steden met honderdduizenden inwoners!
      Slecht afgeschermde assimilatiebelichting.
      Dat blijkt uit deze metingen van dezelfde Suomi NPP satelliet:

Click image for larger versionName:	NL lichtvervuiling Suomi NPP VIIRS.jpgViews:	1Size:	483.4 KBID:	1398830
      Source: NOAA National Centers for Environmental Information / NASA, 2018. This material is in the public domain and not subject to copyright protection.

Kan dit de nieuwe lichtvervuilingskaart van Nederland worden? Wat denken jullie?

Aan de resolutie valt nog wel iets te verbeteren, want ik las dat de satelliet elke 750x750 meter waarneemt.
      Last edited by Fabricius; 28-10-18, 16:29.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

De algemene lichtvervuiling in BelgiŽ valt weer onmiddellijk op in deze foto. Echt donkere gebieden heb je gewoon nog amper, er zit gewoon OVERAL een lichtwaas.

Ik kan op de foto zÚ de twee steden waar ik werk, en de gemeente waar ik woon perfect terugvinden. (Rode lijn). de groene lijn trok ik onder de regio waar Skyscanner en ik vaak gaan waarnemen. Maar misschien moeten we maar eens overwegen om naar de streek met de blauwe cirkel uit te kijken?

Click image for larger version

Name:	Photo.jpg
Views:	1
Size:	209.9 KB
ID:	1398887
        Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Lifesvr ons goene vlekje ziet er zo slecht nog niet uit.
          maar verder links beneden ziet er veel beter uit.

Op weg naar Pairi Daize (Brugelette) vanaf Edingen valt gelijk op dat er veel minder straatverlichting is. In tegenstelling tot het overgtorte deel van Belgie staan er daar geen verlichtingspalen langs elke weg.

Ik zou graag eens de kleine baantjes in de omgeving van Silly gaan scouten. Helemaal doorrijden naar Pairi Daiza hoeft nu ook weer niet.
          Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
          Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Working...
          X