Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ledverlichting

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ledverlichting

Onlangs is bij ons op grote schaal ledverlichting in de omgeving geplaatst. Vroeger was de SQM waarde maximaal 19,2. Zonder LPF filter waren alle lights na 2 minuten zwaar overbelicht. Onlangs heb ik lights genomen bij ISO 400 zonder LPF filter met 4 minuten belichten. De resultaten waren helemaal niet slecht. Op dat moment was de SQM waarde ca 19,4 een hele verbetering. Na 1 uur werd de intensiteit van de.verlichting verminderd, de SQM liep op naar 19,55. Er waren sporen van de Melkweg in het zenit te zien. Ik heb veel negatieve dingen over ledverlichting gelezen, maar mijn ervaring is toch wel zeer positief voor de lichtvervuiling in onze omgeving. Misschien kan iemand hier wat licht over laten schijnen
    Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/5048-skyheerlen" > Skyheerlen; 01-10-18, 09:24.
    Takahashi Toa 130 CGEM montering en Polarex 75/1200

Ik ervaar hetzelfde in mijn omgeving. Vrijwel alle ouderwetse natriumlampen van de lantaarnpalen zijn vervangen door led verlichting (alleen bij ons in de wijk nog TL) en ik merk aan mijn SQM metingen ook dat het een stukje donkerder is geworden. Ik schiet vrijwel uitsluitend RGB.
    Deze opname heb ik pasgeleden gemaakt met 300s belichtingen in RGB zonder lichtvervuilingsfilter: https://www.astroforum.nl/forum/astr...mma-cassiopeia
    Verder heb ik melding gemaakt van een boerderij met ontzettend felle verlichting die omhoog en horizontaal scheen i.p.v. op de grond. Ook brandde deze verlichting de hele nacht. En dat terwijl deze boerderij midden in een natura 2000 gebied ligt. Er kwam meteen actie en de instantie die mijn klacht behandelde heeft de betrokkene geadviseerd om een timer en afscherming te plaatsen en ik bemerkte vorige week al dat er lampen waren uitgeschakeld. Ik moet over een paar weken van de instantie gaan kijken of het nu beter is.
    Er wordt echt wel iets gedaan tegen de lichtvervuiling tegenwoordig, zeker als je in een natuurgebied zit. En dat zit ik gelukkig.
    Hier kan je de gebieden inzien: https://www.synbiosys.alterra.nl/nat...mapszoek2.aspx
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Het ligt niet aan LEDs vs. iets anders: het ligt vooral aan het feit dat de armaturen veel beter zijn geworden en dat LEDs makkelijker enkel hetgeen je wilt verlichten kunnen verlichten.

Je hebt ook effectief minder licht nodig om iets te zien: het vrij monochromatische licht van zelfs hogedruk-natriumlampen maakt dat alles in een zee van licht moet baden voor je voorwerpen goed kunt herkennen (omdat er minder kleurcontrasten worden waargenomen).

Dat betekent niet dat het altijd beter is: dit is de Ghelamco-arena in Gent, die baadt in ergerlijk blauw LED-licht:

[De koepel daarachter, dat zijn kassen waar azalea's worden gekweekt en de Gentse industriële havenzone. Ook niet mis...let ook op de spiksplinternieuwe hogedruk-natriumlampen met een afscherming die doet denken aan de jaren 1960. Urgh!]

Vroeger was zo'n gedrocht onbetaalbaar geweest, maar nu kunnen ze dat kreng de héle nacht alles kilometersver laten baden in het blauwe licht.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Doorgaans zijn nieuwe LEDtarenpalen bijna altijd voorzien van gelere 3000K ledjes (dus minder blauw licht) in tegenstelling tot de eerste generatie LEDtarenpalen met felwitte 4000-5000K ledjes.
        En velen zijn veel beter afgeschermd naar boven, je ziet als je even hoog bent als de lichtbak (of erboven) de lichtbak niet eens meer. Mij natrium en TL bakken straslt er wel veel licht naar boven.
        My eyes are the best optical devices provided. Others:
        GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Heeft het nog wel zin om een LPF-filter te gebruiken als je (ondanks de hoopgevende ontwikkelingen rond armaturen) toch last hebt van led-licht?
          LPF is toch bedoeld om de specifieke golflengten van licht uit natriumlampen te onderdrukken?

Bestaan er filters die helpen tegen 3000K ledjes en/of 4000-5000K ledjes?

Commentaar

Ik denk dat alleen een benzinefilter helpt als ik het spectrum van Led verlichting zie.
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1510LEDs_F6f1.png views: 1 grootte: 123,6 KB id: 1395602

Commentaar

Dat een groot gedeelte van de straatverlichting in de buurt is vervangen voor LED-verlichting wil niet zeggen dat er geen natriumverlichting meer in de buurt is. Een LPF-filter is dan nog steeds nuttig voor de rest lichtvervuiling die nog aanwezig is.
              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Bedankt voor deze grafiek, tcpip

Als ik het goed begrijp, storen leds van 2700-3000 K juist zeer sterk bij de H-alpha lijn (656 nm).
                Lijkt me niet prettig voor astrofotografen.
                Visuele waarnemers (rond 500 nm) zijn volgens deze grafiek juist beter af met 2700 K leds..

Commentaar

Zo te zien storen ze het minst in de h-beta lijn.
                  voor visueel waarnemen dus interresant filter op sommige objecten.

ik heb met dit filter bij meerdere objecten goed resultaat gehad (dan aleen maar dat select groepje zoals de paardenkop enz.)

zelfs Cresent en hart&soul reageerde hier goed op.

Commentaar

Fijn als het goed uitdraait, met betere armaturen en vermindering van de lichtstroom. Hier was er bij de gemeenteraadsverkiezingen toch weer een partij die pleitte voor méér licht - want de lagere verbruikskost van LED maakt dat betaalbaar. Ze zijn in de oppositie blijven zitten, maar ik blijf toch wel bezorgd...
                    I don't pretend to understand the Universe - it's a great deal bigger than I am.

Commentaar

Werken...
                    X