Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Regels stalverlichting...?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Regels stalverlichting...?

Ik zit me af te vragen of er al regels zijn mbt lichtvervuiling voor stallen? Ik zit hier in een natuurgebied in Overijssel en nu heeft een buur zijn dak vervangen (asbest?) met in de nok aan een zijde (helaas na mij toe en op het zuiden) licht doorlaatbare afdekking gebruikt ( 2m x 20-30m). Zou cool zijn dat ik in ieder geval iets om handen heb mbt gereguleerde aan en uit tijden of zo iets...

Al vast dank.

M.
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Weliswaar staat er niet letterlijk in de wet dat er geen licht uit stallen mag komen als het buiten donker is, maar je kunt de volgende redenering volgen om te vragen om het licht minimaal 8 uur per nacht uit te doen.

Voor stallen geldt het "Besluit houders van dieren".
    Met het oog op dierenwelzijn moeten de dieren voldoende licht krijgen, maar ook voldoende duisternis. Kortom: natuurlijk bioritme.
    De regels verschillen per diersoort, bijv. varkens, legkippen, konijnen en kalveren.
    Als je weet welke dieren in de stal gehouden worden, kun je in het Besluit houders van dieren checken of het licht minimaal 8 uur per nacht uit moet.
    Als het vee in de stal geen licht mag krijgen, heeft de boer ook geen geldige reden om jou en de nachtdieren in het natuurgebied te hinderen.

Overigens sta je nog sterker als het natuurgebied een "Natura 2000" gebied is. Check hier welke gebieden in Overijssel de status Natura 2000 hebben.

De toezichthoudende instantie in de westelijke helft van Overijssel is de Omgevingsdienst IJsselland; contactgegevens om overlast bij deze omgevingsdienst te melden.
    In de oostelijke helft van Overijssel kun je terecht bij de Regionale Uitvoeringsdienst Twente, die vanaf 1 januari 2019 Omgevingsdienst OD Twente gaat heten; hier vind je de contactgegevens om overlast te melden.

Maar in het kader van goed noaberschap spreek je natuurlijk eerst met de buur zelf!?!
    Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/18109-lichtvanger" > Lichtvanger; 21-09-18, 21:23.

Commentaar

Ik zit inderdaad in een natura 2000 gebied, weet niet of hij er net in of uit valt, maar...

"Maar in het kader van goed noaberschap spreek je natuurlijk eerst met de buur zelf!?!"

Tuurlijk...maar ik moet natuurlijk wel eerst weten of iets onzinnig is. Veel mensen nemen lichtvervuiling niet serieus, het valt mensen niet meer op.
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Het is zeker niet onzinnig bezwaar te maken.
        Als niemand protesteert tegen lichtvervuiling, zal het alleen maar erger worden.

De stal hoeft zelf niet in een Natura 2000-gebied te liggen. Het gaat om de invloed die de stal kan hebben op de flora en fauna in het Natura 2000-gebied. Dit is vaste rechtspraak van bestuursrechters. Die uitspraken gaan vaak over ammoniakuitstoot, maar kunnen naar analogie worden toegepast op andere vormen van vervuiling, bijv. lichtvervuiling.

Voor agrarische bedrijven in de buurt van een Natura 2000-gebied geldt een verzwaarde zorgplicht.

Artikel 1.11 Wet natuurbescherming:
        De zorg (....), houdt in elk geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen kunnen worden veroorzaakt voor een Natura 2000-gebied of voor in het wild levende dieren en planten:
        • a. dergelijke handelingen achterwege laat, dan wel,
        • b. indien dat achterwege laten redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de noodzakelijke maatregelen treft om die gevolgen te voorkomen, of
        • c. voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk beperkt of ongedaan maakt.

Het klopt helaas dat veel mensen lichtvervuiling niet serieus nemen. Ze zijn zich niet bewust van de gevolgen. Je moet het blijven uitleggen.
        Zo nodig verwijzen naar vakliteratuur. Bijv. dit artikel in het toonaangevende blad Nature: lichtvervuiling bedreigt bestuiving van planten.

Commentaar

Dank

Commentaar

Bij mij in de buurt is ook een boerderij dit zich midden in een natura 2000 gebied bevind. Compleet onafgeschermde felle verlichting. Ik heb een melding gemaakt, eens kijken wat er nu gebeurd....
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
              Bij mij in de buurt is ook een boerderij dit zich midden in een natura 2000 gebied bevind. Compleet onafgeschermde felle verlichting. Ik heb een melding gemaakt, eens kijken wat er nu gebeurd....
              De link van je uit een ander draadje wou ik bij deze even hier nogmaals neerzetten zodat het gemakkelijker terugvinden is voor mij... https://www.synbiosys.alterra.nl/nat...mapszoek2.aspx

Helaas zit mijn boerderij (melkvee / fok runderen) net zo'n 10 a 20 meter naast de grens...

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
                Helaas zit mijn boerderij (melkvee / fok runderen) net zo'n 10 a 20 meter naast de grens...
                Wat, ligt die boerderij ZO dicht bij een Natura 2000 gebied? Dan dringt die stalverlichting uit die boerderij toch zeker wel diep door in het natuurgebied. Schade voor de beschermde natuur is aannemelijk. Je hebt nu een extra handvat om de boer en de omgevingsdienst te wijzen op de noodzaak die stalverlichting uit te doen of goed af te schermen na zonsondergang.

Zie #4. De stal hoeft zelf niet in een Natura 2000-gebied te liggen. Het gaat om de invloed die de stal kan hebben op de flora en fauna in het Natura 2000-gebied.

Commentaar

Werken...
                X